סין: הפסדי חברות הביטוח מהפיצוצים עלולים לזנק ל-1.5 מיליארד ד'

הפיצוצים שזרעו בשבוע שעבר הרס רב בעיר הנמל הסינית טיאנג'ין עלולים להפוך את האירוע לאסון היקר ביותר בסין בשנים האחרונות

פיצוץ בטיינג'ין בסין / צילום: רויטרס
פיצוץ בטיינג'ין בסין / צילום: רויטרס

הפסדיהן של חברות הביטוח מהפיצוצים שזרעו בשבוע שעבר הרס רב בעיר הנמל הסינית טיאנג'ין עלולים להגיע ל-1.5 מיליארד דולר, ולהפוך את האירוע לאסון היקר ביותר בסין בשנים האחרונות. כך הזהירה אתמול (ג') חברת דירוג האשראי פיץ' רייטינגס. מניין הנספים בפיצוץ במחסן הכימיקלים שהחריב חלק מהנמל כבר הגיע ל-114. עד כה ידוע על 57 נעדרים, ומאות בני אדם אושפזו בבתי חולים.

החקירה של סיבת הפיצוץ נמשכת. הוועדה המרכזית לבדיקת המשמעת - הגוף הממשלתי למאבק בשחיתות - הודיע אתמול כי ינג דונגליאנג, מנהל הרשות הארצית לפיקוח על הבטיחות במקומות העבודה, נעצר בחשד ל"הפרות משמעת חמורות". הוועדה לא פירטה אילו סעיפי אישום הובאו נגד ינג, שכיהן כסגן ראש עיריית טיאנג'ין בשנים 2001-2012.

חברות הביטוח עומדות לספוג הפסדים כבדים בדיוק כאשר השפל בשוקי ההון והמסגרת הרגולטורית החדשה והמחמירה כבר מעיבים על מה שהיה צפי חיובי למגזר הביטוח במחצית הראשונה של השנה. "לא מדובר בתקרית קטנה", אמרה סאלי יים, מנהלת אשראי בכירה במודי'ס אינווסטורס. "קרוב לוודאי שזה יוביל לעליית תעריפים בביטוח נדל"ן ומטענים ימיים". חברות ביטוח מקומיות וחברות בינלאומיות יספגו חלק מההפסדים, אך קרוב לוודאי שעיקר הנטל ייפול בחלקן של חברות הביטוח הסיניות הגדולות, לדברי יים. "חברות גדולות כמו אלה שנפגעו בפיצוץ מבטחות את עצמן בדרך כלל בחברות ביטוח גדולות".

פיץ' רייטינגס העריכה כי ההפסדים עלולים להגיע ל-1.5 מיליארד דולר, אך אומדנים אחרים שצוטטו באמצעי התקשורת הסינים נמוכים בהרבה ועומדים על 2 מיליארד יואן (312.85 מיליון דולר). לגידול הצפוי במניין הנספים יהיו השלכות בעבור החברות המספקות ביטוח נזקי גוף וביטוח חיים. גם חברות ביטוח רכב יספגו מהלומה עזה, מכיוון שההערכה היא כי נפגעו 80% מ-10,000 המכוניות החדשות שאוחסנו במרכזים לוגיסטיים סמוכים.

כמו כן, ייתכן שיוגשו תביעות ביטוחיות בגין המספר הרב של מבנים שניזוקו. ביום א' השבוע הודיעה הממשלה כי נפגעו מבנים ששימשו 17,500 משקי בית וקרוב ל-800 חברות עסקיות. "ההשלכה ארוכת הטווח המשמעותית ביותר תהיה ככל הנראה על מגזר ביטוח הנדל"ן, נזקי הגוף והחיים", אמר לאון קי, מנהל סיקור פיננסי בסין רבתי ב-דאיווה קפיטל מרקטס. "שולי הרווח כבר היו בלחץ עוד לפני האסון".

בעלי יחידות דיור שנפגעו הפגינו לפני מלון טיאנג'ין, שבו נערכות מדי יום מסיבות עיתונאים, בתביעה שהממשלה תקנה את הנדל"ן שלהם. "הם אמרו שהם יתקנו את הבית, ושיותר לנו לחזור הביתה תוך שלושה חודשים", אמר יאן הונגמיי, אחד מבעלי הבתים. "אני אישית לא יכול להסכים לזה. אם הם לא יקנו חזרה את הנכס, אנחנו נעדיף לנטוש אותו. אני לא חוזר לשם. זה יותר מדי מסוכן". באו ג'ינגלינג, מהנדס ראשי בלשכת ההגנה על הסביבה בטיאנג'ין, הזהיר את התושבים שלא לשוב לבתיהם לאסוף את רכושם, והורה להם להימנע מחשיפה לכל חומר שהוא בצורת אבקה בבתיהם.