בנט מציג: התוכנית לצמצום מספר התלמידים בכיתה

שר החינוך הציג את הפתרון לבעיית הצפיפות: כבר בשנת הלימודים הקרובה יעמוד מספר המקסימום של תלמידים בכיתה א' על 32 בשכבות החלשות, ו-34 בשכבות החזקות ■ בכל שנה, תתרחב התוכנית לשכבה נוספת ■ וגם: פיילוט חדש של מורה שני ב-1,000 כיתות

נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי
נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי

התשובה למחאת הסרדינים: שעות לאחר אישור תקציב המדינה לשנים 2015-2016, הציג הבוקר (חמישי) שר החינוך נפתלי בנט את תוכניתו לצמצום מספר התלמידים בכיתה. במסיבת העיתונאים שכינס במשרד החינוך בתל-אביב, הוא הודיע כי החל משנת הלימודים הקרובה, לא יעלה מספר התלמידים בכיתה א' על 32 בשכבות האכלוסייה החלשות. בשכבות האוכלוסייה החזקות יהיו עד 34 תלמידים בכיתה א'. לדבריו, מדובר ב"מתווה צומח" - בשנת הלימודים תשס"ז הדבר יעבור גם לכיתות ב' וכך הלאה.

שר החינוך הודיע גם על תוכנית פיילוט חדשה, לפיה לאלף כיתות יוכנסו מורים מתלמדים - שילמדו לצד מורה בכיר. "הרעיון הוא שיהיה יותר יחס לתלמידים, אבל זו גם הזדמנות ללימוד בשטח", הסביר. "אם פתאום אותו מורה (סטאז'ר, מ"ש) מגלה שלא מתאים לו, אז הוא לא צריך להיכנס למערכת החינוך, וזה בסדר. הוא גם יקבל חניכה מהמורה הבכיר. אם זה יוכח כמוצלח נרחיב את זה כבר בשנה הבאה - לא הקרובה".

"היום הסרדינים יוצאים מהקופסה", הכריז שר החינוך. "רפורמת הכיתות הקטנות יוצאת לדרך. הבטחתי שנטפל וטיפלנו. לראשונה מאז קום המדינה שמים קץ לכיתות של 40 תלמידים". לדבריו, "מורה חייב להכיר כל ילד, להסתכל לו בעיניים, להבין למה הוא עצוב היום, מה הבעיה. זה חינוך אמיתי - הוא לא חד-כיווני, הוא דו-כיווני".

במסגרת התקציב, שאושר לפנות בוקר בממשלה ברוב של 20 שרים עם מתנגד אחד, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, משרד החינוך יקבל תוספת של 4.9 מיליארד שקל. 170 מיליון שקל ישמשו להפחתת מספר התלמידים בכיתה ו-530 מיליון ישמשו להוספת סייעת שנייה בגני ילדים.

לאחר האישור, מסר משרד החינוך כי נמנע קיצוץ במפעל המכינות הקדם צבאיות והובטח המשך פעילותן השוטפת; נמנעה סגירת המינהל לחינוך התיישבותי והפגיעה בכפרי הנוער; נמנע קיצוץ של שעות הוראה בחטיבה העליונה; ונמנע קיצוץ בשירות הלאומי.

בנט בירך על אישור התקציב. "יום בשורה לילדי ישראל - השגנו תקציב שמאפשר למערכת החינוך לצמוח למעלה", אמר. "זהו הישג חשוב ופורץ דרך למערכת החינוך כולה. אני מברך את ראש הממשלה ואת שר האוצר שראו את טובת החינוך אל מול עיניהם. עתידה של מדינת ישראל תלוי בהון האנושי שלה, ובמערכת החינוך אשר מצמיחה אותו. היום הבטחנו את מירב המשאבים לטובת תלמידי ומורי ישראל. במסגרת הגדלת תקציב נצמצם את יחס מורה-תלמיד, נצמצם פערים בין אוכלוסיות שונות בחינוך, נגדיל את מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה, נרחיב באופן משמעותית את משאבי הגיל הרך בישראל ונעמיק את החינוך לערכים ולסובלנות".