ציפראס נכנע: יוון קיבלה כמעט את כל דרישות הנושים

(עדכון) - ראש ממשלת יוון נכנע לרוב הלחצים להעביר את חוקי הרפורמה הנוקשים, כולל במערכות המס והפנסיה, עד מחרתיים ולהכין רפורמות מהירות חדשות יוון תעביר נכסים ממשלתיים בשווי 50 מיליארד אירו לקרן חיצונית שתפריט ותמכור אותם לצורך הפחתת החובות פיקוח צמוד על כלכלת יוון יתקיים ע"י "משגיחי החילוץ", ביניהם קרן המטבע הבינלאומית ציפראס: "העסקה קשה, אבל מנענו העברת נכסי מדינה לחו"ל, יוון נלחמה על הסוף"

אלכסיס ציפראס ואנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפראס ואנגלה מרקל / צילום: רויטרס

מנהיגי אירופה השיגו הסכם פשרה על תוכנית חילוץ שלישית ליוון. התוכנית שגיבשו הקנצלרית אנגלה מרקל, הנשיא פרנסואה הולנד וראש הממשלה אלקסיס ציפראס עד הבוקר (ב') אושרה על ידי יתר מנהיגי מדינות האירו.

במסיבת העיתונאים אחרי הדיונים שנמשכו כל הלילה, הקנצלרית מרקל מסרה שההסכם הוא בהיקף של 82-86 מיליארד אירו לשלוש שנים. היא הוסיפה ש"יהיה צורך לשקם את האמון עם יוון".

כאשר השחר עלה בבריסל בתום 16 שעות של דיונים, ראש ממשלת יוון ציפראס נכנע לרוב הלחצים להעביר את חוקי הרפורמה הנוקשים, כולל במערכות המס והפנסיה היווניות.

ציפראס הסכים להקים קרן בסך 50 מיליארד אירו שתהיה מורכבת מנכסים יווניים למטרת מימון תוכניות הפרטה, חידוש ההון של הבנקים ופירעון חוב, שתפעל מאתונה. אבל פקידים יוונים הזהירו שקרן כזו תהווה הפרה של הריבונות והדמוקרטיה ביוון, ולא תעבור את אישור הפרלמנט באתונה.

ראש ממשלת יוון התגבר על גאוותו וקיבל תוכניות לרמה גבוהה של פיקוח על כלכלת יוון על ידי "משגיחי החילוץ", ביניהם קרן המטבע הבינלאומית, יחד עם התייעלות כוללת של המגזר הציבורי היווני שאותה דרשה הנציבות האירופית.

ציפראס התחייב גם ליישם עד מחרתיים (ד') רשימה של התחייבויות כלכליות כתנאי מוקדם לתחילת דיונים רשמיים בהמשך השבוע על חבילת המימון ליוון, שמיועדת למנוע את פשיטת הרגל של הכלכלה שמתדרדרת בקצב מהיר.

"העסקה היא קשה, אבל מנענו את הניסיון להעביר נכסי מדינה לחו"ל. מנענו חנק פיננסי ואת קריסת המערכת הבנקאית", אמר ציפראס לכתבים אחרי הדיון המרתוני. הוא הוסיף ש"בקרב הקשה הזה הצלחנו לזכות גם בפריסת חוב", ואמר ש"יוון נלחמה עד הסוף" למען העסקה שהושגה.

הקנצלרית מרקל אמרה שכאשר יוון תבצע את המהלכים הללו, יהיה הסכם שעליו היא "תוכל להמליץ במלוא יכולת השכנוע" לפרלמנט הגרמני. הנשיא פרנסואה הולנד מסר ש"בשלב מסוים חשבנו שאנחנו עלולים לאבד מדינה חברה בגוש האירו, אבל אירופה הייתה רושמת נסיגה, ולכן היינו חייבים להצליח".

האירו התחזק בתגובה לחדשות על העסקה, לרמה של 1.1175 דולר אבל בהמשך נחלש שוב. בורסות אירופה הגיבו בעליות שערים ומחירי האג"ח הממשלתיות הגרמניות נחלשו, עם היחלשות הביקוש למקלט מבטחים בשוק ההון.

