הסיפור המדהים של יצרנית הצעצועים הקטנה שעפה גבוה מדי

בפינות האפלות של בורסת הונג-קונג חברות יכולות לשנות את שמותיהן ואת המודלים העסקיים שלהם כמעט בין-לילה ■ זה מה שאיפשר ליצרנית צעצועים חסרת חשיבות להחליף את שמה להנרג'י ת'ין פילם, קבוצה סולארית ששווייה נסק ל-40 מיליארד דולר לפני שצלל חזרה לקרקע המציאות

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

לפני 6 שנים אפילו הברוקרים השוריים ביותר היו מתקשים להתלהב ממניה שסימול המסחר שלה היה 566 בבורסת הונג-קונג. גם כאשר משקיעים זרים יצאו מגדרם כדי להשקיע בכלכלה הפורחת של סין, ל-RBI אחזקות היה מעט להציע: היא הייתה יצרנית צעצועים פלסטיים מפסידה, שמוצריה כללו רובוט חינוכי דובר ספרדית.

ב-2012, 566 עברה טרנספורמציה. רובוטי הצעצוע נעלמו. החברה עברה לשווק פאנלים סולאריים, וחתמה על עסקאות גדולות עם איש עסקים סיני לא ידוע, לי הג'ון, ועם קבוצת הנרג'י (Hanergy) שלו.

3 שנים מאוחר יותר, המניה של יצרנית הצעצועים הזניחה הפכה לאחת החברות השוות ביותר בשוק ההונג-קונגי, עם שווי שוק של 40 מיליארד דולר, שהפך את לי למיליארדר הגדול ביותר בסין "על הנייר".

אבל כעת מניות הנרג'י תין פילם פאואר (HTF) מושעות ממסחר, והן יישארו כך עד שהמפקח על בורסת הונג-קונג יבדוק את מודל העסקים שלה. לי, שהפסיד יותר ממחצית הונו התיאורטי בשעת מסחר אחת, כאשר מניית החברה צנחה במאי, הפך לסמל המפולת בשוק המניות הסיני, ששיגרה גלי הלם אל השווקים ברחבי העולם.

עלייתם ונפילתם של לי והנרג'י שפכה גם אור על הפינות האפלות של בורסת הונג-קונג, שבהן מאות חברות משנות בשקט את שמן ואת המודל העסקי שלהן בין-לילה, והמניות שלהן נוסקות ומתרסקות בשקט.

ליזמים הסינים, שנזקקו זמן רב לדרכים להשקיע, או להסתיר, את רווחיהם, השוק של הונג-קונג סיפק לא רק דרך להון גדול, אלא גם להון במטבע זר שאפשר להשקיע במקלטי מס כמו איי הבתולה הבריטיים.

לחוקרים שינסו להבין איך יצרנית צעצועים כושלת הפכה זמנית לסיפור ההצלחה התאגידי הגדול ביותר בהונג-קונג, מקום טוב להתחיל בו הוא בניין שפוף במרחק רב מן המרכז הנוצץ של העיר. "מרכז טכנולוגיית הבריאות של העיר", בניין משרדים בשכונת שאטין הסואנת, היה המקום שבו החלה 566 את המהפך שלה בשנת 2010.

שם הצטרפה החברה לקומץ חברות בורסאיות קטנות, שמכרו כל דבר, ממוצרי בריאות דרך שירותים פיננסיים וכלה בתוכנה, וחלק מהן קנו ומכרו מניות אחת של השנייה, סיפקו לחברות האחרות הלוואות והחליפו ביניהן מנהלים בכירים.

סבך של עסקאות

הסבך של העסקאות הללו, והמניעים שמאחוריהן, הדהימו לעתים קרובות את המשקיעים הזרים בהונג-קונג. "יכול להיות שהשוק בהונג-קונג והחברות הקטנטנות שנסחרות בו סיפקו מקלט לעסקאות שהיו הונאה ו/או מפוקפקות, בגלל חוסר היכולת לאכוף חוקים שנוגעים להחזקות צולבות ולעסקאות של צדדים שלישיים, שמשמשות להסוואה או זיוף של תנועות כספים מדומות או עברייניות", אומר רוד סאטון, מומחה לפשיטות רגל בחברת הייעוץ FTI בהונג-קונג.

