מצעד מתעניינים בנדל"ן המניב של גזית גלוב בישראל

בימים הקרובים יוגשו לגזית גלוב הצעות לרכישת גזית גלוב ישראל, שפעילותה כוללת בעיקר את רשת קניוני G ■ המתעניינים: קרנות אמריקאיות, חברות נדל"ן מקומיות, נקש, קושנר וטדי שגיא ■ תג המחיר המבוקש: כ-1 מיליארד שקל

חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי
חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי

ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב ממשיכה להתקדם לקראת מימוש עיקר פעילותה בישראל, מכירה המעוררת עניין מצד גופים מקומיים וזרים. הקבוצה הגלובלית שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל ממתינה בימים אלה לקבלת הצעות לא מחייבות לרכישת הנדל"ן המניב של החברה-הבת גזית ישראל, הכולל בעיקר את רשת קניוני G.

המועד שנקבע להגשת ההצעות הוא יום חמישי הקרוב, ואת תהליך המכירה מובילה המנכ"לית הנכנסת של גזית גלוב, רחל (רוחה) לוין, בסיוע בנק ההשקעות סיטי. לפי פרסומים קודמים, לפעילותה של גזית ישראל בתחום המרכזים המסחריים בישראל הוצמד תג מחיר של כ-1 מיליארד שקל, בדומה להונה העצמי. שווי נכסיה מוערך ביותר מ-3.5 מיליארד שקל.

על פי ההערכות, בקבוצה צפויות להתקבל הצעות רכישה מיותר מ-10 גופים, בהם הקרנות הבינלאומיות קרלייל, בלקסטון, לונסטאר, אייריום, וקרן הפרייבט אקוויטי של רוטשילד. עוד בין המתעניינים הזרים, משפחת קושנר האמריקאית, שניסתה באחרונה לרכוש את חברת הביטוח הפניקס, ללא הצלחה.

לצד הגופים הזרים, נכסיה של גזית ישראל מעוררים עניין גם בקרב כמה מחברות הנדל"ן הבולטות בישראל. בין הגופים המקומיים שצפויים להגיש הצעה ניתן להזכיר את אמות מקבוצת אלוני חץ, ביג של האחים נפתלי, נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי, נצבא של קובי מימון וחיים צוף וחברת JTLV בראשות עמיר בירם.

גורמים פרטיים המביעים ככל הידוע עניין בגזית ישראל הם האחים נקש, שלאחרונה בחנו את רכישה השליטה בכלכלית ירושלים של אליעזר פישמן, והמיליארדר טדי שגיא, המבקש להרחיב את פעילות הנדל"ן שלו, ובין היתר התמודד על רכישת מתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. חלק מהרוכשים הפוטנציאליים מתכננים לבצע את העסקה במשותף עם אחת מחברות הביטוח או הגופים המוסדיים הגדולים בישראל.

מי שככל הנראה לא יוכלו להתמודד על רכישת גזית ישראל, בשל התנגדותו הצפויה של הממונה על ההגבלים העסקיים, הן ענקיות הנדל"ן המניב עזריאלי ומליסרון - שתי השחקניות הדומיננטיות בתחום המרכזים המסחריים בישראל.

גזית גלוב צפויה להעביר לשלב הבא 2-3 מהמתמודדים שיגישו לה הצעות, שלהם יועבר חומר נוסף וייפתח עבורם חדר מידע וירטואלי. דד-ליין להגשת הצעות מחייבות, כולל העמדת ערבויות, צפוי להיקבע לחודש אוקטובר הקרוב.

ממשיכה בינתיים בפעילות השוטפת

עדות לשווי נכסיה של גזית ישראל התקבלה מוקדם יותר השנה, אז עדכנה גזית גלוב על מכירת החזקותיה (51%) במרכז המסחרי הפתוח, G בעמק שבעפולה, תמורת 171 מיליון שקל. גזית גלוב תכננה למכור את הנכס לקבוצת עזריאלי, אולם למרות הסיכום בין הצדדים הרכישה נמנעה מעזריאלי, בעקבות זכות סירוב שמימשה שותפתה של גזית גלוב בנכס זה - קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1 שהכניסה איתה לעסקה את JTLV של בירם.

