היוונים מפחדים על הכסף: משלמים מסים ורוכשים מוצרי חשמל

על רקע התגברות הסיכויים ליציאתה של יוון מגוש האירו, החליטו אזרחים רבים כי הגיוני יותר להשתמש בכסף לפני שערכו יישחק ■ לדברי רשויות המס, הושלמה הגשתם של מחצית מדוחות המס הפרטיים הרבה לפני המועד הסופי ■ גידול משמעותי נרשם גם במספר האנשים הרוכשים מוצרים שאמורים לשמור על ערכם

יוון / צילום: רויטרס
יוון / צילום: רויטרס

ניתן להבין עד כמה יוצא דופן המצב ביוון כשרואים את היוונים ממהרים לשלם מסים - וגם לרכוש תנורי אפייה.

בשבועיים האחרונים שורר פחד רב בקרב יוונים בעלי חשבונות חיסכון בבנקים. לנוכח השקת מגבלות ההון והתגברות הסיכויים ליציאתה של יוון מגוש האירו, החליטו היוונים כי הגיוני יותר להשתמש בכסף לפני שערכו יישחק כתוצאה מזעזוע פיננסי כלשהו.

פסגת האיחוד האירופי היום (א') נתפסת כאירוע הרה גורל שיקבע אם יוון תישאר בגוש האירו, שאליו הצטרפה ב-2001.

מכיוון שכל כך הרבה מונח על כף המאזניים, החליטו יוונים רבים לפרוע את חובותיהם לרשות מס ההכנסה. זהו פרדוקס במדינה שעליה מתחו מדינות צפון אירופה ביקורת חריפה ותכופה בגין המגיפה הלאומית של השתמטות ממסים.

אנטוניס מוזקיס, יועץ מס תאגידי, סיפר כי הוא כורע תחת נטל בקשותיהם של עסקים שרוצים להקדים את הגשת דוחות המס שלהם השנה. "יש חשש עצום בגלל הסכנה הנשקפת לתוכנית ההצלה ובגלל סגירת הבנקים. אז אם לאנשים יש כסף בחשבון הבנק שלהם, הם מעדיפים להיפטר ממנו ולשלם למפרע באופן מיידי... בסופו של דבר הם יצטרכו לשלם בכל מקרה".

בהתפתחות יוצאת דופן לחלוטין, כבר הושלמה הגשתם של מחצית מדוחות המס הפרטיים - הרבה לפני המועד הסופי של ה-27 ביולי, לדברי רשויות המס.

סופיה סרצי, מנהלת חנות מוצרי חשמל במרכז אתונה דיווחה על זינוק במכירת כל המוצרים - החל במכשירי טלוויזיה וכלה במכשירים למטבח - בעקבות השקת מגבלות ההון. סרצי, מנהלת חנות "אלקטרוניקי", סיפרה שאנשים משלמים בכרטיסי אשראי ומביעים בגלוי את חששותיהם מקריסתה שלחבילת ההצלה הפוטנציאלית.

עם זאת, ציינה סרצי כי שלשום (ו') בבוקר נרשמה האטה משמעותית בקצב הרכישות.

"היום היה שקט יותר בגלל ההתפתחויות האחרונות. יכול להיות שאנשים מצפים שיהיה הסדר", אמרה בהתייחסה לתמימות הדעים הגוברת כי מנהיגי האיחוד האירופי קרובים לגיבוש הסכם שיאפשר את הישארותה של יוון בגוש האירו.

ברחוב המקורה פבלו קליגה במרכז אתונה, סיפרו כמה תכשיטנים על גידול משמעותי במספר האנשים הרוכשים מוצרים שאמורים לשמור על ערכם, כגון מחרוזות זהב ושעונים שווייצריים.

כתוצאה מהגידול החד במספר האנשים המבקשים להעביר סכומים גדולים מחשבונות הבנק שלהם, דיווחו הבנקים על עלייה במספר הלקוחות המפעילים חשבונות מקוונים שבהם לא השתמשו עד כה.

לא כולם מרוצים מהמגמה שבמסגרתה מועברים באופן אלקטרוני סכומי כסף גדולים ממקום למקום. חלק מהשכירים מתלוננים כי המעסיקים העבירו לחשבונותיהם כמה משכורות עתידיות בגין החודשים הבאים, אך השכירים עצמם אינם יכולים למשוך מזומנים בגלל מגבלות ההון. רשת הסופרמרקטים סקלבניטיס זכתה לשבחים על ששילמה לעובדיה כמה משכורות עתידיות במזומן.

אחד הבנקאים המובילים ביוון תיאר את המצב הסוריאליסטי שבו אנשים עושים מאמצים כדי להקטין ככל האפשר את כמות המזומנים שברשותם: "כולם ביוון משתתפים במשחק ענק של מוצוריס (moutzouris)".

מוצוריס הוא משחק קלפים מסורתי ופופולרי בקרב ילדים. המפסיד הוא השחקן שנשאר עם הקלפים בידיו, והשחקנים האחרים מורחים בצבע את פניו.

בשבועיים האחרונים נצפו גם כמה מגמות חדשות באתונה, כגון יוונים עשירים שמגישים בקשה להוצאת דרכון למקרה שיצטרכו לעזוב את המדינה. המשטרה דיווחה על עלייה חדה במספר בקשות הדרכונים. ב-8 ביולי, כאשר החשש מיציאת יוון מגוש האירו היה בשיאו, זינק מספר בקשות הדרכונים פי שלושה ל-1,580, לעומת כ-500 בקשות בלבד אשתקד.

סוחר הזהב, הכסף והאבנים היקרות, טקיס, שחנותו נמצאת במרכז אתונה, כבר אינו מסוגל לשאת את תוצאות המשבר הכלכלי. הוא ציפה לעלייה תלולה במספר האנשים המבקשים למכור תכשיטים לאחר הטלת מגבלות ההון לפני יותר משבוע, אך ציפיותיו לא התממשו. הוא מעריך כי לאנשים כבר לא נשאר כמעט שום דבר לאחר שנות הצנע הקשות.

"אתמול הגיע זוג עם תינוק קטן ורצו למכור את טבעות הנישואים שלהם, שלא היו שוות הרבה - אולי 60 אירו. אבל הם רצו למכור אותן כדי לקנות מזון וחלב עבור התינוק. אני בן אדם מאוד רגשני ולא הייתי מסוגל לקחת להם את הטבעות, אז נתתי להם 30 אירו לקנות מה שהם צריכים".

ברוב ייאושו הגיע טקיס למסקנה כי הגיע הזמן לפרוש ולשוב למקום הולדתו באזור קבאלה בצפון המדינה. "יש לי שם 120-140 דונם אדמה. אני יכול לגדל חיטה ותירס".