מבין עשרות המנהלים והדירקטורים שעבדו בחברות ששוכנות בבניין מרכז טכנולוגיית הבריאות בהונג-קונג, שם אחד בולט במיוחד. רוני הואי הוא מנכ"ל "הקבוצה הרפואית הבינלאומית טאון הלת", שהיא הבעלים של בניין המשרדים. עד השנה שעברה הוא כיהן גם כמנכ"ל ואחר כך סמנכ"ל הכספים של הנרג'י תין פילם.

ד"ר הואי כסוף השיער, רופא ילדים בהכשרתו ופעיל במפלגות פוליטיות שנאמנות לבייג'ין, כיהן בעשור האחרון כמנהל או דירקטור של 10 חברות בהונג-קונג, שחלקן שוכנות באותו בניין משרדים.

החברות שהוא בחר לעבוד בהן היו מלהיבות. מלבד הנרג'י, שמנייתה הכפילה ויותר את עצמה בתקופת עבודתו בה, כמה חברות נוספות שבהן הוא שירת כדירקטור נהנו מעליות מסחררות במחירי המניה, ואחר כך מקריסה של המחיר.

ד"ר הואי צנוע לגבי תפקידו בהצלחת הנרג'י תין פילם (Hanergy Thin Film). בראיון ל"פייננשל טיימס" הוא אומר שבכהונותיו הרבות בהונג-קונג הוא ניסה להתמקד באסטרטגיה ולא במחיר המניה. "כשבוס גדול רוצה שאני אצטרף לחברה שלו כדי לתרום לה, ואני מאמין שאני יכול לתרום, אני מצטרף. אם אני מאמין שאני לא יכול לתרום, או אם אין לי מה לעשות שם, אני לא נשאר", הוא מסביר. "ואם להיות כנים, לא אכפת לי מה מתרחש מאחורי הקלעים, כלומר אם לבעלים יש קשרים כלשהם או לא. זה לא עניין שלי".

גם הגאות והשפל במניות החברות שהוא ניהל אינם עניין שלו. "המשקיעים צריכים לקחת את הסיכון בקנייה והחזקה של מניות. הם יכולים לראות בי אחראי לתפעול של העסק, אבל לא לראות בי אחראי להתנהגות מחיר המניה", אומר הואי.

"הוא הגיע משום מקום"

כאשר איש העסקים הסיני לי פרץ לזירת העסקים בהונג-קונג ב-2012 עם עסקה בהיקף 2.5 מיליארד דולר לרכישת ציוד סולארי, הוא "הגיע משום מקום", אומר יועץ עסקי בעיר. "איש בהונג-קונג - בנקאים, עורכי דין, רואי חשבון - לא שמע מעולם על הבחור הזה, ולא היה לו מושג מיהו".

הקשרים של החברה הסולארית הצעירה של לי עם החברות ששכנו בבניין הטכנולוגיה הרפואית בהונג-קונג שירתו היטב את היזם האלמוני. אחת החברות בבניין סיפקה הלוואה של מיליוני דולרים לקבוצת הנרג'י, והמניות של לי בחברה שימשו כביטחונות. החברה של לי, אגב, שינתה את שמה 7 פעמים ב-15 השנים האחרונות. כעת היא ידועה כג'ון יאנג סולאר. למרות שינויי השם, היא תמיד נסחרה בהונג-קונג תחת אותו הסימול, 397.

לי כיהן כמנכ"ל 397 בשנים 2007-2009, כשהיא הייתה ידועה כהונג-קונג הלת' צ'ק, ספקית שירותי אבחון רפואי. הוא עזב לפני שהחברה שינתה את שמה לצ'יינה גוגרין (GoGreen), כדי להתמקד בעיסוקה באנרגיה סולארית.

