תשפר רווחיות? סטארקיסט משיקה סדרת מוצרי טונה חדשים

כמות הטונה במוצרים החדשים נמוכה משמעותית מכמות הטונה במוצר הרגיל, והרווח הגולמי של החברה צפוי להיות גבוה יותר

חברת טונה סטארקיסט מנסה לשפר את הרווחיות באמצעות השקת שתי סדרות מוצרים חדשים. טונה סטארקיסט משיקה בימים אלה את "סטארקיסט לה סלט" - מוצר המיועד להכנה של סלט ירקות עם טונה; ואת "סטארקיסט לה סנדביץ'" - מוצר המיועד למריחה וכריכים.

כמות הטונה במוצרים החדשים נמוכה משמעותית מכמות הטונה במוצר הרגיל. מכאן שגם אם המוצר החדש יימכר באותו המחיר בדיוק, הרווח הגולמי של החברה על המוצרים החדשים גבוה משמעותית.

מנתונים שהעבירו קמעונאים ל"גלובס", מחיר המחירון של טונה סטארקיסט לקמעונאי הוא 4.75 שקלים לפני מע"מ ליחידה של 160 גרם. בפועל, רביעיית טונה נמכרת לקמעונאי בכ-20 שקל כולל מע"מ. המחיר לצרכן ברשתות נע בטווח של 20-26 שקל. בחודשים האחרונים היו מבצעים רבים על מותגי הטונה השונים, שנמכרו לצרכן במחיר של 19.90 שקל לרביעייה.

סדרת "סטארקיסט לה סלט" נמכרת לקמעונאי ב-5.14 שקלים ליחידה של 160 גרם לפני מע"מ, והמחיר לצרכן עומד על 7.5 שקלים ומגלם רווח גולמי של כ-24% לקמעונאי. "סטארקיסט לה סנדבץ'" נמכר לקמעונאי ב-6.03 שקלים ליחידה של 200 גרם לפני מע"מ; ומחירו לצרכן, 8.5-8.9 שקלים, משקף רווח גולמי לקמעונאי של 19%-25%.

לדברי קמעונאי, "לפני כ-3 שנים, כשטונה סטארקיסט ביצעה עליית מחיר, הם אמרו במפורש שהמחיר הלגיטימי של המוצר לצרכן יהיה 28 שקל עבור רביעייה ברשתות הדיסקאונט ו-30 שקל במקומות אחרים. כשהמוצר נמכר לצרכן ב-24.90 שקל, אפשר להרוויח על סטארקיסט, וזה סביר. אבל כשמישהו מתחיל למכור אותו ב-19.90 שקל, הוא הופך את המוצר למפסיד, כי לרשתות יש גם הוצאות".

קמעונאים טוענים כי פעמים רבות הם לא מרוויחים על טונה סטארקיסט, וכי מי שבלם את המשך עליית המחיר במוצר לצרכן הוא היצרן פילטונה, שמוכר לקמעונאים טונה במחיר הנמוך ב-30% מסטארקיסט.

לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, "הקמעונאי קובע כמה הוא יכול להרוויח. טונה היא מוצר לוס לידר, וכולם עובדים על מרווח נמוך. אם הקמעונאי היה צריך להרוויח על כל הסופר כמו על טונה סטארקיסט, הוא היה יכול לסגור את העסק. יש בטונה שחקן שעושה בית-ספר לכולם - פילטונה. אם פילטונה לא היה פעיל בשוק, רביעיית טונה הייתה כבר מזמן נמכרת לצרכן ב-30 שקל".

לדברי קמעונאי אחר, "יש יתרונות למוצר החדש. המוצר נוח, יש לו מכסה פלסטיק לשמירה על טריות, והמוצר לסלט הוא שילוב מהיר וטוב להכנת סלט. לפעמים נוחות באה על חשבון המחיר. ברור שכל חברה מנסה להשיג את המחיר הכי גבוה למוצר. אם יקנו במחיר גבוה - הם ישמחו, ואם לא - הם יצטרכו להוריד מחיר. אני חושב שהמחיר גבוה. הוא צריך לעלות 20% מעל טונה רגילה, ולא 35% מעל. לקמעונאי יש היום רווח גולמי נמוך של 10%-12% בטונה סטארקיסט. במוצרים החדשים יש הזדמנות להביא יותר רווח".

לדברי דגנית אשר-פרישקו, מנהלת השיווק של טונה סטארקיסט, "טונה סטארקיסט משיקה שתי סדרות חדשניות של מוצרים להכנה מהירה של סלט וסנדביץ'. כל אחד מהמוצרים מכיל פרט לטונה מספר רכיבים נוספים, שכל אחד מהם צריך לעמוד בסטנדרט הייצור והאיכות המוקפדים של סטארקיסט. לכן המוצרים מתומחרים מעט יותר גבוה מטונה רגילה. מחקרי השוק שביצענו בטרם השקת המוצר הבהירו לנו את הצורך במוצר חדשני וייחודי זה, ואנו מניחים שהצרכן יקבל אותו באהדה".