תערוכת העיצוב "מחוז חפץ": חפצים מספרים סיפור

תערוכת העיצוב "מחוז חפץ" במגדל דוד מפתיעה במבט מקורי על העיר ירושלים

שאלו שלום ירושלים, אחרי אירועי הימים האחרונים השאלה הזו מהדהדת בראש. כי העיר ירושלים, בימי הקיץ המהבילים שפוקדים אותנו, מספקת מעט מאוד מפלט רוחני מהמציאות הישראלית. למרות זאת, בתערוכה "מחוז חפץ" חברו שני מעצבי מוצר בכירים, עזרי טרזי וחיים פרנס, והם מתייחסים אל ירושלים הן כמקום מוחשי, כעיר ומרחב בעל תרבות חומרית עשירה ומאפיינים גיאופוליטיים טעונים, והן כמושג מופשט, הנתון לפרשנויות משתנות.

שניהם ילידי ירושלים, תלמידי בצלאל לשעבר ומרצים בכירים לעיצוב שהעמידו דורות של תלמידים. פרנס הוא ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל כיום ואילו טרזי כיהן בתפקיד זה בעבר ואף הקים את התוכנית ללימודי תואר שני בעיצוב. בימים אלה הוא מתמודד על תפקיד נשיא בצלאל.

בתערוכה מציגים טרזי ופרנס עבודות חדשות, שעוצבו מתוך מחקר אישי של כל אחד מהם על ירושלים, העיר שבה ספגו את מקורות השראתם וזו אשר הייתה גורם משמעותי בגיבוש זהותם האישית והמקצועית. כשהם יוצאים מהפרקטיקה היומיומית של עבודתם הם פונים לחיפוש יצירתי, והתוצאה מספקת הפתעה ומידה של שעשוע - למשל כאשר שולחן התה של טרזי מתחיל לנגן בליל של נעימות, שמוצאן מעדות וקהילות שונות, או כאשר ידם של המבקרים פורעת את התמונה המושלמת על שולחן אינטרקטיבי.

בתערוכה שאצרה סמדר קרן, הם מציגים חפצים אך מספרים סיפור עשיר הרבה יותר: טרזי מציג תשעה שולחנות אירוח, שבבסיס עיצובו של כל אחד מהם התייחסות רעיונית וחומרית שונה להיבט מסוים של העיר. נקודת המוצא הצורנית זהה בכולם. לחלקם מנגנון פעיל, הנחשף רק עם מגע או שימוש בהם.

עבודותיו של פרנס משלבות בין חפצים שימושיים, ברובם מאולתרים מחפצים קיימים, שברים וחלקי ענפים, לבין אובייקטים פיסוליים,שההומור הוא מרכיב חשוב בקריאת כוונתם.

בתערוכה מוגשת עבודתו של כל אחד מהם בצדו האחד של חדר ארוך וצר, כך שהן ניצבות זו מול זו כמו דיאלוג חזותי, בין רעיונות וגישות עיצוביות שונות.

תהליך העיצוב נחשף לעיני המבקרים בסרטונים המתעדים את הכנת המוצגים, החל מסרטון אנימציה המוקדש לשרטוטי השולחנות של טרזי - המקבל את פני הבאים בכניסה ועד לתוצר הסופי.

מוזיאון מגדל דוד ממשיך במסורת של הצגת תערוכות עיצוב עכשווי, ויצירת הקשרים בין סיפורה של העיר בעבר ובהווה. עבודותיהם של טרזי ופרנס מעניקות גם מבט המתחקה אחר תעשיית המלאכות המסורתיות של העיר העתיקה וסביבותיה, תעשייה ההולכת ונעלמת מן הנוף המקומי.

מגדל דוד, א'-ה' ושבת 9:00-17:00, ו' עד 14:00.