הרב פינטו על התאבדותו של תנ"צ ברכה: "אדם שנפטר"

רגע לפני יציאתו לארה"ב התייחס הרב לראשונה ליחסיו עם החוקר הבכיר בשיחה עם חסידיו: "הוא לא חשב שהמתנות שלנו הן שוחד. כפו עליו להקליט אותנו"

ימים ספורים בטרם יציאתו לארצות-הברית למשך 6 שבועות, לצורך ניתוח בשל מחלת הסרטן שממנה הוא סובל, הרב יאשיהו פינטו, שנידון לשנת מאסר בגין עבירות שוחד, יצא במתקפה חריפה נגד המשטרה, הפרקליטות ובית המשפט על התנהלותם בפרשה שבה הוא מעורב. בדברים שנחשפים לראשונה בוואלה, מתייחס הרב פינטו בצורה ישירה להתאבדותו של תת-ניצב אפרים ברכה, שאותו הגדיר: "אדם שנפטר".

"מהיום שהתחיל הסיפור", שחזר הרב פינטו בשיחה עם חסידיו, "באנו לארץ, היינו באמריקה, זה היה סוכות, אנחנו זוכרים שאותו אדם שנפטר עליו השלום (תת-ניצב אפרים ברכה - י"א) התקשר לרבנית ואמר לה: 'אל תבואו לארץ'. הוא בהתחלה התקשר לגבאי, זה היה חג שני של סוכות, הוא אמר לו: 'תגיד לרבנית שתתקשר אליי דחוף'. הגבאי אמר לו: 'זה חג, אי-אפשר להתקשר'. ענה לו: 'תגיד להם שאני אומר פיקוח נפש, להתקשר'. אותו אדם היה אהוב עלינו אהבה גדולה שאין כדוגמתה. לפני 3 שנים, ערב ראש השנה עלינו לתורה וביקשנו שיברכו חסיד אחד. באותו הזמן היה כבר מקליט אותנו. מסכן. כפו אותו לעשות את זה".

בשיחה סיפר פינטו לחסידיו על קשריו העמוקים לכאורה עם תת-ניצב ברכה: "כל פעם שבאנו לארץ ישראל, הוא היה מחכה לנו בשדה תעופה, מלווה אותנו, היינו חוזרים ב-1 בלילה, עוד פעם מלווה אותנו. עד היום זו תעלומה מה קרה".

ניכר בשיחה כי פינטו מתקשה עם הרשעתו בגין מתן שוחד לברכה, וכי קביעה זו כואבת לו ברמה האישית. לדבריו, לא מדובר היה בשוחד אלא במתנה של קירבה אישית בין השניים. "בעדות שהוא נתן במשטרה, שוטר שאל אותו: 'האם הרב נתן לך שוחד?' הוא אמר: 'לא שוחד'. שאלו אותו: 'למה נתן?', אז הוא אמר: 'כי הרב אהב אותי ואולי בגלל שעזרתי לרב עם הרבנית'. גם הוא לא חשב שזה שוחד. אבל יש פה כל מיני פרופסורים, מומחים שנכנסים לתוך המוחות של האנשים, שהחליטו שזה מה שיש".

הרב פינטו הוסיף וסיפר על טענות שניסה להעביר למשטרה לגבי תת-ניצב אפרים ברכה, אך לדבריו לא זכו להתייחסות. "מתי שאותו אדם נפטר, צעקו, הרגו אותו, הכפישו אותו, כל מיני סיפורים וטענות. אף פעם לא שמעו טענה שלנו", אמר. "רק פעם אחת, שבועיים לפני שהוא נפטר, שמעו טענה שלנו, ושתי טענות מצאו אמת".

פינטו התייחס גם להודעה שפרסם משרד המשפטים אחרי התאבדותו של ברכה, שלפיה לא הוחלט לפתוח בחקירה נגדו. "כל מה שהם אומרים שלא בדקו ולא מצאו - הם משקרים. כל מה שדיברו, יש לנו את זה ביד. וביום שאנחנו נגיד ונשים את הכול, (הם) יתביישו מאוד", אמר ורמז בכך למידע נוסף שנמצא בידיו ועשוי להוות ראיות בעניין.

פינטו המשיך בטענות שהשמיע בעבר, לפיהן במשטרה התעלמו מטענותיו. "אם היו עושים דין אמת", אמר, "אם היו עושים בהגינות, לוקחים את החברה שבודקת שוטרים (מח"ש) ומהיום הראשון בודקים את מה שאנחנו אמרנו. כלום".

אך פינטו לא הרפה, הוא המשיך והלין על הרשעתו. "כמה שפיכות דמים, כמה עוול, כמה רשעות, כמה שקר, כמה טיפשות ואיוולות. כואב לנו, זו הארץ שלנו, ואם היא מתחילה בשקר אחד, אז בטח יש עוד המון שקרים. זה שכתב את כתב האישום הוא משורר גדול, צריך לשלוח אותו לכתוב שירים. יש לו דמיון של המזרח התיכון".

"עברנו ניסיון גדול. אנחנו מקווים שעוד נחיה בזמן שנראה את הסוף של הניסיון הזה, כי הניסיון הזה לא ייגמר בפשטות. כל מה שעשינו וכל מה שאמרנו מילה במילה, אנחנו לא משקרים", המשיך פינטו לטעון לחפותו. "אם הייתי חושב חס ושלום שיש משהו שהוא לא אמת - לא הייתי יושב ונותן שיעורי תורה. התנהגו באכזריות שאין לה אח ורע. אבל אנחנו אנשים שלא מוותרים. הכול ייצא. הכול שמור. הכול נמצא, מהתחלה ועד הסוף".

"כמה כותבים עלינו, כמה לשון הרע, שטויות והבלים"

לסיכום דבריו ניסה פינטו להרגיע את הרוחות בכל הנוגע למשבר שפקד את מוסדותיו. "הקדוש ברוך הוא הרבה את הישיבה בתלמידים ובדברים טובים, ואנחנו ודאי נחזור אליכם. כל הזמן שמעו, 'הרב הלך', 'הרב ברח', כמה סיפורים סיפרו. לא הלכנו, לא ברחנו. לא נברח. כלום. הכול דיבורים.

"כמה מדברים. שמענו פעם שעיתונאי מקבל על כל כתבה 600 שקל, והם צריכים לכתוב, מסכנים. מה יעשו? אם לא יכתבו - הם לא יקבלו כסף. אז הם כותבים עלינו. זכינו שבזכותנו גם להם יש פרנסה. כותבים וכותבים. כמה לשון הרע, שטויות והבלים. מדברים שטויות, לא יודעים מה מדברים. 'הרב לא יחזור', 'הרב כן יחזור', איזה שטויות. ברגע אחד לא חשבנו מחשבה אחרת".