כאשר לי בנה את החזקותיו בחברה 566, יצרנית הצעצועים לשעבר, ד"ר הואי מונה למנכ"ל החברה. בתוך כמה חודשים עקרה החברה לבניין מרכז טכנולוגיית הבריאות, והחלה את הטרנספורמציה שלה לחברת הנרג'י ת'ין פילם.

החברה החדשה של ד"ר הואי לא רק חלקה משרד עם המעסיקה הקודמת שלו, 397, אלא נכנסה לעסקאות מסחריות עם חברות נוספות בבניין. צ'יינה גוגרין הייתה אחת הלקוחות הגדולים של 566. בשלב מסוים קנתה הנרג'י החזקה במניות 397, כשזו עוד נקראה ג'ון יאנג סולאר, ואחר כך מכרה את המניות בהפסד.

אחר כך, ב-2013, קבוצת הנרג'י של לי לקחה הלוואה בריבית גבוהה של 120 מיליון דולר הונג-קונגי מג'ון יאנג סולאר, שבשלב זה החליטה לעסוק גם בהלוואות כספים בנוסף לאנרגיה סולארית.

אבל למה בחרו לי והנרג'י להחליף מניות וללוות כספים בריבית גבוהה מחברה בורסאית קטנה בהונג-קונג שבשמה הקודם העסיקה את סמנכ"ל הכספים של לי, ד"ר הואי?

הואי אומר שהוא לא יודע מה הייתה הסיבה לעסקאות הללו, ושהן נעשו על-ידי פרנק דאי, עוזרו הצמוד של לי שהיה מקורבו עוד בבייג'ין. "אתה צריך לשאול אותו כי לי אין מושג", הוא אמר. דאי לא השיב לפניות אליו.

כמה מהחברות הבורסאיות ששכנו בבניין טכנולוגיית הבריאות, כולל חברה 566 שהפכה להנרג'י ת'ין פילם של לי, עבדו עם קינגסטון פייננשל, חברת שירותים פיננסיים בהובלת פוליאנה צ'ו, בעלים של בתי קזינו במקאו.

צ'ו וקינגסטון היו בעיתות שונות בעלי מניות משמעותיים בחברות ששוכנות בבניין טכנולוגיית הבריאות, ועבדו גם כברוקרים שמכרו את מניות החברות הללו לציבור. חטיבת הברוקראז' של קינגסטון החזיקה בשנים האחרונות כמויות גדולות של מניות בחברות הללו.

קינגסטון נחשבת ל"מספר אחת" מבין החברות המקומיות שמספקות מימון במרווחים גבוהים לטייקונים מהונג-קונג, אומר ליו יאנג, מנהל חברת אטלנטיס אינבסטמנט בעיר, שקנתה מניות שנמכרו על-ידי קינגסטון. "זו חברה טובה מאוד בעשיית כסף", לפי יאנג.

צ'ו היא אחת האנשים העשירים ביותר בהונג-קונג, והיא בנתה מוניטין מפוקפקים במקצת עבורה ועבור קינגסטון בשוק של הונג-קונג. ב-2003 היא ננזפה על-ידי המפקח על בורסת הונג-קונג אחרי חקירה של מסחר מניפולטיבי באופציות. החברה נקנסה ב-65,000 דולר על-ידי המפקח בעוון "בעיות איתנות והלימה" שהיו קשורות לדיווחיה ממקאו.

קשרים ארוכי שנים

הקשרים בין הנרג'י לחברות ששוכנות בבניין מרכז טכנולוגיית הבריאות נמשכים לאורך שנים רבות. כאן נכנסת לתמונה חברה נוספת, צ'יינה משאבי טבע, שכמו ג'ון יאנג שינתה את שמה ואת מודל העסקים שלה כמה פעמים, ועברה מעיסוק בתרופות ליחסי ציבור, ולאחרונה לעיבוד מינרלים ומסחר בהם. צ'יינה משאבי טבע אמנם לא שוכנת בבניין מרכז טכנולוגיית הבריאות, אך היא העסיקה כמה מנהלים בחברות אחרות בבניין, ביניהם את ד"ר הואי, שעבד בה בשמה הקודם בשנים 2007-2009.

