אושרו הקלות ברישום מקרקעין ביישובים של בני מיעוטים

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת שר האוצר משה כחלון המאפשרת הקלות ברישום זכות במקרקעין ביישובי מיעוטים

המלצות צוות 120 הימים לטיפול במצוקת הדיור ביישובי בני המיעוטים (צ'רקסים, דרוזים וערבים) מתחילות את מסלול החקיקה. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת שר האוצר משה כחלון המאפשרת הקלות ברישום זכות במקרקעין ביישובי מיעוטים. כזכור, חלק מהמלצות צוות 120 הימים נכללו בחוק ההסדרים ובמסגרת הפרק הנוגע למיסוי מקרקעין, מוצעות הקלות ברישום מקרקעין למתגוררים ביישובי מיעוטים.

במסגרת עבודת צוות 120 הימים התברר כי ישנם לא מעט יישובים של בני המיעוטים בהם חלק ניכר מעתודות הקרקע לפיתוח הן קרקעות פרטיות אשר אינן רשומות בפנקס המקרקעין על שם הבעלים שלהם בפועל, אלא על שם בעלים קודמים של המקרקעין. אחת הסיבות לכך היא, שלעתים בעלים קודמים של הנכס לא דיווחו על עסקאות בנכס או לא שילמו את המס המתחייב בגינן. מדובר בשני תנאים המחייבים רישום בעלים חדשים ולכן נמנעו הבעלים החדשים מהרישום. מצב זה מקשה על השגת מימון לביצוע פעולות בניה נוספות, אשר יכולות לפתח את הקרקעות ולהגדיל את היצע הדירות.

בתזכיר החוק, שאושר כאמור על-ידי ועדת שרים לחקיקה, מוצע לקבוע שתוקפה של מכירת זכות במקרקעין המצויים בתחומי יישוב מיעוטים (המוגדר כיישוב ש-80% מתושביו אינם יהודים, על-פי נתוני הלמ"ס) שנעשתה לפני יום 1 בינואר 2016, לא תותנה בתשלום המס או במילוי התנאים האחרים המופיעים בסעיף 16(א)(1) לחוק מיסוי מקרקעין. עם זאת, חשוב להדגיש כי התנאים לרישום מכירת הזכות במקרקעין הקבועים בחוק יישארו בעינם.