עובדי עדן טבע מרקט: למה לא הייתה הערת עסק חי בדוחות?

טוענים: "מגה ובעלת השליטה בה, אלון רבוע כחול, הציגו בפני רואי החשבון מסמכים, במסגרתם ניתנה התחייבות מצדן לפרוע את חובות עדן טבע מרקט"

עובדים ברשת חנויות המזון האורגני עדן טבע מרקט, הנתונה בהקפאת הליכים, עתרו היום (ב'), באמצעות עו"ד אופיר רונן, לבית המשפט המחוזי מרכז, בבקשה שיורה על מסירת מסמכים שהוצגו לכאורה לרואי החשבון של בעלת השליטה, רשת הקמעונאות מגה, במטרה למנוע פרסום הערת "עסק חי" בדוחות עדן טבע מרקט.

הבקשה נסמכת על חשיפה של "גלובס" מהשבוע שעבר, לפיה למרות מצבה הפיננסי הקשה של עדן טבע מרקט, לא נכללה בדוחותיה הערת "עסק חי".

העובדים טוענים בבקשה כי למיטב הבנתם, מגה ובעלת השליטה בה, אלון רבוע כחול, או מי מטעמן, "הציגו בפני משרד רו"ח ברזילי ושות' (אשר ערך את הדוחות הכספיים של עדן טבע מרקט, ג' מ'), בתאריך 30.4.15 או במועד סמוך אליו, מסמכים במסגרתם ניתנה התחייבות של אלון רבוע כחול או מגה לפרוע את חובות עדן טבע מרקט, או לחילופין העמידו ערבויות או בטוחות אחרות לחובות כאמור".

עוד צוין בבקשה כי "למיטב ידיעת המבקשים, רק בעקבות הצגת המסמכים כאמור נעתר משרד רו"ח ברזילי לבקשת אלון רבוע כחול ומגה, ולא נכללה בדוחות של חברת עדן טבע הערת 'עסק חי'".

בבקשה צוטטה ידיעה שפורסמה ב"גלובס" ביום חמישי האחרון, ובה עלו לראשונה תמיהות לגבי העדרה של הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים של הקבוצה. "בדוחות אלון רבוע כחול ל-2014 שפורסמו בסוף אפריל השנה, מפנים רואי החשבון של עדן טבע מרקט את תשומת-הלב לגירעון בהון העצמי ובהון החוזר של הרשת ולתוכניות ההנהלה והדירקטוריון להתמודד עמם", נכתב בידיעה.

עוד צוטט מתוך הדוחות הכספיים כי "דירקטוריון החברה והנהלתה בדעה כי לאור תזרים המזומנים החזוי - שכולל בין היתר מימוש חזוי של נכסים, איחוד מסגרות ומניעת כפילויות עם החברה-האם, צעדי יעילות נוספים והזרמת כספים ממקורות אחרים - לעדן טבע יהיו מקורות מספקים לתשלום התחייבויותיה ולהמשיך בפעילותה".

בבקשה שהוגשה היום צוין כי "מבדיקה ראשונית שביצעו העובדים התברר כי קופות הפיצויים שלהם יכסו רק חלק קטן מסך מהפיצויים המגיע להם, וכי בקרנות הפנסיה שלהם יש חוסרים משמעותיים".

עוד נטען כי "חובות החברה לחלק מהעובדים (בעיקר לוותיקים) גבוהים במידה משמעותית מהכספים שהם אמורים לקבל במסגרת הסדר נושים ו/או גמלת המל"ל (אם לאחר המכירה יינתן צו פירוק קבוע נגד החברה). לאור האמור, המבקשים רואים חשיבות עליונה בהמצאת המסמכים נשוא הבקשה".

חובות של כ-300 מיליון שקל

רשת מגה, המחזיקה 51% מרשת המזון האורגני עדן טבע מרקט, פנתה לפני כשבועיים לבית המשפט וביקשה הקפאת הליכים לחברה-הבת, שנועדה למנוע את קריסתה של עדן טבע מרקט ולאפשר לה זמן למציאת רוכש.

מהבקשה עלה כי לעדן טבע מרקט יש חובות של קרוב ל-300 מיליון שקל, מהם כ-100 מיליון שקל למגה עצמה, והיתרה לבנקים, לספקים, לעובדים ולרשויות. לחברה יש גם גירעון עמוק של 133 מיליון שקל בהון העצמי.

לעדן טבע מרקט יש 9 סניפים עצמאיים ועוד 14 המנוהלים בפורמט של "חנות בתוך חנות", כלומר מתחמים לממכר מזון אורגני בתוך סניפי מגה. בסך-הכול מועסקים בחברה 640 עובדים בהעסקה ישירה.

בשנת 2014 רשמה הרשת הפסד תפעולי של 14.9 מיליון שקל והפסד נקי של 54.7 מיליון שקל.

מי שמחזיק ביתרת מניות עדן טבע מרקט הוא מייסד הרשת, גיא פרוביזור, שהודח מתפקידו כמנכ"ל הרשת על רקע סכסוך בינו לבין מגה.