יחד עם ד"ר הואי, שני מנהלים לשעבר בצ'יינה משאבי טבע עבדו כמנהלים גם בקבוצה הרפואית הבינלאומית טאון הלת' שהיא הבעלים של הבניין, ועדו שניים עבדו בג'ון יאנג. אחד מהם גם כיהן במועצת המנהלים של RBI, יצרנית הצעצועים שהפכה להנרג'י. מנהל נוסף בצ'יינה משאבי טבע, וו מאי צ'ו, היה בעבר בעלים של חברת מימון אלקטרונית שהלוותה כספים להנרג'י.

צ'יינה משאבי טבע החזיקה גם חברת יחסי ציבור, PR Asia, שרשימת לקוחותיה כוללת את הנרג'י, את טאון בריאות, גרסה קודמת של ג'ון יאנג, ואת צ'יינה משאבי טבע עצמה. קינגסטון פייננשל היא עוד לקוחה - וגם מחזיקה ב-35% מצ'יינה משאבי טבע בעלייתו ונפילתו המהירה של לי מסמלות את השיא של השוק בסין ובהונג-קונג, שהפך לרותח במידה מסוכנת. בשבועות שחלפו מאז המפולת, כמה ארגוני חדשות תהו אם הנרג'י היא "אנרון סינית", אבל לי טוען שהעסקים נשארו בריאים. תפקידה כברוקרית של מניותיה.

כאשר מניות הנרג'י נסקו, לי לקח הלוואות גדולות נגד המניות שלו בה ששימשו כביטחונות.

במארס השנה, כאשר לי רצה להיכנס להסכם מכירה וחכירה של אחד ממטוסי הגולפסטרים הפרטיים שלו, הוא מכר את המטוס לנובל סנצ'ורי אינבסטמנט, חברה בורסאית מהונג-קונג בשווי של פחות מ-100 מיליון דולר, שהנכס העיקרי שלה הוא אוניית מטען גדולה.

המנכ"ל של נובל בעת העסקה, צ'אן צ'י יואן, כיהן כמנהל בחברת 397 משנת 2005. דירקטור עצמאי נוסף בנובל סנצ'ורי, קנת צ'י הונג-צ'י, כיהן כיו"ר 397 בשנים 2003-2007, והוא מכהן גם כדירקטור עצמאי בצ'יינה משאבי טבע. שניהם כיהנו גם במועצת המנהלים של קינגסטון פייננשל.

יחד עם זאת, כמה משקיעים פרטיים גדולים מכרו את החזקותיהם בעסקאות חוץ-בורסאיות בהפסדים כבדים. אלו שהלוו כספים ללי נגד המניות שלו בחברה מניחים שהביטחונות שלהם חסרי ערך.

הנרג'י הודיעה לפני כמה ימים שהיא תבטל הסכם של 2.2 מיליארד דולר לקניית לוחות סולאריים מהחברה האם שלה. ד"ר הואי נשאר בכל זאת אופטימי לגבי קשריו עם החברה שספגה את אחת הקריסות הגדולות בתולדות בורסת הונג-קונג. הוא רואה את עצמו ממשיך קריירה של מנכ"ל מקצועי סדרתי.

"מנהל מקצועי אמור להיות מנהל שיכול לנהל את כל סוגי העסקים, בין שמדובר על התחום הרפואי, בדיקות מעבדה, תעשיית סולארית או כל דבר אחר", הוא אומר. "אולי ביום אחד תראו אותי מנהל בנק, או קבוצת נדל"ן. מי יודע"?

כרוניקה של עסקאות מסובכות
 כרוניקה של עסקאות מסובכות