מומחי אנרגיה מזהירים מהמהלך האחרון של נתניהו ושטייניץ

מומחים בשוק הגז מגיבים לסערת ההקמה של רשות האנרגיה והדחת אורית פרקש-הכהן: "מסוכן להכפיף רשות האנרגיה לשר האנרגיה"

בנימין נתניהו יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור
בנימין נתניהו יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור

"הרעיון להקים רשות אנרגיה שתאחד את כל הרגולטורים העוסקים בגז וחשמל הוא נכון, אך מסוכן להכפיף את הרשות הזאת לשר האנרגיה. התוצאה תהיה הפוכה מזו שהממשלה התכוונה אליה", כך אמר ל"גלובס" ג'ון אסטרופ, בכיר בתעשיית הגז והחשמל העולמית, בהתייחסו להחלטה בחוק ההסדרים להקים רשות אנרגיה שתוכפף למשרד האנרגיה.

לפי חוק ההסדרים, רשות החשמל תפעל תחת שר האנרגיה ו"תבלע" את יחידת מינהל החשמל, שכבר כפופה למשרד. בשלב מאוחר יותר תמזג אליה גם את רשות הגז הטבעי שיושבת כיום במשרד. רשות האנרגיה - בדומה לרשות החשמל עד כה - תקבע את תעריפי החשמל, ושר האנרגיה יהיה זה שיקבע את מדיניות התעריפים. כלומר, תהיה לו השפעה רבה עליה.

"יש קשר חזק בין גז וחשמל ולכן נכון לאחד בין הרשויות", אומר אסטרופ. "ריבוי רגולטורים יוצר חוסר ודאות במשק, שהדבר החשוב לו ביותר הוא ודאות. בבריטניה התחילו עם כמה רגולטורים שעוסקים בחשמל וגז, ובשנות ה-90 הם התאחדו לרגולטור אחד. כך קרה גם ברוב מדינות אירופה". אסטרופ היה מנהל אחת מספקיות האנרגיה הגדולות באנגליה, קינטיקה, ויש לו היכרות גם עם משק החשמל של ישראל מתקופת כהונתו כסמנכ"ל BG בישראל, בשנים 2001-2005.

- מדוע מסוכן בעיניך להכפיף את רשות האנרגיה למשרד האנרגיה?

"משום שבעצם ההכפפה לשר האנרגיה עושים בדיוק ההפך מיצירת ודאות. ברגע שלפוליטיקאים יש השפעה על תעריף החשמל ועל מדיניות רשות האנרגיה, אותה מדיניות תשתנה בכל פעם שהפוליטיקאים יתחלפו. פוליטיקאים בהכרח יעשו החלטה קצרת רואי שתקדם אותם ואת האינטרסים שלהם. תמיד פוליטיקאי יגיד 'לא תהיה עליית מחירים'. אבל בעוד שנתיים, כשלא יהיה מספיק גז, או כשחשבון החשמל יעלה, אותו פוליטיקאי כבר לא יהיה בשלטון והשר החדש יאמר, ובצדק, שעליית המחירים היא לא בגללו אלא בגלל קודמו בתפקיד. פרויקטים של גז וחשמל דורשים רגולציה יציבה ל-20 שנה, ואילו פוליטיקאים מתחלפים במהירות גבוהה יחסית, בעיקר בישראל.

"לממשלות נמאס די מהר מרגולטורים שלא מסכימים איתם. הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה התחיל סערה שהממשלה לא התכוננה אליה וכך גם לא ידעה איך לצאת ממנה, ואורית פרקש לא נתנה לסערה לגווע".

אורני איזקסון, יו"ר לשכת המסחר ישראל-נורבגיה, מסכים עם דברי אסטרופ. "אסור שרשות האנרגיה תהיה כפופה לשר כלשהו", הוא אומר. "בנורבגיה יש אמנם רשות חשמל הכפופה למשרד האנרגיה ועוד כמה רשויות לגז ונפט הכפופות גם הן למשרד האנרגיה והעבודה, אך הרשות איננה קובעת את תעריפי החשמל וגם לא השר. אלה נקבעים בשוק תחרותי שמורכב מעשרות שחקנים. עיסוקן של הרשויות הוא בתחומים טכניים".

"מצב משק החשמל בישראל מוכיח שמה שעשיתם עד עכשיו לא עובד ומשהו צריך להשתנות", אומר בכיר במשק החשמל של צרפת הנמצא בקשרים עסקיים עם ישראל. "מדינות לרוב שומרות על עצמאות רשות האנרגיה, כדי שזו תוכל לוודא שהממשלה לא נותנת עדיפות לחברה הממשלתית. בישראל, לעומת זאת, יש לכם מונופול חשמל ממשלתי, כך שלא אמורים להיות אינטרסים סותרים בין יו"ר רשות האנרגיה לשר האנרגיה. בצרפת יש רשות אנרגיה עצמאית משום שיש ריבוי שחקנים. אפילו חברת החשמל של צרפת פורקה לשלוש חברות שונות שאחראיות כל אחד על חלק אחר בשרשרת אספקת החשמל: ייצור, הולכה וחלוקה. למרות העצמאות שלה, יש לה פחות כוח מרשות החשמל בישראל, והיא רק ממליצה לשר האנרגיה על תעריפי החשמל. השר הוא זה שמחליט".

הבכיר מסכים שבעצם הכפפת הרשות למדיניות השר קיים חשש שתעריף החשמל והרגולציה במשק יושפעו מהחלטות פוליטיות, אך מוסיף: "בישראל קרה דווקא דבר הפוך. רשות החשמל היא זו שהייתה מונעת מאינטרסים פוליטיים. היא זו שאישרה את שיטת ההצמדה בחוזה הגז עם חברת החשמל ואח"כ פרסמה הודעה שהיא חוסכת לציבור מיליארדים. היא זו שגם אומרת כעת שאותו חוזה יוצר נזק לציבור".

על הדחת פרקש הוא אומר: "בצרפת זה לא יכול היה לקרות. רשות האנרגיה היא חזקה ומורכבת משני נציגים שממנה הפרלמנט, שני נציגים שממנה הסנאט ושניים שממנה נשיא המדינה. היו"ר והחברים ברשות מכהנים לתקופה של שש שנים ולא ניתן להדיח אותם מתפקידם".