שכרו של יו"ר גוף מוסדי לא יכלול בונוסים, מניות ואופציות

בכך, סלינגר מנתקת את ביצועי הגוף המוסדי מהתגמול של הדירקטורים בו, במטרה להגביר את אפקטיביות עבודת הפיקוח והבקרה של הדירקטוריון ולחזק את עצמאותו

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, קובעת כי התגמול של דירקטורים בגוף מוסדי, לרבות יושב הראש, יהיה קבוע, כך שהוא לא יכלול בונוסים כולל מניות ואופציות.

בכך, סלינגר מנתקת את ביצועי הגוף המוסדי מהתגמול של הדירקטורים בו, במטרה להגביר את אפקטיביות עבודת הפיקוח והבקרה של הדירקטוריון ולחזק את עצמאותו.

על פי ההוראות, תגמול יו"ר דירקטוריון בגוף מוסדי יקבע ביחס לשכרו של דירקטור חיצוני. ועדת התגמול של הגוף המוסדי תקבע "מקדם הכפלה" מרבי אשר על פיו ישולם השכר. בקביעת "מקדם ההכפלה", ועדת התגמול תתחשב בשיעור המשרה של יו"ר הדירקטוריון ובהיקף נכסי הגוף המוסדי, אופי ומורכבות פעילותו. תגמול דירקטור בגוף מוסדי שאינו חיצוני, יקבע לפי מנגנון לקביעת התגמול של דירקטור חיצוני. ההוראות מחייבות את פרסום "מקדם ההכפלה" באתר האינטרנט של הגוף המוסדי כחלק מעיקרי מדיניות התגמול.

בנוסף, ההוראות קובעות כי גוף מוסדי לא ישלם שכר לאדם המועסק בו בשל תפקידו בתאגיד אחר. כמו כן, ייאסר על בעל היתר השליטה בגוף מוסדי לשלם שכר באופן ישיר לבעל תפקיד באותו הגוף.

כמו כן, הורחבו התנאים להשבה של בונוס שניתן לבעל תפקיד מרכזי. בעלי תפקידים מרכזיים אשר היו אחראיים להיווצרותן של נסיבות יוצאות דופן, כגון הטלת קנסות או עיצומים על הגוף המוסדי, יידרשו להשיב את הבונוס שקיבלו. גוף מוסדי ידווח לממונה על שוק ההון על התקיימותן של נסיבות להשבה, על האמצעים שננקטו לצורך כך ועל היקף הכספים שהושבו.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר: "ההוראות יחזקו את הממשל התאגידי בגופים מוסדיים המנהלים כספי ציבור, ויתרמו לקיומם של הסדרי התגמול נאותים לבעלי תפקידים מרכזיים העולים בקנה אחד עם תפקידם".

שר האוצר, משה כחלון: "ההחלטה שמה סוף לניגוד העניינים המובנה הקיים כיום בתפקידו של הדירקטור. יצירת תנאים לפיקוח יעיל ואחראי של הדירקטוריון על תפקוד ההנהלות הוא תנאי הכרחי לשמירה על כספי החוסכים".