ארז דליות נגד אבנר שנור: "מכר יהלומים ללא רשות"

"לייף דיימונדס", שדליות משמש לדבריה כיועץ שלה, תובעת את "אסטרא יצרני יהלומים" שבבעלות שנור, בטענה כי מסרה 6 יהלומים בשווי 4.7 מיליון דולר בקונסיגנציה ל"אסטרא", אך זו מכרה אותם ולא העבירה לה תמורה

יהלומים טבעת יהלום תכשיט / צילום: פוטוס טו גו
יהלומים טבעת יהלום תכשיט / צילום: פוטוס טו גו

תביעה המתנהלת בימים אלה בבית המשפט ביוהנסבורג שבדרום-אפריקה מערבת שתי דמויות מהמסקרנות בעולם היהלומנות הישראלי: אבנר שנור, מבעלי השליטה בחברת קרדן יזמות הציבורית (מחזיק ב-19%), וארז דליות, היהלומן המפורסם, לא תמיד בטובתו.

התובעת בתיק היא חברת "לייף דיימונדס", שדליות משמש כיועץ שלה, להגדרתה. הנתבעת היא חברת "אסטרא יצרני יהלומים", שבבעלות מלאה של שנור, כאשר ברבע ממניותיה הוא מחזיק באופן אישי ואת השאר - באמצעות חברת "ריאתלון" שבבעלותו.

"לייף דיימונדס", המאוגדת בדרום-אפריקה, טוענת כי מסרה ל"אסטרא" 6 יהלומים יקרים במיוחד, בשווי של כ-4.7 מיליון דולר, לצורך ליטוש, מבלי להעביר את הבעלות, אלא במסגרת עסקת קונסיגנציה.

"לייף דיימונדס" טוענת כי בחודשים האחרונים נודע לדליות כי "אסטרא" עמדה למכור את היהלומים לצד שלישי ללא רשות ממנה, הבעלים. לתביעה צורף מזכר ממארס השנה המפרט את שליחת ששת היהלומים הבלתי מלוטשים ל"אסטרא", שערכם הכולל הוא 2.5 מיליון דולר (בשלב חומר הגלם). היקר שביהלומים הוא יהלום במשקל 51.7 קראט ששוויו 1.4 מיליון דולר (לפני ליטוש).

"לייף דיימונדס" מבקשת מבית המשפט להורות על השבת היהלומים, או על תשלום 4.7 מיליון דולר - שווי היהלומים לטענתה לאחר ליטוש, וזאת בתוספת ריבית של 9%.

בית המשפט ביוהנסבורג הורה בשלב זה על עיקול נכסים של "אסטרא" בסך 1.7 מיליון שקל.

יועץ או שולט?

לתביעתה של "לייף דיימונדס" צורף תצהיר של היהלומן ארז דליות, שמוגדר בכתב התביעה כ"יועץ" של החברה. לאחרונה התגלעו מספר סכסוכים בין רשות המסים לבין אנשי עסקים שהוגדרו כ"יועצים" של חברות, ואילו הרשות סברה כי הם בעלי השליטה בפועל באותן חברות.

"לייף דיימונדס" מכחישה כל טענה לפיה דליות הוא בעלי השליטה בחברה בפועל, ומצביעה על כך שבעלת המניות הרשומה בחברה היא חברת "סמפיריה", המאוגדת בבליז, ושבעל המניות היחיד בה הוא ישראלי בשם פתחיה צ'לצ'נסקי.

דליות עצמו מכחיש אף הוא כי הוא בעל שליטה בחברה. "החברה אינה בבעלותי, ושנור הצהיר בעצמו בבית המשפט כי מעולם לא עשה עסקים איתי או עם מישהו מטעמי", מסר דליות ל"גלובס".

בין שנור לגרינפלד

חברת "אסטרא" שבבעלות שנור מסרה בתגובה לפניית "גלובס" כי "החברה נמצאת בבעלותו הבלעדית ובניהולו של שנור מאז 2011. החברה הגיבה על התביעה בבית המשפט בדרום-אפריקה.

"יצוין כי גם מטענות התובעת עולה כי 'אסטרא' שילמה עבור משלוח היהלומים שהחזרתו נתבעת, ודי בכך כדי להעיד על מידת אי-רצינותה של התביעה. 'אסטרא' תעמוד על מלוא זכויותיה ותמשיך לנהל את ענייניה בבית המשפט ולא מעל דפי העיתונות".

עד לשנת 2011 ובמשך עשורים הייתה "אסטרא" בבעלות משותפת של שנור ויוסף גרינפלד, שותפו הוותיק של שנור לעסקים כ-4 עשורים, שנקלע בחודשים האחרונים להליך של פשיטת-רגל. גרינפלד ושנור הגיחו יחד אל התודעה בישראל כשותפים למספר עסקי יהלומים, ובהם "אסטרא" (שנקראה בעבר "גראשטיאם" וגם "אסטרא פי.די.די יהלומים").

