"סין פתחה במלחמת מטבעות; צפו לתיקון חד בשווקים"

כך מציינת רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים ב"קסם", בתגובה למהלך הסיני של הפחתת היואן ב-2% ■ יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "הכלכלה הסינית - בית קלפים שבכל רגע עלול להתפרק"

אקדח דולרים / צלם: פוטוס טו גו
אקדח דולרים / צלם: פוטוס טו גו

בשבועות האחרונים שוק המניות הסיני עבר טלטלות רבות, ונראה כי הממשל עושה כל שביכולתו למנוע מהשוק ליפול. הפעולה האחרונה שנקט הממשל בניסיון להמריץ את הכלכלה ולעודד את הצמיחה היא פיחות חד בשיעור של 2% בשער היואן. בתגובה למהלך זה השווקים הגיבו בירידות חדות, הן בשל החשש מפני המשך ההאטה הסינית והן בשל החשש מ"אפקט פרפר" שיוביל לירידה חדה ברווחי החברות המערביות החשופות לשוק הסיני.

"המהלך של ממשלת סין נתפס כיריית הפתיחה למלחמת מטבעות חדשה וישפיע דרמטית על השווקים", מציינת רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים ב"קסם". "המהלך טוב ליצואניות הסיניות ורע לכל השאר - חברות מערביות מתחרות, כמו אפל ויצרניות הרכב האירופיות".

אשכנזי מסבירה כי "בטווח הקצר, מי שייפגעו הם שוקי המניות בשווקים המפותחים - אירופה וארה"ב. אנחנו צפויים לראות תיקון קצר בשווקים בשבוע הקרוב, שיכלול הסטה של כספים משוקי המניות לשוק האג"ח הממשלתי האמריקאי ולדולר. אג"ח ממשלת ארה"ב נתפסות שוב כחוף מבטחים".

לדבריה, "המהלך של סין נתפס בשווקים העולמיים כצעד מקדים לקראת ניוד מלא של היואן, שעד עכשיו היה מקובע לשער הדולר, דבר שיגרום לפיחות של היואן וייאלץ את המדינות האחרות להגיב במהלכי תגובה שיובילו לפיחותים משלהם, כגון הורדת ריביות, רכישת דולרים ועוד. אנחנו למעשה רואים את יריית הפתיחה למלחמת מטבעות חדשה, שבמסגרתה סין יוצרת אינפלציה עבורה ומייצגת דיפלציה לשאר המדינות בעולם. לא מן הנמנע כי הפד יתקשה להעלות את הריבית בספטמבר ונראה דחייה, אם כי לא ברור לכמה זמן".

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס מציין בהקשר זה כי "שבוע אחרי שבוע, אנחנו שוב עדים למציאות המתדרדרת של סין. אמנם, בממשלת סין מנסים להחזיר ביטחון על ידי מרדף של הרגולטור אחרי ספקולנטים, אך הכלכלה הריאלית ושוק המניות חושפים את האמת וככל הנראה כבית קלפים, שבכל רגע עלול להתפרק. מזה שבועות אנחנו מפקפקים ביכולתו של הרגולטור הסיני לעצור את הירידות בשווקים באופן מלאכותי, אך לפחות בינתיים עושה רושם שהוא מצליח, דגש על עושה רושם".

"כאשר משחקים במטבע באופן אגרסיבי מדי, מסתכנים מבריחת הון אגרסיבית יותר מנכסים מקומיים כגון שוק הנדל"ן או שוק המניות", אמר מיכאל קורץ, אסטרטג ראשי בנומורה בראיון ל-CNBC. הוא הוסיף כי הדבר האחרון שהמנהיגים הסינים מעוניינים בו זה בריחת הון מסיבית.