האירוגרופ מקשיח עמדות: "יוון חייבת עוד רפורמות"

(עדכון) - פגישת שרי האוצר של גוש האירו הסתיימה גם היום ללא תוצאות ■ ההכרעה עוברת למנהיגי גוש האירו ■ שר האוצר של גרמניה: "האמון נהרס" ■ פסגת 28 מנהיגי האיחוד האירופי בוטלה

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

הסאגה היוונית מסרבת לגווע: פגישת שרי האוצר של גוש האירו הסתיימה גם היום (א') ללא תוצאות וכעת הכדור עובר לידיהם של מנהיגי גוש האירו שינסו להגיע להסכם עוד הלילה. שרי ה"אירוגרופ" הקשיחו עמדות וטענו בתום הפגישה כי יוון חייבת "להשיב את האמון" ולבצע רפורמות נוספות לפני שיתחיל המו"מ עמה על קבלת סיוע פיננסי נוסף והשארתה בגוש האירו.

מוקדם יותר היום נודע כי פסגת מנהיגי 28 מדינות האיחוד האירופי בוטלה, אולם פסגת מנהיגי 19 מדינות גוש האירו התקיימה כמתוכנן.

כעת, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס חייב להעביר לאישור הפרלמנט חוקים ורפורמות נוספות, שיידרש לאשר חלק מהחוקים עד יום רביעי הקרוב לפני שהמו"מ עם יוון יתחדש. ציפראס אמר היום בבריסל כי הוא רוצה "פשרה כנה נוספת כדי לשמור על אירופה מאוחדת. אנחנו יכולים להגיע להסכם עוד הלילה אם כל הצדדים יירצו בכך", לדבריו.

בסוף השבוע שרי האוצר של גוש האירו לא הצליחו לנסח הצהרה משותפת בנוגע להסדר על חובות יוון. זאת, לאחר דיונים ממושכים שנערכו במשך כל השבת.

בגוש האירו מציבים ליוון דרישות נוספות ורוצים שממשלת יוון תלך רחוק יותר מכפי שהציעה, בנוגע להפרטות, ליברליזציה של השוק, קיצוצים בתקציב הביטחון, רפורמות מבניות במשק ועוד. כמו כן, האירופים דורשים מיוון התחייבות שכל החוקים בפרלמנט שלה הנוגעים לצעדי הצנע יעברו עוד השבוע - לפני העברת הסיוע הכספי.

"האמון נהרס"

שר האוצר של גרמניה אמר אתמול כי "האמון נהרס בחודש האחרון באופן יוצא מן הכלל. חייבים להגיע לתוצאות בסוף השבוע". העיתון הגרמני "בילד" אף דיווח כי שר האוצר אמר שאין לו כל רצון לדון בעניינים היווניים.

גם נשיא היורוגרופ, ירוון דיסלבלוים, אמר אתמול כי ישנן סוגיות של אמון: "כיצד אנחנו יכולים לצפות מהם ליישם את מה שהם מבטיחים. זו הולכת להיות פגישה קשה". הוא תיאר את השיחות כ"קשות מאוד".

הבעיה העיקרית כעת היא ששרי האוצר של אירופה מטילים ספק בנוגע לנכונותה או יכולתה של ממשלת יוון לעמוד בהתחייבויותיה בהצעה החדשה, התחייבויות הכוללות קיצוצים, העלאות מסים ורפורמה בשוק העבודה.

סוכנות "רויטרס" דיווחה כי בכיר יווני אמר שבפגישה לא הועלתה כלל האפשרות של יציאת יוון מגוש האירו, וכי שר האוצר הגרמני מעולם לא העלה את הסוגיה הזו.

על פי סוכנות דאו ג'ונס, בטרויקה (האיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה וקרן המטבע) טוענים שיוון זקוקה ל-74 מיליארד אירו, אולם היוונים הציעו תוכנית בהיקף נמוך יותר.

ראש ממשלת יוון קיבל מהפרלמנט המקומי לקדם את הרפורמות במדינה אותן הוא הציע לנושים. בהצבעה ארוכה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה, תמכו 251 חברי פרלמנט, 32 התנגדו ו-8 נמנעים. התמיכה בקרב חברי סיריזה הייתה נמוכה, מה שמערער את הקואליציה של ציפראס.

התוכנית כוללת בקשת סיוע בהיקף 53.5 מיליארד אירו, תמורת רפורמות פיסקליות - שם מכובס בעיני היוונים לעוד צנע. חלק ניכר מחברי מפלגת השלטון סיריזה נעדרו מההצבעה בשל כך.