אין סיכוי להעפיל למונדיאל? יש סיכוי לשנות

בהגרלה שהועידה מעצמות כמו ספרד ואיטליה יש גם הזדמנות: לוותר מראש על ניסיון להעפיל, לבנות משהו שמכוון ליורו 2020, להביא צוות אימון זר ■ להערכתי, אין סיכוי שבהתאחדות, שמנסה לצמצם גירעון - ילכו על מהלך כזה ■ רון עמיקם, דעה

נבחרת ישראל / צלם: שלומי יוסף
נבחרת ישראל / צלם: שלומי יוסף

1. מצטער, אבל מה שמרגיז בהגרלת מוקדמות המונדיאל היא לא ההגרלה הקשה של ישראל. לנבחרת, ברמתה, כל הגרלה היא קשה. הרבה יותר מרתיח זו העובדה שאחת מבין נבחרות העל של ספרד או איטליה עשויות למצוא את עצמן מחוץ לאירוע השיא של הכדורגל העולמי. דירוג פיפ"א הוא מטופש. העובדה שעליו מתבססת חלוקת הנבחרות לדרגים - מגוחכת. שתי המעצמות, שזכו יחד בחמישה מונדיאלים - משחקות בבית אחד עם ארבע נבחרות ששיחקו יחד במונדיאל אחד (נחשו מי עשתה זאת).

ישראל שובצה בדרג רביעי כי היא פשוט לא משחקת מספיק משחקי ידידות. אילו הייתה משבצת לעצמה משחק ידידות נגד לוקסמבורג, נניח, ארבעה ימים לפני המשחק בבוסניה ביוני - היא גם הייתה עושה את הניקוד שהיה מבטיח לה דרג שלישי.

ועדיין, מהדרג השלישי קיבלה ישראל את אלבניה, שזו נבחרת שעושה קמפיין יפה מאוד במוקדמות היורו, אבל זה לא הופך אותה לאימפריה. פיפ"א הביאה את אלבניה לדרג שלישי, את הונגריה ואיסלנד לשני, ואת טורקיה לדרג רביעי. מנפלאות הבלאטריזם.

2. ההגרלה הזו היא הזדמנות. אין בה סיכוי אפילו קלוש לסיים בין שתי הראשונות (השנייה לא מעפילה אוטומטית - והולכת לפלייאוף). משחק המוקדמות האחרון שהפסידה איטליה היה ב-6 בספטמבר 2006. ספרד הפסידה במוקדמות היורו הנוכחיים לסלובקיה, אבל לפני כן באוקטובר 2006. ישראל הפסידה בקמפיין האחרון פעמיים בבית. אלה שתי נבחרות שיקיזו דם לנצח כל משחק ולא לאבד נקודות כדי להשאיר את ההכרעה למשחקים ביניהן. המקום הראשון הוא קריטי.

הצהרת יו"ר ההתאחדות, עופר עיני, כי אסור להיכנס לתבוסתנות - היא ציטוט מבוהל שנועד למכור כרטיסים. תהיו רגועים: כשהאצטדיון הכי גדול בישראל הוא בן 34 אלף מקומות ישיבה, יימכרו בכל מקרה למעלה מ-20 אלף מנויים. הרוגע צריך להתבטא במחשבה ארוכת טווח. צריך למנות מאמן לארבע שנים שיתעסק בהישגים רק במוקדמות היורו הבאים, ולא חשוב מה תהיה שם ההגרלה, אבל חשוב שנראה דרך, בנייה לטווח רחוק והרבה עבודה, עם הרבה שחקנים. עדיף שזה יהיה צוות זר, ואפשר יהיה לממן אותו בזכות מכירת הכרטיסים המובטחת לקמפיין המונדיאל. מאחר ואנחנו עוסקים בכדורגל ישראלי אני מעריך שאין סיכוי שהבקשה שלי תתמלא. צריך לכסות גירעון, ובזה דווקא מבין עופר עיני.

3. אם היינו מדינה נורמלית, לא היו מוכרים מנוי אחד למשחקים האלה, אלא פותחים את האינטרנט למכירה נפרדת לכל משחק. אין גם צורך להכריח אדם לנסוע פעמיים לירושלים ופעמיים לחיפה. יש לנו אצטדיונים שאפשר לייעד כל אחד מהם למשחק אחד. האצטדיון החדש בב"ש, 16 אלף מקומות - אמור להספיק עבור משחק מול אלבניה. האצטדיון בנתניה צריך להיות אחלה בשביל ליכטנשטיין או מקדוניה. אבל זה לא יקרה. במשך שנים היה נוח לקיים משחקים באצטדיון מכוער, מיושן ולא אקוסטי, ורק כשקמו - באמצעות ראשי עירייה בולדוזורים - אצטדיונים ראויים, נסגר המפגע. לא אתפלא אם לכבוד הגעתן של שתי נבחרות שמוכרות יותר מ-30 אלף כרטיסים, אצטדיון ר"ג יוכשר מחדש...

4. מאז ההגרלה שמעתי מלא שמות עולים באוויר: אינייסטה, קסיאס, פירלו, בופון. תורידו התלהבות. אנחנו מדברים על שחקנים מבוגרים שחלקם יפרשו אחרי היורו הקרוב מהנבחרות, כי באירופה יודעים לפרוש בזמן. שכחנו אולי שרק לפני שנתיים בגמר יורו הצעירות בטדי, שיחקו פה ספרד נגד איטליה. דה חאה, אייארמנדי, בארטרה, תיאגו אלקנטרה, כריסטיאן טיו, מוראטה ואיסקו מספרד (דני קרבאחל אפילו לא שותף), מרקו וראטי, צ'ירו אימובילה, אינסינייה, מנולו גביאדיני מאיטליה - כבר היו פה. אפשר לחזור למזגנים.