כחלון מבהיר: מסקנות דוח לוקר ייושמו כבר בתקציב הקרוב

(עדכון) שר האוצר בירך על הדוח: "יש לדאוג לאיזון הנדרש בין צרכי הביטחון לצרכי החברה בישראל" ■ יעלון: " הדוח שטחי, לא מאוזן ומנותק מהמציאות" ■ בנט אמר כי "מדובר בדוח אמיץ", ואלקין הוסיף כי "יש לאמץ את המסקנות כולן"

זאב אלקין / צלם: אייל גפן
זאב אלקין / צלם: אייל גפן

המערכת הפוליטית הגיבה הבוקר (ג') לדוח ועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון והתייעלות המערכת, הכולל 53 המלצות. שר האוצר, משה כחלון, הודיע כי הוא מברך על המלצות דוח ועדת לוקר להתייעלות מערכת הביטחון, וכי מחר יכנס דיון בהשתתפות בכירי משרדו כדי לבחון אילו מהמלצותיה של הוועדה ניתן ליישם כבר בתקציב הקרוב.

"אני מודה לחברי הוועדה והעומד בראשה אלוף יוחנן לוקר על שנתיים של עבודה מאומצת ויסודית", אמר כחלון. "במסגרת התקציב המתגבש בימים אלו ובהמשך למסקנות הוועדה יש לדאוג לאיזון הנדרש בין צרכי הביטחון לצרכי החברה בישראל. בשעה זאת של דיון ציבורי ער בנושא הביטחון והצבא חשוב לי להביע הערכה לחיילי צה"ל ולמפקדיו שעושים לילות כימים למען ביטחון המדינה ואזרחיה".

שר הביטחון משה יעלון ביקר בחריפות את הדוח ואמר כי מדובר ב"דוח שטחי, לא מאוזן באופן קיצוני ומנותק לחלוטין מהמציאות סביב מדינת ישראל ובתוכה". לדברי יעלון, "הדוח, אם ייושם, יהיה הימור על ביטחונם של אזרחי ישראל".

לצד זאת, שרים בקבינט המדיני ביטחוני בירכו על המסקנות. "דוח לוקר הוא דוח אמיץ לצבא אמיץ, המביא עמו בשורה חברתית, ביטחונית וכלכלית והזדמנות נדירה לשידוד מערכות בצה"ל", אמר שר החינוך נפתלי בנט.

לדברי יו"ר הבית היהודי, הנמנה עם חברי הקבינט המדיני-ביטחוני, יש לפעול ליישום ההמלצות. "הדוח מבדל בין לוחמים לכאלו שאינם, בין פצועי קרב לבין נפגעי תאונות דרכים בחופשות. הוא מייעל ומצמצם את המטות והמפקדות, ומפנה את המשאבים למטרה העליונה של צה"ל: ניצחון על אויבנו. הדוח מאזן בין צרכי הקיום של ישראל לאיכות החברה בה. אסור שהדוח יילך בדרכם של דוחות ברודט, גורן ובן-בסט שלא יושמו. אסור לנו לפספס הזדמנות היסטורית זו. אני קורא להביא את הדוח לדיון והצבעה בהקדם האפשרי - עם ישראל רק ירוויח מכך", אמר.

שר הקליטה זאב אלקין, אף הוא חבר הקבינט, הוסיף כי מערכת הביטחון צריכה לעשות את חלקה לאור האתגרים התקציביים והחברתיים של ישראל ולפעול ליישום הדוח. "אני קורא לראש הממשלה ולממשלה לאמץ מסקנות ועדת לוקר כמקשה אחת. לא יכול להיות שמערכת הביטחון תדרוש תוספות גדולות לתקציב הביטחון על חשבון הצרכים החברתיים הבוערים של מדינת ישראל, ולא תהיה מוכנה לתרום את חלקה. כל תוספת תקציב בהיעדר הצעדים שהמליצה עליהם ועדת לוקר לא תפתור את בעיות העומק של תקציב הביטחון, ותדרוש מאיתנו לחתוך שוב ושוב בבשר החי של התקציבים החברתיים גם בשנים הבאות. לכן, אתנגד בכל תוקף לתוספת משמעותית לתקציב הביטחון ללא יישום צעדי התייעלות שהמליצה עליהם ועדת לוקר", מסר.

מנגד, חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני), לשעבר שר הביטחון, הביע חשש כי ההמלצה תפגע במשרתי הקבע. "לצערי, היחס אותו מקבלים אנשי הקבע בישראל הוא פוגעני ומשפיל ויוצר הפרת התחייבות מפורשת של המדינה למשרתיה. המהלך המתוכנן ייצור אווירה שתקשה על גיוס אנשי קבע בעתיד", אמר. הוא הוסיף כי "אסור לשכוח כי גם לאנשי הקבע יש משפחות והתחייבויות וגם הם ראויים להגנה, להם אין איגוד מקצועי מאחר שהם מנועים מלהתאגד על פי חוק. לכן, ועדת חוץ וביטחון חייבת להגן עליהם".

תת-אלוף (במיל') אבי בניהו, לשעבר דובר צה"ל, אמר כי "מדובר בדוח נועז ואמיץ שמנסה להביא את צה"ל למציאות ביטחונית, כלכלית ואסטרטגית חדשה". לדבריו, "הדה-לגיטימציה שעשו ליוחנן לוקר בימים האחרונים עוד תחזור כבומרנג לצבא. במשמרת של איזנקוט נמצאת המשימה להעביר את צה"ל טלטלה ואת השינוי הכי עמוק והכי משמעותי מאז הוקם. שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל איזנקוט צריכים לגבש ביניהם את ההחלטות על מה הם נלחמים בכנסת או בממשלה, ואיפה הם מוותרים".