השקעה ששווה למדוד: אקסלנס ממליץ על מניית קסטרו

קסטרו, קמעונאית האופנה הוותיקה, מתמודדת עם שוק תחרותי וירידה בפדיון למ"ר, אך נהנית ממותג חזק, מעמד יציב בשוק ומאזן שמאפשר לה להשקיע בקידום פעילותה

קסטרו / צילום: איל יצהר
קסטרו / צילום: איל יצהר

קסטרו היא קמעונאית אופנה מהוותיקות בישראל הנמצאת בבעלות משפחת רוטר. החברה מתמחה בעיצוב ומכירת בגדי נשים, גברים וילדים, ומפעילה מאות חנויות ברחבי הארץ, וכיום היא פעילה בשני מגזרים: אופנת הלבשה והנעלה, ומוצרי טיפוח וקוסמטיקה - באמצעות החזקה בזיכיון למותג איב רושה הצרפתי.

מבחינת מבנה המאזן, לחברה איתנות פיננסית (נכון לרבעון מדווח אחרון), עם יחס חוב ל-EBITDA של כ-1.5 וקופת מזומנים של כ-230 מיליון שקל. מאזנה מאפשר לה לבצע השקעות נרחבות במסגרת פעילותה, כגון פתיחת ושיפוץ סניפים וכן מימון הון חוזר תפעולי. בנוסף, החברה מחלקת דיבידנד שנתי בשיעור של כ-10% מיתרת העודפים הניתנים לחלוקה.

כמו חברות אחרות בענף שלה, קסטרו ניסתה בשלהי 2009 להיכנס לשווקים באירופה (שיתופי פעולה בשוויץ, גרמניה ורוסיה) במודל זכייני, וכן על ידי חנויות בבעלות. כמו מתחרותיה, גם פעילותה של קסטרו בחו"ל לא צלחה, ובשנת 2011 חיסלה החברה את כלל פעילויותיה באירופה, חלקן על ידי מימוש בהפסד וחלקן ברווח אפסי. החל משנה זו, מתמקדת החברה בפעילות בישראל בלבד, תוך מתן דגש על איכות מוצריה ומיצובם במעמד Mid-High. בשנת 2014 החלה קסטרו לשלב אופנת ילדים בחנויותיה, מהלך שנחל הצלחה, והחל מהשנה נפתחות חנויות קוסמטיקה תחת המותג YVES ROCHER בישראל.

על עיצוב המוצרים אמונה קבוצת מעצבים שפועלת בישראל, ואת הייצור מבצעת החברה בטורקיה או במדינות אחרות באסיה (סין, בנגלדש, הודו). תיאורטית, החברה מייצרת שני קווים - חורף וקיץ, כאשר ההזמנות בפועל בהתאם לקווים אלו מתבצעות בחלקים ועל פני חודשי השנה. מכיוון שייצור המוצרים אינו מתבצע בארץ, לחברה קיימת חשיפה למטבעות אירו (טורקיה) ודולר (אסיה). אי לכך, היא מבצעת גידורים לא חשבונאיים שבאים לידי ביטוי בהכנסות המימון, ובהתאם ברווח הנקי של החברה.

האבולוציה מביאה לקניבליזציה בענף

ענף הקמעונאות בישראל, ובפרט האופנה, עובר מספר שינויים בשנים האחרונות, בהם כניסת מתחרות בינלאומיות לזירה המקומית, רכישות און ליין מספקים שונים, שינוי טעמי הצרכן, ירידת מחירים והגדלת שטחי מסחר.

השוק כיום מאופיין במספר שחקנים משמעותיים - רשתות אופנה מקומיות ובינלאומיות אשר מכתיבות את הטון (מחירים וטעמי הצרכנים).

מטבע הדברים, האבולוציה מתבטאת בחדירה של מותגים בינלאומיים לשוק האופנה הישראלי, תוך כדי נוכחות אגרסיבית מבחינת מיקום ומחירים, וכן בגידול בהיצע שטחי המסחר. להערכתנו, השילוב בין תחרות ובין עלייה במודעות הצרכנית למחירים הפך את שוק הקמעונאות למוטה מחיר, הרבה יותר משהיה בעבר.

הגידול בשטחי המסחר בישראל בשנים האחרונות הביא לירידה בפדיון למ"ר של הקמעונאיות, אך הביא לתופעה חמורה אף יותר - קניבליזציה. רשתות גדולות כמו פוקס לדוגמה, פתחו בשנים האחרונות חנויות דומות במיקומים סמוכים, ובכך הביאו לירידה בפדיון של כל אחת מהחנויות.

נכון להיום, כמחצית מהפדיון בענף קמעונאות האופנה מגיעה ממכירות בקניונים, והשאר מחנויות רחוב, פאואר-סנטרים וממכירות באינטרנט (2% מהשוק).

כפי שמלמדים דוחותיה הכספיים, קסטרו, כמו מתחרותיה בענף, סובלת בשנים האחרונות מירידה בפדיון למ"ר (ירידה של 10% בשנה החולפת) בעקבות התמורות שחלו בענף. למרות הירידה העקבית בנתון זה, קסטרו מחזיקה בפדיון למ"ר גבוה ממתחרותיה, וזאת הודות לתחזוק של מותג חזק וכן למיקוד בתחום פעילותה. במבט קדימה, החברה מתכוונת לפתוח חנויות נוספות תחת מותג קסטרו, וגם בתחום הקוסמטיקה.

למותר לציין כי קסטרו עשויה להיות מושפעת מתחרות, מתמורות כלכליות, האטה בצריכה, מתחרים נוספים, עלייה בתשומות ושינויים רגולטוריים בתחום היבוא ו/או הסכמי סחר חדשים, אשר עשויים לפגוע בביצועיה.

בסיכום כלל הנתונים, החברה להערכתנו מעניינת לבחינת השקעה.

* הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

היתרונות של קסטרו:

? מיתוג

? מיקוד עסקי

? פדיון גבוה למ"ר בהשוואה למתחרים

? איתנות ויציבות פיננסית

החסרונות של קסטרו:

? מגמת ירידת המחירים כאן כדי להישאר

? הרשתות הבינלאומיות תופסות נתחי שוק על חשבון המקומיות

? גידול בשטחי מסחר על חשבון פדיון

מי מכתיבות את הטון
 מי מכתיבות את הטון