מנכ"ל גזית ישראל הוא רונן אשכנזי (ראו מסגרת). החברה הוקמה ב-2005, וכיום היא מחזיקה ב-10 מרכזים מסחריים ובשישה נכסים בפיתוח ברחבי הארץ, תחת המותג קניוני G, בהיקף כולל של כ-280 אלף מ"ר. החברה גם מחזיקה בחמישה נכסים לפיתוח עתידי בבולגריה ובמקדוניה בהיקף של כ-300 אלף מ"ר.

חלק מהמתעניינים הזרים בחברה ביקרו בבולגריה יחד עם אנשי גזית ישראל, ובחנו את הקרקעות הרלוונטיות. עד לביצוע המכירה, גזית ישראל ממשיכה בפעילות השוטפת, ובין היתר צפויה להשיק בספטמבר קניון חדש ביבנה, ולהתחיל בקרוב בפיתוח החלק האחרון של הקניון שבבעלותה בראשל"צ.

למרות הכישלון בא. דורי: רונן אשכנזי עשוי לקבל כ-150 מיליון ש'

גזית גלוב מחזיקה ב-85% ממניות גזית ישראל, וביתרת המניות מחזיק רונן אשכנזי, שהיה שותף להקמת החברה וניהל אותה מאז היווסדה. כך, במקרה שבו מימוש הפעילות אכן יתבצע לפי השווי המבוקש (כ-1 מיליארד שקל), צפויה המכירה להניב לאשכנזי סכום עתק של כ-150 מיליון שקל.

החזקותיו של אשכנזי בגזית גלוב ישראל עמדו עד השנה שעברה על 25%, אולם חלקו בחברה דולל ל-15% לאחר שלא השתתף בהזרמות הון אדירות שביצעה גזית גלוב לחברה הקבלנית הכושלת דורי בניה, בסכום כולל של כ-625 מיליון שקל, כדי למנוע את קריסתה.

לאחר השלמת המכירה של קניוני גזית ישראל, צפוי אשכנזי להיפרד מהשותפות עם כצמן וסגל, שבה נמהל טעם מר בעקבות הקטסטרופה החשבונאית שהתגלתה אשתקד בחברת א. דורי בניה, אשר מהווה חלק מעסקיה של גזית ישראל, אך בשל ממצבה הרעוע היא אינה עומדת למכירה במסגרת העסקה הנוכחית. גזית ישראל מחזיקה ב-85% בקבוצת דורי, החברה האם של דורי בניה, והיא מחזיקה גם בתחנת הכוח דוראד באשקלון, הפועלת לייצור חשמל על בסיס גז טבעי.

מה שהחל אשתקד כהודעה מצדה של דורי בניה על "סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים בביצועה של החברה, לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה", בא לידי ביטוי בהפסדי עתק של 423 מיליון שקל תוך שנה וחצי, ודרש את תמיכתה המסיבית של גזית גלוב בניסיון לייצב את פעילותה של דורי.

השערורייה החשבונאית באה לידי ביטוי בהרעה ניכרת במצבה הפיננסי של דורי בניה, גררה אותה לגירעון של מאות מיליוני שקלים בהון העצמי ולהצגת תזרים מזומנים שלילי בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

בנובמבר האחרון, לאחר שכבר התבררה השערורייה החשבונאית במלוא חומרתה, הודיע אשכנזי על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל קבוצת דורי ויו"ר דורי בניה. אשכנזי מסר אז כי "על רקע הטלטלה שעברה החברה בתקופה האחרונה, ולאחר שבכוחות משותפים הצלחנו לייצבה ולהחזירה למסלול פעילות נכון, מצאתי כי בנסיבות אלה לא אוכל לעבור לסדר היום. מן הראוי הוא, על פי ערכי הניהול להם חונכתי, להפסיק לכהן".