דונלד טאסק, נשיא הקבוצה האירופית, אסיפת שרי האוצר ממדינות האירו, אמר ש"ההחלטה מעניקה ליוון את ההזדמנות לעלות חזרה על הפסים בתמיכת שותפותיה באירופה". הוא קידם בברכה את "ההתקדמות הקונסטרוקטיבית של יוון, שמחזירה את האמון בין השותפות האירופיות", והוסיף ששרי האוצר האירופים יעבדו עם המוסדות השונים כדי לקדם במהירות את הדיונים.

היוונים איימו למתוח את היחסים בין מרקל לנשיא צרפת, שהברית ביניהם היא הברית הפוליטית החשובה ביותר בגוש האירו. בשלב מסוים הוויכוחים היו כה לוהטים, שאחד המשתתפים תיאר את האווירה באסיפת שרי האוצר כ"אלימה". ישיבת קבוצת השרים במוצאי שבת הופסקה לאחר שוולפגנג שוובלה, שר האוצר הגרמני, תקף בחריפות את מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי.

לוקסמבורג הוסיפה לדרמה כאשר היא הזהירה את גרמניה שאקזיט יווני מגוש האירו יגרום ל"עימות עמוק" עם צרפת ויהיה "אסון לאירופה". ז'אן אסלבורן, שר החוץ מלוקסמבורג, אמר ליומון הגרמני "זידויטשה" שנטישה יוונית תהיה "פטאלית למוניטין של גרמניה באיחוד האירופי ובעולם", אם ברלין לא תנצל את ההזדמנות שמציעה תוכנית הרפורמה היוונית.

ז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית שבשבוע שעבר הודה שהנציבות מכינה תוכנית ל"גרקזיט", אמר: "אני אלחם עד אלפית השנייה האחרונה למען עסקה, ואני מקווה שתהיה עסקה".

העיכוב בהשגת ההסכם העמיד במבחן עליון את יכולתו של הבנק המרכזי האירופי להמשיך לספק לבנקים היווניים את מימון החירום שהם זקוקים לו. עם ההתדרדרות האחרונה בכלכלת יוון, עלות החילוץ החדש עלתה ל-82-86 מיליארד אירו, לפי טיוטת הצעת ההסדר של קבוצת שרי האוצר האירופים. הסכום הזה כולל 12 מיליארד אירו שנחוצים כבר בחודש הבא ועוד 10 מיליארד אירו שנחוצים "מיידית" לחידוש ההון של הבנקים.

ציפראס אמר אמש בבריסל: "אני כאן בשביל פשרה. אנחנו חייבים את זה לעמי אירופה שרוצים אירופה מאוחדת".

לפי טיוטת ההסכם שגיבשה קבוצת שרי האירו, אתונה התחייבה להעביר חקיקה על מס ערך מוסף, פנסיה ויצירת מוסד עצמאי לטיפול ברפורמות תקציביות לפני יום חמישי השבוע, עם נכונות להסכים לרפורמות כואבות נוספות.

מנהיגי גוש האירו מגיבים על ההסכם

נשיא נציבות האיחוד האירופי, ז'אן-קלוד יונקר:

"אז יש לנו הסכם. התהליך היה מפרך, אבל הוא הושלם. לא תהיה יציאה יוונית מגוש האירו. אני משוכנע שממשלת יוון והפרלמנט היווני יהיו מסוגלים לאשר את כל ההחלטות שהתקבלו היום.

"אמרתי שהמצב יהיה גרוע יותר לאחר משאל העם, ודבריי התגשמו. אבל בפשרה זו אין מנצחים ואין מפסידים. אני לא חושב שהעם היווני הושפל או ששאר האירופים המיטו חרפה על עצמם. מדובר בהסדר אירופי טיפוסי".

נשיא פורום שרי האוצר של גוש האירו, ג'רון דיסלבלום:

"התבקשנו לשוב לסוגיית מימון הגישור - זה בעצם כל מה שאני יכול לומר. עדיין מוקדם מדי לומר באיזו דרך נלך".

"עניין האמון היה סוגיית מפתח חשובה".

נשיא המועצה האירופית, דונלד טאסק:

"היום היה לנו יעד אחד בלבד... לאחר 16 שעות מו"מ הגענו סוף סוף ליעד זה. ניתן לומר שיש לנו הסכם יווני".

"יש תנאים מחמירים שצריכים להתמלא... ההחלטה מעניקה ליוון הזדמנות לשוב למסלול בתמיכת שותפותיה האירופיות".

