ועדת השרים אישרה רפורמות בתחום המזון וחיבור מפעלים לגז

אושרו ההצעות של כחלון: הסרת חסמים שתקל על יבוא מזון רגיל, ביטול התכנון בענף הצאן וביטול הקרטל בענף הפטם ■ עוד אושר: חיבור מפעלי תעשייה לרשת הגז הטבעי יואץ, ולשם כך יקודמו תיקוני חקיקה

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

ועדת השרים לתיקוני חקיקה אישרה היום (ב') שורה של רפורמות בענף המזון הכוללות הסרת חסמים שתקל על יבוא של מזון רגיל, ביטול התכנון בענף הצאן וביטול הקרטל בענף הפטם. בהחלטות אלה הוועדה אישרה את ההצעות שביקש לקדם שר האוצר משה כחלון, במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016.

התוכנית להסרת חסמים ליבוא מזון רגיל, המכונה "רפורמת הקורנפלקס", כוללת הסדרת שוק המזון על שלביו השונים - החל בייצור, יבוא ושיווק ועד לפיקוח על דרכי השיווק של המוצרים. במסגרת הרפורמה יינתנו ליבואנים של מזון יבש הקלות נרחבות בביורוקרטיה ובאופן שיקצר משמעותית הליכים לקבלת היתרי יבוא.

ועדת השרים אף אישרה להסדיר את הפיקוח הווטרינרי על מוצרים מן החי באמצעות תאגיד חדש שיוקם. התאגיד, שאותו ינהלו משרדי הבריאות והחקלאות, יחליף את הפיקוח שמתקיים כיום בידי הרשויות המקומיות, והקמתו נועדה להבטיח את איכות המזון בתהליכי הייצור והשינוע שלו.

הוועדה אישרה גם את התוכנית לבטל את התכנון בענף הצאן, ובכך לבטל למעשה את המכסות למגדלים - שעל-פיהן ענפים אלה פועלים כיום. הרפורמה בתחום הפטם כוללת תיקון בחוק ההגבלים העסקיים באופן שימנע ממשחטות לעשות הסדרים כובלים ולתאם מחירים, וזאת תוך חלוקת השוק ביניהן.

"ביטול ההסדר לגידול מתוכנן של עופות יביא לסגירת לולים ויפגע במגדלים ובצרכנים", אמר היום בתגובה לרפורמה בענף הפטם מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ.

לדבריו, "מכסת גידול האפרוחים השנתית שבוטלה החל מחודש אוגוסט, נקבעה בהתאם לביקוש בשוק ובאופן שייתן מענה לתקופות של צריכת השיא לפני החגים ולתקופות שפל. פתיחת מסגרת התכנון בענף תוביל לכך שנחזור ל'רכבת הרים' של מחירים שתגרום לפליטה של מגדלים קטנים מהענף".

לדבריו, הארגון יפעל למען ביטול הרפורמה ולהחזרת התכנון לענף, "לפני שייגרמו לו נזקים בלתי הפיכים, שכן הראשונים שעלולים להיפגע הם המגדלים הקטנים שנמצאים בעיקר בפריפריה וביישובי קו העימות, שיהפכו מאנשים יצרניים שמתפרנסים בכבוד לנטל על רשויות הרווחה".

גם מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות החקלאים, מאיר צור, ביקר את הרפורמות בחקלאות וקרא לממשלה לקיים הידברות עם המגדלים: "לא ניתן יד לחיסול של ענפים חקלאיים שלמים במחטף הכוחני שעושה חוק ההסדרים. אנחנו נמצאים בקרב על הבית ועל הפרנסה של אלפי חקלאים. מדובר בהתנהלות כוחנית ושערורייתית. כזכור, הרפורמה שנעשתה בענף החלב עלתה למדינה כ-300 מיליון שקל, ובתמורה חוסלו כ-200 רפתות, והצרכן לא נהנה מירידת מחירים של פרוטה אחת".

התאחדות החקלאים האשימה את האוצר בפגיעה אנושה בחקלאים, ואמרה כי "ההשלכות של המהלכים ברורות, שכן תוך מספר שנים לא יישארו חקלאים בישראל".

בנוסף קבעה היום הוועדה כי חיבור מפעלי תעשייה לרשת הגז הטבעי יואץ, ולשם כך יקודמו תיקוני חקיקה שמטרתם לקצר תהליכי חיבור של מפעלים לרשת הגז. ההצעה שנידונה כללה שינויים במבנה הסמכויות בתחום הרישוי של מתקנים לצריכת גז טבעי ותקנים שהמפעלים יידרשו לעמוד בהם. תוכנית זו אמורה לחסוך הליכים ביורוקרטיים שמעכבים חיבור של מפעלים קטנים ובינוניים לרשת הגז הטבעי.

החלטה נוספת מתייחסת למסי פיתוח שרשויות מקומיות יוכלו לגבות מיזמים, בין השאר על עבודות ניקוז, סלילה ותשתיות בשטחים ציבוריים. זאת, במקום היטלי הפיתוח שהרשויות גובות כיום באמצעות מערכת של חוקי עזר.