"הצמיחה הגלובלית מתמתנת, ועליות ריבית בעולם - רחוקות"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "עוד מוקדם מדי לדאוג – לסינים יש עוד הרבה כלים בקנה, הרחבות מוניטריות והרחבות פיסקליות ילווה את הכלכלה ברבעונים הקרובים וצפויים לרומם את מצב-רוחם של המשקיעים בכל פעם שזה ישקע בדאגות"

אזור העסקים בשנחאי / צילום: רויטרס
אזור העסקים בשנחאי / צילום: רויטרס

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מתייחס בסקירתו השבועית לטלטלות בסין ולהשפעה שלהן על אירופה וגם לאפשרות של העלאת ריבית בארה"ב בקרוב.

"חולשה בסין או מיתון 'רחמנא ליצלן', הינם חדשות רעות מאוד עבור התאוששות הצמיחה באירופה (ועבור העולם ככלל). סין הינה השנייה בגודלה בשותפות הסחר של גוש האירו ומהווה את יעד צמיחת הייצוא מספר אחד של היבשת. ניקח כדוגמא את גרמניה, לה קשרי המסחר הענפים ביותר מבין מדינות הגוש עם סין. כ-6.6% מהייצוא הגרמני מיוצא לסין ובמונחי תוצר, מדובר בערך לא מבוטל של כ-2.6% תוצר. התגובה הקשה של שוק המניות האירופאי לפיחות בסין, מתארת אולי בצורה הטובה ביותר את התלות של הצמיחה באירופה בשוק הסיני", אומר חברון.

חברון מוסיף כי "נראה שהסינים מאבדים קצת את הסבלנות. המהלכים של הממשל הסיני נראים בדרך כלל הגיוניים עם אופק ארוך טווח ותכנון אסטרטגי כולל. היד המכוונת במשק, הכוללת 18% מאוכלוסיית העולם, צריכה לעיתים לבצע התאמות ותיקונים ובכל זאת, קשה שלא להתפעל".

"למרות זאת אם מחברים את רצף ההחלטות בשנה האחרונה, קשה שלא לתהות האם הממשל הסיני מאבד סבלנות? האם הוא עושה טעויות הנובעות מחיפזון? האם הוא לא עסוק מידי בכיבוי שריפות ופחות בתכנון? נראה כי בממשל בסין הגיבו מאוחר מדי לעליות החדות בשוק המניות שכללו גידול חד במינוף ובעצם קיוו כי הגידול בעושרם של הסינים יצליחו לחפות מעט על ההתמתנות. גם הפיחות היזום של הממשל שבסך הכל היה קיצוני למדי ולא בגלל העוצמה, אלא בגלל המהירות שבו הוא נעשה, עשוי להוביל לתוצאה הפוכה. ראוי לציין כי עוד מוקדם מדי לדאוג - לסינים יש עוד הרבה כלים בקנה, הרחבות מוניטריות והרחבות פיסקליות ילווה את הכלכלה ברבעונים הקרובים וצפויים לרומם את מצב-רוחם של המשקיעים בכל פעם שזה ישקע בדאגות".

בנוגע להעלאת ריבית בארה"ב אומר חברון: "אחרי הפיחות היזום בסין שעשוי לספק רוח גבית נוספת למלחמת המטבעות בעולם ובמקביל להמשך ההתרסקות במחירי הנפט בעולם, ההערכות הן, שהפדרל ריזרב יתקשה להעלות את הריבית כפי שאולי היה רוצה. בינתיים, ההתאוששות באירופה נבלמת מעט וגם יפן מתקשה להגיב להרחבות הכמותיות כפי שהגיבה בתחילה. הצמיחה הגלובלית מתמתנת ותקופה של עליות ריבית בעולם נראית רחוקה. המשקיעים תוהים האם במצב זה הבנק האמריקאי באמת יתחיל בהעלאות הריבית או שפשוט יחכה לתזמון גלובלי טוב יותר. ספטמבר הוא הזמן הכי טוב להעלות ריבית מבחינתו של הפד".

אמנם, "העולם עדיין רחוק משלב העלאות ריבית והוא אכן מסתכן בהתחזקות נוספת של הדולר ובכל זאת, נראה כי לפד ישנה הזדמנות ראשונה 'להגניב' העלאת ריבית ללא תגובה משמעותית בשוק האג"ח האמריקאי וכפועל יוצא, גם בשוק המט"ח. במידה והפד יעלה את הריבית כבר בחודש ספטמבר, השוק לא יופתע יתר על המידה. רבים ודאי יגידו 'העלו כי היו בלחץ להעלות, אך לא יימשך'. תגובה כזו מצדם של המשקיעים משרתת את האינטרס של הבנק המרכזי בארה"ב, הוא יוכל להעלות ריבית מבלי להעלות את הריביות ארוכות הטווח ומבלי להסתכן בפגיעה בשוק הנל"ן ובהשקעות המשופעות מריביות ארוכות הטווח", אומר חברון.