זה מה שבאמת מעניין בחבילת השכר של מנכ"ל טבע ארז ויגודמן

שכר חודשי של 112,500 דולר אינו חזירות, ובונוס כספי לפי יעדי ביצוע הוא חלק אינטגרלי והגיוני מכל חבילת שכר ■ הדבר המעניין יותר הוא מרכיב ההון, כלומר האופציות למניות והמניות החסומות שקיבל ויגודמן

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

ואו! איזו עסקה (בלי ציניות). טבע , ענקית הגנריקה הישראלית, רכשה תמורת 40.6 מיליארד דולר את החטיבה הגנרית של אלרגן והגדילה משמעותית את הפער בינה לשחקניות גנריות אחרות. עכשיו זה טבע, ששווה 60 מיליארד דולר, וכל השאר, כולל מיילן, יריבתה המושבעת. מוקדם לקבוע כיצד ומתי תמנף רכישת אלרגן את הרווחיות התפעולית של החברה הממוזגת, אך כבר עכשיו אפשר להכריז שרכישת אלרגן היא עסקת חייו של מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן. הוא זה שבחר בה, הוא זה שקבע את שווייה והוא זה שחובת ההוכחה היא על כתפיו. וזו חובה כבדה. לכן, ולאור העובדה שבסופ"ש האחרון שדרגה טבע חלק מתנאי העסקתו, שנה וחצי בלבד לאחר כניסתו לתפקיד, בחרנו לרדת לעומק חבילת השכר שלו.

ראשית, נתייחס למרכיבי המזומן בחבילה ונאמר שלא מדובר במשהו מופרז. ויגודמן עומד בראש חברה ששווה 60 מיליארד דולר, וחבילת השכר שלו מתאימה למנכ"ל בסדר הגודל שלו. שכר חודשי של 112,500 דולר אינו חזירות, ובונוס כספי לפי יעדי ביצוע הוא חלק אינטגרלי והגיוני מכל חבילת שכר.

הדבר המעניין יותר הוא מרכיב ההון, כלומר האופציות למניות והמניות החסומות שקיבל ויגודמן. מניית טבע הוסיפה לערכה 71% (!) מאז ויגודמן נכנס לתפקידו. לא רק בזכותו, אלא גם בזכות הגאות בשוקי ההון, העובדה שוויגודמן החל לבצע את התוכנית האסטרטגית של קודמו, ג'רמי לוין, והעובדה שהשוק התחיל לשקף את שווייה של אלרגן בזה של טבע. זה לא אומר שלביצועי ויגודמן אין כלל קשר לביצועי המניה, אך הקשר הוא פחות מהותי מהסיבות האחרות.

ויגודמן יצא מורווח מנסיקת המניה. כשנכנס לתפקיד, קיבל חבילת אופציות וחבילת מניות חסומות לפי מחיר מניית טבע בשוק אז. כיוון שזו הוסיפה לערכה כמעט 30 דולר, האופציות של ויגודמן נמצאות עמוק "בתוך הכסף" ומשקפות הטבה "על הנייר" של 8.1 מיליון דולר, בעוד המניות החסומות שוות 1.1 מיליון דולר. בסך הכול תגמול הוני ששווה 9.2 מיליון דולר (ברוטו לפני מס, 35 מיליון שקל). בכלל לא רע לשנה וחצי בתפקיד. ויגודמן, נזכיר, היה איש אמיד גם לפני שהפך למנכ"ל טבע. כמנכ"ל שטראוס וכמנכ"ל אדמה (לשעבר מכתשים אגן) עשה לא מעט לביתו, אך אין ספק שכהונה ארוכת טווח בטבע, החברה הישראלית הגדולה ביותר, עשויה להגדיל משמעותית את הונו.

טבע עדיין לא פירטה את חלקו של ויגודמן בתגמול ההוני שתחלק השנה למנהליה, אך במתאר מינואר 2014 שפירט את תנאי העסקתו נכתב כי "משנת 2015 המנכ"ל יהיה זכאי להענקות נוספות, על בסיס שנתי, של תגמול מבוסס הון". במתאר האחרון, שמבקש את אישור האסיפה הכללית לשדרוג חלקי בתנאי העסקתו (תכף נגיע לזה), מציינת טבע שברצונה להקצות מניות (פחות מעשירית מסך הונה בדילול מלא) לתוכנית תגמול הוני לשנה זו, שתחליף את תוכנית 2010. זה אומר שוויגודמן יקבל השנה אופציות למניות ו/או מניות חסומות נוספות.

אשתקד קיבל ויגודמן בפועל 1.18 מיליון דולר כשכר בסיס שנתי (הוא החל לכהן ב-11 בפברואר 2014); הטבות סוציאליות (בעיקר הפרשות לפנסיה) בסך 593 אלף דולר ובונוס כספי במזומן של 2.1 מיליון דולר. זה אומר שוויגודמן, בעיני דירקטוריון טבע, עמד בחלק ניכר מיעדי הביצוע שהציבו לו. ההפרשה לתגמול ההוני עמדה על 603 אלף דולר, וכך חבילת השכר של ויגודמן עמדה על 4.5 מיליון דולר - 73% ממנה במזומן.

ועכשיו לשדרוג תנאי השכר, כפי שעולה מהמתאר שפרסמה טבע בסופ"ש האחרון. ראשית, שכרו החודשי - מינואר 2015 - יעלה בשיעור של 2%, והשכר השנתי שלו יעמוד על 1.38 מיליון דולר לעומת 1.35 מיליון דולר אשתקד. העלאת שכר לאחר שנה בתפקיד, אפילו של 2%, היא קצת מקוממת: ויגודמן הרי עדיין לא ממש הוכיח את עצמו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בעסקת הענק של רכישת אלרגן. יותר מזה: סביר מאוד להניח שהעלאת שכר זו של ויגודמן פירושה העלאת שכר עתידית ליתר חברי ההנהלה - מהלך שאולי מן הראוי שיידחה, במיוחד על רקע העובדה כי 430 מעובדי החברה בארץ פוטרו ב-2013-2014.

אך מקוממת הרבה יותר היא החלטת הדירקטוריון לתת לוויגודמן "מענק מיוחד" שלמעשה כבר נכלל בחבילת השכר שלו ל-2014, אך לא אושר על ידי האסיפה הכללית. מענק זה, בסך 237,401 דולר, ניתן לו, כדברי טבע, "עבור הישגיו ומאמציו יוצאי הדופן בשנת 2014 בדגש על מנהיגותו והתפנית המהירה שחלה תחת הנהגתו, פועלו בקשר לבניית עתיד החברה באמצעות יצירת בסיס איתן, שעתיד להניב לטבע צמיחה כלכלית ורווחית בת קיימא, כמו גם חיזוק וקידום הוועדה הניהולית של החברה".

וזו השאלה שלנו: מה התפקיד של הבונוס מבוסס היעדים שהוא חלק מחבילת התגמול של ויגודמן אם לא לתגמל אותו על "הישגיו ומאמציו יוצאי הדופן"? מדוע צריך להעניק לו בונוס נוסף "מיוחד" בגין אותה מטרה? תשובות מקוראינו יתקבלו בברכה.

חבילת השכר המקורית של ארז ויגודמן
 חבילת השכר המקורית של ארז ויגודמן