לקידום הנפקות זרות: דיסקונט חיתום וכלל חיתום בדרך למיזוג

מתכוונים ליצור גוף אחד, תחת דיסקונט, "שיוביל את שוק החיתום ויהיה אגרסיבי בהנפקות אג"ח של חברות זרות, בעיקר חברות נדל"ן אמריקאיות"

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

לקראת שינוי בצמרת ענף החיתום בישראל: כלל פיננסים חיתום, בשליטת צחי סולטן, ודיסקונט חיתום, שבבעלות בנק דיסקונט, בדרך למיזוג. שני הגופים מקיימים בימים אלה מגעים בנוגע למיזוג שתי החברות, לחברה שתיקרא דיסקונט חיתום ואשר תפעל תחת המותג של הבנק.

השלמת המגעים והבשלתם לעסקה אינם ודאיים בשלב זה, וכך גם טרם סוכמו כל פרטיה. "הכוונה היא למזג את שתי החברות לגוף אחד שיוביל את שוק החיתום", אמר גורם המעורב בעסקה, שהוסיף כי "זהו מהלך מצוין לשני הצדדים, שייצור גוף דומיננטי".

אם וכאשר תושלם העסקה, החברה הממוזגת תהיה בשליטת דיסקונט (כ-60%, על פי ההערכות), וצפוי כי זו תהיה עסקת מניות, ללא רכיב של מזומן. סולטן, כמו גם בכירים ובעלי מניות אחרים בכלל חיתום, צפויים לקחת חלק בחברה הממוזגת. בעלי המניות בכלל חיתום כוללים מלבד סולטן (יו"ר החברה), גם את שלושת הברוקרים רונן ויסרברג, יובל בן-זאב ונאור אל חי; את טל רובינשטיין (סגנית היו"ר והמנכ"לית של כלל חיתום) ויהונתן כהן (המנכ"ל הקודם), ועוד מספר עובדים.

אחת המטרות העיקריות הניצבות לנגד עיני הצדדים היא יצירת מעמד מוביל בהנפקות אג"ח זרות בשוק המקומי, בדגש על חברות נדל"ן אמריקאיות, ובהסתמך על הפעילות המבוססת ובסיס הלקוחות הגדול של בנק דיסקונט בניו יורק.

ענף תחרותי

"הם יהיו אגרסיביים בהנפקות של חברות זרות", אומר גורם המעורה בנושא, בהתייחסו לאופנה החמה בשוק גיוסי החוב המקומי בשנה האחרונה, אשר הניבה רווחים נאים מאוד למשתתפים בה. כלל חיתום כבר הנפיקה בהצלחה את חברת הנדל"ן האמריקאית רילייטד, וישנן כמה עסקאות נוספות כגון זו שנמצאות אצלה בקנה.

חברת כלל חיתום, שעד שנת 2017 רשאית לשמור על המותג "כלל" בשמה, היא חלק מהצמד שמוביל את שוק החיתום זה שנים, לצד פועלים אי.בי.אי. מהצד השני, דיסקונט חיתום ניצבת באזור המקום השמיני בשוק החיתום.

בשנים האחרונות עיקר פעילות החיתום המקומית מתמקדת בהנפקות אג"ח קונצרניות, כמעט ללא גיוסי אקוויטי, כאשר במרבית המקרים לא ניתנת התחייבות חיתומית בהנפקות, ומשולמת עמלת ניהול והפצה בלבד. הענף מאופיין בתחרות גבוהה ובמספר שחקנים דומיננטיים קטן יחסית (שמוערך ב-8-10 שחקנים מובילים, מהם כמה בודדים שחולשים על מרבית ההנפקות).