הלינקדאין של הכדורסל העולמי? (או: החיים בלי סוכן שחקנים)

הסטארט-אפ הישראלי ספורט-ג'ובז מאפשר לשחקנים מקצועניים להיות חלק מרשת חברתית, שתסייע להם במציאת חוזה ■ המאמנים מצדם יכולים לוותר על הסוכן המסורתי, ולחפש את הטאלנט הבא במאגר שכולל בין היתר את דרישות השכר של השחקן

רועי שטימלר / צלם: יח``צ
רועי שטימלר / צלם: יח``צ

בחור ישראלי בן 30, יליד נס ציונה, התרוצץ בחודש שעבר בכל רחבי לאס וגאס. הוא התרחק מהרולטות ושולחנות הפוקר של הסטריפ וכיתת רגליו דווקא בפרברים, בין אולמות הכדורסל: ההימור שלו היה מחנות ציד הכישרונות שמתקיימים מדי קיץ בעיר החטאים.

רועי שטימלר החליט שהוא דוחף את עצמו בכוח אל תוך המינגלינג המאסיבי המתרחש שם בין שחקנים, סוכנים, מאמנים, סקאוטים - שוק בשר המשמש את ה-NBA, אבל גם את ליגת הפיתוח שלה ועוד אינספור ליגות מרחבי העולם שרוצות לשים את היד על טאלנטים מארה"ב. מצויד בסלולרי, טאבלט ולאפטופ, כשהוא לבוש בחולצה עליה מתנוסס לוגו הסטארט-אפ שלו, ספורט-ג'ובז (SportJobz) - הוא החליף כרטיסי ביקור עם כל מי שרק היה מוכן. "הרגשתי קצת כמו הישראלים האלו שמוכרים את מוצרי ים המלח, אבל ההבדל הוא שאני מנסה למכור מוצר שאני באמת מאמין בו", הוא מספר ל"גלובס".

המוצר של שטימלר סידר לאחרונה ללורנס דונלסון, סנטר אמריקאי בן 27, חוזה בסך 45 אלף דולר לעונה הקרובה בקבוצה האיטלקית דיימונד פוג'ה. גם קבוצות מיוון ואפילו ניו זילנד החתימו שחקנים באמצעות ספורט-ג'ובז, אתר אינטרנט חברתי, שבחזונו של היזם הצעיר אמור להפוך ל"לינקדאין של הכדורסל העולמי".

***

הדרך למקומות הגבוהים הללו מתחילה להיסלל באמצעות 3,000 שחקנים שכבר רשומים במאגר של ספורט-ג'ובז, 90% מהם אמריקאים ("חלקם הגדול בוגרי קולג'ים", לדברי שטימלר), ועוד 10% אירופיים ("רובם משווקי הכדורסל החזקים של מזרח אירופה, יש נוכחות חזקה לליטאים, קרואטים, סלובנים"). איך עובד המודל? כל שחקן יכול להירשם בצורה פשוטה לאתר, ולהעלות אליו עמוד פרופיל אישי, אליו הוא מקשר כל נתון אפשרי אודותיו: מגובה, גיל, משקל, יד חזקה, היסטוריית קבוצות בהן שיחק ומידת הנעליים - דרך סטטיסטיקות אישיות פשוטות ומורכבות, ועד קטעי וידאו שלו מיוטיוב ולינקים לכתבות בעיתונות. מאמנים שרוצים למצוא שחקנים לקבוצות שלהם - יכולים לדלות מהמאגר את הכישרונות המתאימים, לפי 20 פילטרים מקסימליים של חיפוש. "אנחנו ממליצים לשחקנים להזין גם את טווח השכר שלהם - כי מאמנים עובדים לפי תקציבים", אומר שטימלר. "מצד שני, אנחנו ממליצים להם לא להזין את השכר המדויק ולתת רק את הטווח שלו - כדי להשאיר לשחקן מקום לנהל משא ומתן הוגן ולא 'לשרוף' אותו".

באמצעות האתר, וכאן נכנס האספקט החברתי - יכולים המאמנים לשלוח הודעה ישירה לשחקנים, במערכת מסנג'ר פנימית - ולנסות לגייס אותם לשורותיהם. "בניגוד לאתר כמו יורובאסקט, ששופך נתונים סטטיסטיים על אינספור שחקנים - אנחנו מביאים גם את הנתונים וגם את האינטראקציה", מסביר שטימלר.

איזה סוג שחקנים רוצה ספורט-ג'ובז להשיג לשורותיה? "ה-NBA היא הליגה הטובה בעולם, אבל מאוד קטנה: יש בה 30 קבוצות, פחות מ-500 שחקנים בסך הכל, 15 לקבוצה", אומר שטימלר. "אם מסתכלים בזום-אאוט, רוב האמריקאים בכלל לא משחקים בארה"ב - אלא בחו"ל. לשם אנחנו מכוונים, לעשרות אלפי השחקנים שלא יכולים להשיג חוזים בקלות באמצעות הסוכנים שלהם, לכאלו שלא קוראים עליהם בתקשורת ההמונית. אנחנו נותנים להם בעצם עוד כלי להיחשף באמצעותו. אנחנו יודעים את המקום שלנו ולא מצפים לראות את דייויד בלאט, עמרי כספי או לברון ג'יימס נרשמים לאתר".

