דיווח: הפרלמנט היווני יצביע מחר בבוקר על התוכנית החדשה

יוון צפויה לבקש הלוואה של 50 מיליארד אירו תמורת צעדים פיסקליים בהיקף 13 מיליארד אירו ■ ביום ראשון יחליטו מנהיגי אירופה אם להיענות להצעה או להראות ליוון את הדלת החוצה מגוש האירו ■ בתי מרקחת ביוון: חסרות לנו תרופות

אנגלה מרקל ואלקסיס ציפראס / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל ואלקסיס ציפראס / צילום: רויטרס

ממשלת יוון תבקש מחר (ו') בבוקר אישור מהפרלמנט לדון עם הנושים על תוכנית הכוללת צעדים פיסקליים בהיקף 13 מיליארד אירו ובקשת הלוואה בהיקף 50 מיליארד אירו, כך עולה מדיווחים מאירופה הערב. זאת, לאחר שהממשלה היוונית כבר אישרה הערב את התוכנית.

סוכנות דאו ג'ונס מדווחת כי ההצעה תישלח לנושים כבר הערב.

ציפראס התחייב להגיש הצעה בסוף השבוע, לאחר שאירופה הציבה ליוון דד-ליין להגיש הצעה משופרת עד יום ראשון. יוון מבקשת חבילת סיוע ל-3 שנים ועד כה הבטיחה בעמימות "לחזק את הכלכלה ולהפוך אותה למודרנית יותר". הנושים דורשים ממנה לבצע רפורמות מבניות בכלכלה, במערכת המס ובפנסיות הנדיבות שהיא מעניקה לעובדי מדינה.

קרן המטבע הבינלאומית מעריכה שיוון תזדקק ל-60 מיליארד אירו כדי להמשיך לתפקד עד שנת 2018. שני חברים בצוות המו"מ של ממשלת יוון אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי יוון תבקש קצת יותר מ-50 מיליארד אירו ובתמורה תתחייב לבצע קיצוצים והעלאות מסים בהיקף של 8 מיליארד אירו בשנה. מדובר בהיקף גבוה יותר מזה שהוצע בשבוע שעבר ונזנח לבסוף ע"י ציפראס, שבחר ללכת למשאל עם על המשך תוכנית הצנע, משאל בו היוונים אמרו "לא" לצנע, כידוע.

מנהיגים באירופה מביעים ספק בכוונתה של יוון לבצע רפורמות מהותיות וקשות בכלכלה. אם מקשיבים לקולות בתוך יוון, נראה שהספקות של האירופים מוצדקים; שר האנרגיה והסביבה של יוון אמר כי ההצעה החדשה של ממשלת יוון לא תכלול צעדי צנע. פוליטיקאים אחרים ביוון קוראים להפחית חלק מהחוב האדיר של יוון, שעומד על 350 מיליארד אירו. כזכור, ציפראס עצמו ביקש הפחתה של 30% מהחוב הזה, כלומר מחיקה של 105 מיליארד אירו.

שרי האוצר של אירופה יבחנו היטב את ההצעה החדשה של יוון בסוף השבוע ויגישו אותה למנהיגי האיחוד האירופי, שיחליטו ביום ראשון האם לקבל את ההצעה או לדחות אותה ולהראות ליוון את הדרך החוצה מגוש האירו.

"צריך להוריד מסדר היום את האפשרות של פרישת יוון מגוש האירו", צייץ בטוויטר דימיטרי פאפאדימוליס, חבר פרלמנט יווני המשתייך למפלגת השלטון הקומוניסטית סיריזה. "הצעה יוונית מפורטת וארגון מחדש של החוב צריכים להיות המפתח לפתרון".

הלחץ על ציפראס לבצע ויתורים גדל, ואתמול (ד') הודיע הבנק המרכזי האירופי כי לא יגדיל את הסיוע לבנקים ביוון. החלטה זו הובילה את ממשלת יוון להאריך את סגירת הבנקים, "חופשה" שהחלה ב-29 ביוני. גם מגבלת משיכת המזומנים מכספומטים (60 אירו ליום ללקוח) נמשכת. בבתי מרקחת ביוון מתלוננים על מחסור בתרופות.