יו"רית קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד:

"היה לילה מפרך, אבל אני חושבת שזהו צעד טוב לבנייה מחודשת של האמון, ואני בטוחה שיהיו עוד צעדים רבים שיוכחו אך ורק באמצעות יישום של מה שהוסכם כעת".

מרקל: אמליץ לפרלמנט הגרמני לאשר המו"מ עם יוון "מתוך תחושת שכנוע מלאה"

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה היום (ב') כי תמליץ לפרלמנט הגרמני "מתוך תחושת שכנוע מלאה" לאשר את פתיחתו של מו"מ עם יוון על חבילת הצלה שלישית, לאחר שהפרלמנט היווני יאשר את התוכנית כולה ויחוקק את החוקים הראשוניים הנדרשים מיוון.

מרקל לא אמרה מתי תצא בהמלצתה, אך ציינה כי תציג השבוע דו"ח חיובי לפרלמנט הגרמני. מוטב לא להזעיק את חברי הפרלמנט חזרה מחופשת הקיץ עד שייוודע בוודאות כי הפרלמנט היווני אישר את החוקים, הוסיפה מרקל.

לאחר סבב מו"מ שארך כל הלילה ושבמסגרתו התעמתה מרקל עם ראש ממשלתה השמאלני של יוון, אלקסיס ציפראס, אמרה הקנצלרית השמרנית כי יוון החריפה עוד יותר את המצוקה שבה הייתה שרויה מלכתחילה, וזאת כתוצאה מהידרדרות כלכלת יוון בששת החודשים האחרונים וסגירת הבנקים בשבועיים האחרונים.

בתשובה לשאלה אם היא נותנת אמון ביוון בכל הנוגע לביצוע התנאים הכואבים לקבלת הסיוע, אמרה מרקל: "זו תהיה דרך ארוכה וקשה".

מרקל הודתה שגרמניה נסוגה מהדרישה כי ההודעה המוסכמת בתום הפסגה תכלול הצהרה מפורשת שיוון תצטרך לקחת "פסק זמן" מחברותה בגוש האירו אם היא לא תעמוד בתנאי חבילת ההצלה. "אנחנו לא צריכים תוכנית ב' בגלל שתוכנית א' כבר אושרה", אמרה מרקל.

הבנקים היווניים צפויים להישאר סגורים במשך כל השבוע הנוכחי

למרות ההסכם שהושג היום (ב'), הבנקים היווניים צפויים להישאר סגורים במשך כל השבוע הנוכחי. כך דיווח היום ה"ניו יורק טיימס". הבנקים סובלים ממחסור חמור במזומנים, ובעלי הפיקדונות היוונים עלולים לגלות בקרוב כי קשה להם למשוך מהכספומטים אפילו סכומים קטנים.

כדי לפתוח שוב את שעריהם, זקוקים הבנקים להלוואות חירום נוספות מהבנק המרכזי האירופי (ECB), אך מועטים הסיכויים שה-ECB יספק להם נזילות חירום לפני שהפרלמנט היווני יאשר את ההסכם מחרתיים (ד').ההסכם שהושג היום בבריסל מנע לעת עתה את קריסתם ההמונית של הבנקים היווניים. לולא הושג הסדר, קרוב לוודאי שה-ECB היה נאלץ לבטל את הלוואות החירום שכבר הסכים להעניק לבנקים היווניים. בחודש שעבר קבע ה-ECB תקרה בסך 89 מיליארד אירו על הלוואות אלה, ועקב כך נאלצה ממשלת יוון לסגור את הבנקים מכיוון שאין להם שוום מקור אשראי אחר.

גם אם יזכו הבנקים היווניים במרחב נשימה נוסף מצדו של הבנק המרכזי, לא יסייע להם הדבר באופן משמעותי. בנקים מסחריים חייבים לספק בטוחות כגון אג"ח ממשלתיות, כדי לזכות בהלוואות מבנק מרכזי. קרוב לוודאי שלבנקים היווניים לא נותרו בטוחות רבות. אנליסטים בברקליס העריכו כי הבטוחות העומדות לרשותם של הבנקים היווניים יאפשרו להם לקבל מהבנק המרכזי הלוואות נוספות בסך 15 מיליארד אירו - סכום צנוע יחסית.