- יש כאן כוונה לגזול עבודה מהסוכנים המסורתיים?

"אין פסול בלהחזיק סוכן, אבל סוכנים מחפשים את החוזה האטרקטיבי, רוצים להשיג בלעדיות וכסף גדול. שחקנים הם בסופו של דבר אופורטוניסטיים, לא אכפת להם מאיפה תבוא העסקה - העיקר להשיג אותה. אם היום אנחנו חינמיים וההרשמה לאתר מרחיבה את הסיכוי של שחקן למצוא קבוצה - למה לא?".

לאחרונה, אגב, פתחה ספורט-ג'ובז את אפשרות ההרשמה לאתר גם לסוכנים, שיכולים להציג את פרטי הסוכנות שלהם לקהל השחקנים והמאמנים הרחב, וליצור איתם קשר ישיר.

***

לחברת ספורט-ג'ובז, שהחלה להתרומם לפני כשלוש שנים - עדיין אין שחקנים ישראלים במאגר ("בשבוע שעבר הסוכנת לירון פנאן החלה להציג כאן לחבר'ה מקומיים את המערכת שלנו"). גם אין לה עדיין משרדים (מלבד חדר שקיבלה בבניין באבן גבירול בת"א, כחלק מזכייתה בתחרות סטארט-אפים של חממת 8200), עובדים (שטימלר ייסד את החברה ביחד עם שותפו הטכנולוגי, ליאור ברושי), או כסף שהצליחה לגייס ("בדיוק עכשיו אנחנו נהנים מ-15 דקות תהילה. עשו עלינו כתבה ב'בלומברג', ובעקבות כך פנו אליי כלי תקשורת מאירלנד, צ'כיה, ספרד וברזיל, ועכשיו אתם. אני מקווה שזה יעזור לנו מול כמה משקיעים שכבר התחלנו בשיחות איתם"). כרגע גם אין לה ממש מודל עסקי ברור או הכנסות.

ההרשמה לאתר, נכון להיום - היא עדיין חינמית. אבל זה גם מה שעזר לבנות את המאגר שכבר הגיע לממדים לא קטנים. "לא היה לנו תקציב שיווק ולא שום דבר", אומר שטימלר, המחזיק בתעודת מאמן ותעודת סוכן של איגוד הכדורסל הישראלי. "כל הגישה לשחקנים ולקבוצות התנהלה בשיווק גרילה לחלוטין. פשוט פניתי אליהם בפייסבוק, בטוויטר, בלינקדאין, הקמנו דף פייסבוק, בלוג שמתעדכן פעם בשבוע עם עצות לניהול נכון של הקריירה, עבדתי בזה 28 שעות ביממה".

- איך אתה מתכנן לקצור את הפירות?

"אנחנו בשלב התחלתי מדי כדי לדעת. אנחנו פתוחים למודלים שונים של עבודה. אולי לגזור עמלה מקבוצה שתחתים שחקן; אולי זה יהיה מבוסס על דמי מנוי חודשיים שניקח מכל הקבוצות, השחקנים והסוכנים, שיוכלו להתייקר בהתאם לכמות הפרמטרים שהם יירצו להזין למערכת; אנחנו עדיין לומדים את דפוס ההתנהגות של היוזרים שלנו. אם נגיע למצב שנהיה הוואן-סטופ של הכדורסל, ששחקנים יבינו שכדאי להם להירשם ולשלם כי זה יתגמל אותם אחר-כך בחוזים גבוהים יותר, או לפחות יגדיל את ההזדמנות שלהם להשיג את החוזים הללו - אני מאמין שהם ישלמו".

- עושה רושם שאתם הולכים להיות מוצר משלים של שחקני ביניים ולמטה מכך. מוצר משלים יכול להרוויח, לחלום על אקזיט?

"ימים יגידו. יכול להיות שנהיה כישלון חרוץ. צריך לראות איך תעשיית הספורט סופגת אותנו. אם נעשה שיפט, ונכניס לפול שלנו עוד ענפים - כולל קטנים כמו כדוריד או כדורעף וכו' שאין בהם הרבה כסף והשכר נמוך, ולכן אין סוכנים שמעורבים - שם יכול להיות היתרון המכריע שלנו מבחינת כלי החשיפה שניתן. נהפוך למעשה למתווכים הישירים. יש את המדרג של מסי, רונאלדו, לברון - אבל ככל שאתה יורד יותר למטה, המעגל מתרחב, וזה המקום שלנו".