לא רוצים עוד דלק נדל"ן

הבנקים רצו למנוע מבירן לעשות עם מגה מה שתשובה עשה עם דלק נדל"ן

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

1. לא בכל יום בנק הפועלים יוצא במתקפה חזיתית נגד אחד הלווים שלו. אפשר לספור על יד אחת את המקרים שהבנק עשה זאת בשנים האחרונות, וזאת למרות שהיו לו לא מעט לווים גדולים שנקלעו לבעיות.

בנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, מנסה ברוב המקרים לפתור את הבעיות בדלת סגורה תוך הסכמות, ובהרבה מהם אף מסכים לדחות ולפרוס תשלומים של לווים גדולים עד למציאת פתרון.

בעבר יצא הבנק למתקפה דומה לזו שחטף ממנו השבוע שרגא בירן ("איש עתיר ממון, שיתכבד להכניס יד לכיסו", כפי שכינה אותו הבנק) נגד מוטי זיסר ובני שטיינמץ. המשותף לכולם: לווים גדולים שהחברה שבשליטתם נקלעה לקשיים, בעוד שלבעלים היו את האמצעים לסייע לחברה, אך הם לא עשו זאת בהיקף הנדרש.

ברשת מגה חשבו אתמול (ב') בבוקר שהחלק הקשה מאחוריהם. אחרי אסיפה סבוכה עם עשרות ספקים, הם הצליחו להגיע להסכמה ולאשר את ההסדר. ייתכן שבמגה חשבו שאם עשרות ספקים אישרו את ההסדר, אז 4 בנקים זה כבר "קטן עליהם", מה עוד שהאחרונים בטח לא יעמדו בלחץ הציבורי של להיות אלה שיביאו לקריסת מגה ופיטורי העובדים. אלא שלבירן ולנציגו אביגדור קפלן נכונה הפתעה.

בניגוד לספקים, הבנקים יודעים הרבה יותר טוב מה מצבם הפיננסי של בעלי השליטה של מגה. יש להם הרבה יותר נתונים ומידע מאשר לספקים, והם ידעו שאפשר להשיג הסדר הרבה יותר טוב מההסדר המוצע.

2. את המאבק הוביל בנק הפועלים, הנושה הגדול ביותר עם חוב של 301 מיליון שקל. שאר הבנקים מסכימים לעמדה הנוקשה של בנק הפועלים, אבל הם פשוט החליטו שלא לצאת למאבק פומבי ולהסתפק בסירוב מנומס להסדר.

הבנקים רואים שהמצב טוב יותר בפירמידת השליטה בקומות שמתחת למגה: החברה-הסבתא של מגה היא קבוצת אלון, שמכרה לאחרונה את אלון USA לדלק US, וקיבלה 200 מיליון דולר במזומן (בנוסף לסכום שהיא אמורה לקבל בהלוואת בעלים שנתנה). בנוסף, יש לה החזקות בשרשור בקידוח הגז "תמר" ונכסים נוספים, שלא לדבר על ההון של בעל השליטה בירן, שנחשב לאחד האנשים העשירים והנזילים, ושל הבעלים הנוסף- ארגון הקניות של הקיבוצים, שנמצא גם כן במצב טוב.

"החשש הוא שבקבוצת אלון רוצים לעשות את מה שעשה יצחק תשובה בזמנו עם קבוצת דלק - להפריד את הזרוע החולה, כדי שלא תדביק את שאר הקבוצה", אומר גורם באחד הבנקים.

נזכיר כי בזמנו תשובה ניתק את דלק נדל"ן מקבוצת דלק באמצעות חלוקת החברה כדיבידנד בעין לבעלי המניות של דלק. התוצאה הייתה שכשדלק נדל"ן הגיעה להסדר חוב, קבוצת דלק, שהייתה במצב פיננסי מצוין בזכות עסקי הגז, לא הייתה כבר קשורה אליה ולא סייעה לה. בשורה התחתונה בעלי האג"ח בדלק נדל"ן נאלצו לספוג תספורת של עשרות אחוזים. בבנקים מנסים למנוע מצב כזה, ולכן רוצים להדק את הקשר של מגה לשאר הקבוצה, באמצעות הגדלת ההזרמה והערבויות.

