רשות החשמל: תעריף החשמל יעלה אם מתווה הגז לא ישונה

הרשות, בראשותה של אורית פרקש-הכהן שהודחה מתפקידה, פרסמה חוות-דעת על המתווה ובה ביקורת על מנגנון המחירים ■ הרשות: מחיר הגז המרבי צריך להיות זהה למחיר האופציה של חברת החשמל ולהיות מוצמד לשווקים תחרותיים

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

לאחר שהודיעה על הוזלת תעריף החשמל מזהירה רשות החשמל: "תעריף החשמל יעלה חזרה אם לא יהיה ישונה מתווה הגז".

בחוות-דעת שפרסמה היום (ד') הרשות, בראשותה של אורית פרקש-הכהן שלמעשה הודחה מתפקידה, נכתב כי מחיר הגז המרבי צריך להיות זהה למחיר האופציה של חברת החשמל, ולהיות מוצמד לשווקים תחרותיים. חוות-הדעת הוגשה למשרד האנרגיה שניהל את השימוע הציבורי על מתווה הגז, שהסתיים כבר לפני 3 שבועות. עד היום לא פורסמה התייחסות הרשות.

לטענת הרשות, מנגנון המחיר המוצע במתווה, שלפיו מחיר הגז בהסכמים חדשים ייקבע לפי ממוצע מחירי הגז בחוזים שנחתמו ברבעון הקודם, יביא לכך ששווי המאגרים שיימכרו, דוגמת כריש ותנין, יתומחר לפי מגמת המחירים הקיימת. "כתוצאה מכך, ספקי גז חדשים אשר ייכנסו לשוק יתקשו להציע מחירים נמוכים יותר בעתיד", טוענת הרשות ומוסיפה כי "גם פתיחת המחיר בהסכם חברת החשמל, המתוכננת לשנת 2021, וגם פתיחת הכמויות בהסכמי הגז של היצרנים הפרטיים משנת 2019 לא תוכלנה להביא לירידת מחירי הגז, למרות כניסת ספקי גז חדשים לשוק".

העלות העודפת שישלם הציבור בגין הוצאת מתווה הגז אל הפועל במקום מימוש הצעת הרשות, היא 7.3 מיליארד שקל טוענת הרשות בחוות-הדעת, ומוסיפה כי עד סוף העשור הבא צפוי מחיר הגז לעלות ב-30%". מחירי הגז עלו כבר ב-% 1.6 בחצי השנה האחרונה בלבד, וההתייקרות המזדחלת תמשיך", נכתב. הגז שמהווה כ-20% מעלות ייצור החשמל ישפיע כמובן על תעריף החשמל.

לכן אם המדינה לא תטפל בהסכמי גז שנחתמו משנת 2014 "תיאלץ הרשות לתקן את ההחלטות שלה ביחס לעלויות לציבור, ולמעשה לבטל את ההתערבות שלה עד כה במחירים המונופוליסטיים של הסכמי הגז. הדבר יהיה כרוך למעשה בייקור תעריף החשמל לציבור באחוזים ניכרים, רק בשל סעיף הגז", כותבת הרשות, אשר רק בשבוע שעבר הודיעה כי מחודש הבא יוזל תעריף החשמל ב-17%.

לחוות-הדעת של הרשות מצורפת תמונת המצב כפי שהיא צופה אותה ב-2021 לפי טיוטת המתווה לעומת תמונת המצב האפשרית לפי התיקון שמציעה. הרשות טוענת כי על-פי טיוטת המתווה, בשנה זו מחיר חברת החשמל יגיע ל-6.53 דולרים ליחידת אנרגיה, והמחיר הממוצע במשק יעמוד על 6.23 דולר. לעומת זאת, לפי התיקון המוצע, מחיר חוזים חדשים ייחתמו על-פי מחיר האופציה, כך שבאותה שנה יעמדו על 5.54 דולרים.

לבסוף טוענים היום ברשות החשמל כי חוות-דעות עתידיות כאלה, "שמשום מה לא פורסמו לציבור", לא יתאפשרו בעתיד, לאור הקביעה בחוק ההסדרים שלפיה תוכפף רשות החשמל למשרד האנרגיה.