בשנות ה-90 השתלטו שניר וגרינפלד על חברת קרדן, שהייתה שלד בורסאי, ובהמשך הפכו אותה לחברת אחזקות מגוונת (השם "קרדן" ניתן משום שגרינפלד ושנור קיבלו בשנות ה-80 זיכיון לשיווק תכשיטים של חברת "פייר קרדן").

היום מחזיקה קרדן, בין היתר, בחברת יבוא הרכב, UMI, ובאמצעותה בחברת הליסינג והשכרת הרכב קרדן רכב, בעלת הזיכיון של AVIS הבינלאומית. כמו כן מחזיקה קרדן בזרוע הנדל"ן, קרדן נדל"ן, ובחברות שונות בתחום הטכנולוגיה. במקביל מחזיקים הצמד גרינפלד ושנור יחדיו בשליטה בחברת קרדן אן.וי הפועלת בתחום הפיננסים והתשתיות במדינות שונות בעולם.

גרינפלד נקלע במארס השנה להליך של פשיטת-רגל, לאחר שצבר חובות של כ-350 מיליון שקל, מתוכם כ-250 מיליון שקל לבנקים הפועלים ולאומי. לאחרונה התנהל משא-ומתן בין המנהל המיוחד הזמני שמונה לנכסיו של גרינפלד, עו"ד עופר שפירא, לבין גרינפלד, במסגרתו הוסכם כי בתמורה להזרמת כספים מ"גורם שלישי" - שזהותו לא נמסרה - יוותרו הנושים על הכרזתו של גרינפלד כפושט-רגל. ואולם, בשבוע שעבר הודיע עו"ד שפירא לבית המשפט כי המגעים להסדר נכשלו.

בהודעה טען עו"ד שפירא כי סיפור "הגורם השלישי" הינו ככל הנראה משאת-נפש של גרינפלד יותר מאשר מציאות. "יהיה זה בלתי סביר להמשיך ולהמתין להגשמת תקוות של גרינפלד, שנראות בלתי מציאותיות בהתייחס לכך שלטענתו הוא מנסה חודשים ארוכים למצוא מקורות שיבואו לעזרתו - אך ללא הצלחה", כתב עו"ד שפירא בשבוע שעבר.

פניית "גלובס" לשנור בשאלה אם התבקש על-ידי גרינפלד להזרים כספים להליך חדלות הפירעון שלו - לא נענתה. את תגובת גרינפלד לא ניתן היה להשיג.

ארז דליות: חשבונות סודיים בשווייץ, חקירה בבלגיה ועסקים עם התכשיטן ארבוב

ארז דליות, המוגדר כ"יועץ" של חברת "לייף דיימונדס", הוא אזרח בלגיה וישראל, בעל עסקים בשתי המדינות וקשרים בתעשיית היהלומים במדינות שונות באפריקה. שמו של דליות עלה בשנים האחרונות במספר פרסומים לא מחמיאים במיוחד בארץ ובעולם.

אחד מאותם פרסומים הוא דיווח של עיתון ה"ניו-יורק טיימס" על תביעה שהגישה חברת היהלומים הניו-יורקית "לזר קפלן" נגד בנק "אנטוורפ דיאמונד", בטענה כי הבנק סייע לדליות להלבין לכאורה סכום של 135 מיליון דולר מעסקי היהלומים שלו, באמצעות חשבונות סודיים בשווייץ. לפי הדיווחים, רשויות החקירה בבלגיה חוקרות חשדות להלבנת כספים בפרשה.

בפרסום של ארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ, הארגון שעמד מאחורי פרויקט "סוויסליקס", נטען כי דליות החזיק 38.5 מיליון דולר בחשבונות סודיים על-שם חברות המאוגדות באיי הבתולה, בסניף HSBC ז'נבה, נכון לשנת 2007.

עוד נקשר שמו של דליות בעסקים שעשה במשותף עם יעקב ארבוב, הידוע בכינוי "ג'יקוב התכשיטן". מדובר במעצב תכשיטים ישראלי-אמריקאי שנודע כחביבם של מספר סלבריטאים אמריקאים, כמו הראפרים 50 סנט ו-Jay-Z. ארבוב הסתבך באמצע העשור הקודם בפרשת שעירבה ארגוני פשיעה מדטרויט בחשד לכיבוס של כספי סמים באמצעות עסקיו. ארבוב הודה בשיבוש חקירתו במסגרת הסדר טיעון, בתמורה להשמטת סעיפי הלבנת ההון נגדו מכתב האישום. התכשיטן הנודע נדון לשתי שנות מאסר, ומאז השתחרר ושב לעסקיו.