הסדר החוב הנוכחי אין אופק לשגשוג למגה, אלא נראה כי מדובר בהחייאה זמנית. מבלי השקעה משמעותית מהבעלים החברה תיקלע שוב לקשיים, ובסוף הנושים עלולים לספוג תספורת עמוקה", אומר גורם בבנק אחר.

אגב, בבנקים לא פוסלים אפשרות שאם הבעלים יראו שהם באמת תומכים בחברה ומזרימים לה גם כספים להשקעה מחודשת לצורך צמיחתה בעתיד, גם הבנקים יירתמו ויגדילו לה את האשראי.

3. בקבוצת אלון לא יכלו להתעלם מהמכתב החריף שקיבלו מבנק הפועלים אתמול, שקרא לבירן להכניס יד לכיס ולהתייצב היום בבית המשפט. קפלן הוציא מכתב תגובה, שניסה גם כן להיות חריף, אבל הטענה המרכזית בו היא איך נאמר לא משכנעת במיוחד.

"כלום לא נהנה הבנק במשך שנים וגרף רווחים רבים ממגה בגלגוליה השונים? כשמדובר על בנק כמו בנק הפועלים, הגורף לבעליו מדי רבעון רווחים גבוהים מעמלות הנגבות מחברות ומציבור עובדים, היינו מצפים ממנו להתנהגות אחרת, ובמקום זאת אתם מגיעים אל סף הוצאת הדיבה על אחרים", כתב קפלן.

לא ברור מה טענתו של קפלן - האם העובדה שלאורך השנים שילמה החברה ריביות כנדרש לבנק אמורה להביא לכך שהבנק צריך לוותר לה בזמן שהוא יודע שניתן להשיג הסדר טוב יותר? אם לקוח קבוע וותיק של מגה היה רוצה לקבל סחורה בהנחה, האם הרשת הייתה מקבלת את טענתו ששנים הוא שילם לה והרוויח על חשבונה? האם קפלן, שהיה בעבר מנכ"ל כלל ביטוח, לא גבה גם כן כספים מריביות על הלוואות שהעניק וראה לנגד עיניו את האינטרס והשאת הרווחים של החברה שבראשה עמד?

4. מה שעוד מסבך את הפתרון במגה הוא מבנה החוב. לא מדובר בקונסורציום משותף של הבנקים שבו לכולם תנאים שווים, אלא בחובות שונים עם תנאים שונים, כשלכל בנק אינטרס אחר.לדוגמה, למזרחי טפחות חוב של 145 מיליון שקל שחלקו ניתן בחשבון משותף עם רבוע כחול, וחלקו מגובה בערבות מצד רבוע כחול. מנגד, בבנק הפועלים רק 20% מהחוב מגובה בערבות של הבעלים, והיתר ללא ביטחונות. ובנוסף, בנק הפועלים גם העניק אשראי של כ-350 מיליון שקל לחברה-הסבתא קבוצת אלון, כך שהאינטרס שלו במצב הקבוצה כולה רחב יותר. בשורה התחתונה, כל בנק מושך לכיוון שלו ורוצה לשפר את מצבו.

5. ולמרות המכתבים החריפים והאינטרסים השונים של הבנקים, רוב הסיכויים שהסיפור במגה יסתיים בהסדר ולא בפירוק. גם במכתב החריף שבנק הפועלים שלח אתמול למגה הוא כתב: "ההסדר הינו בר-השגה".

לבנקים אין אינטרס בפירוק. כאמור, לבנק הפועלים יש ערבות רק על 20% מהחוב בסך 300 מיליון שקל במגה, כך שבתרחיש של פירוק הוא יפסיד חלק גדול מהכסף. מה גם שהבנקים, שממילא סובלים מתדמית גרועה בציבור, לא רוצים להיות אלה שיפנו אליהם אצבע מאשימה שבגללם הרשת התפרקה והעובדים פוטרו.

מה שהבנקים עושים כרגע זה לשפר עמדות כי הם יודעים שהם יכולים להגיע להסדר טוב יותר. נכון לסגירת הגיליון, מסתמן שהם אכן בדרך להשיג הסדר כזה. השאלה היא מי ימצמץ ראשון במשחק הפוקר בינם לבין מגה ובירן, וגם האם ההסדר שיושג יהווה רק פסק-זמן או יביא להתאוששות אמיתית במגה.

החובות הפיננסיים של מגה
 החובות הפיננסיים של מגה