הנפט נופל מתחת ל-42 ד' לחבית; אל-אריאן: הוא לא יתאושש

מורגן סטנלי: חושבים שהנפט קרוב לתחתית? חכו לשבועות הקרובים ■ בנק ANZ: "אופ"ק יקפיץ את תפוקת הנפט שלו ל-33 מיליון חביות ביום - שיא היסטורי"

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מחיר הנפט ממשך לרדת גם היום (ב') בפתיחת שבוע המסחר, בעוד מחירה של חבית נפט מסוג WTI יורד ב-1.5% אל מתחת ל-42 דולר לחבית. אנליסטים בשוק מעריכים כי הירידות יימשכו, מה שאומר שככל הנראה מחירי הדלק יירדו שוב בסוף החודש.

אנליסטים במורגן סטנלי כתבו בסקירתם השבועית כי הסנטימנט השלילי בשוקי הנפט יימשך גם בשנה הבאה. לדבריהם, "יש לנו חששות בנוגע למחיר הנפט לא רק במחצית השנייה של השנה אלא גם ב-2016".

לפי האנליסטים במורגן סטנלי, הביקושים לנפט כבר היום קרובים לשיא וצפויים לרדת בשבועות הקרובים מסיבות עונתיות. יתרה מזאת, תפוקת הנפט של מדינות אופ"ק גדלה משמעותית השנה ושער הדולר צפוי להתחזק בקרוב לקראת העלאת הריבית בארה"ב, מה שצפוי להחליש את מחיר הנפט.

"צד ההיצע ממשיך לשלוט בשוק", נכתב בסקירה של בנק ANZ. "אופ"ק יקפיץ את תפוקת הנפט שלו ל-33 מיליון חביות ביום - שיא היסטורי - אחרי שיוסרו הסנקציות מעל איראן".

בינתיים, הסוחרים בחוזים העתידיים על הנפט ממשיכים להמר על ירידות מחירים. לפי נתונים של בורסת Nymex, סוחרים הוסיפו 14,468 חוזי שורט על הנפט (כלומר מהמרים על ירידות מחירים), לעומת הוספה של 1,996 חוזי לונג בלבד בשבוע החולף.

מוחמד אל-אריאן, לשעבר מנכ"ל פימקו ומי שזכה לכינוי "נסיך האג"ח", טוען במאמר שפורסם במרקטוואץ' כי מחיר הנפט לא יתאושש בעתיד הנראה לעין, אלא יישאר סביב 40 דולר לחבית.

"ארה"ב כבר לא תלויה בנפט של אופ"ק", הוא כותב. "הדינמיקה השתנתה, ארה"ב כבר פחות רגישה לאירועים גיאו-פוליטיים".

לדברי אל-אריאן, ישנו גורם נסתר שמניע את היחלשות הנפט בתקופה האחרונה, מעבר לצד ההיצע: "הכלכלה הגלובלית מאטה. אפשר לראות את זה בכל מקום". לדבריו, בחודשים הבאים השוק צפוי להתייצב אך המחיר לא יעלה באופן דרמטי, אלא יתייצב סביב 40 דולר לחבית בגלל "הסדר החדש" בשווקים בו אופ"ק מפיק יותר, מדינות שאינן חברות באופ"ק (כמו רוסיה וברזיל) מפיקות יותר נפט וכמובן בגלל שארה"ב כבר אינה תלויה בנפט זר.