דרמה יוונית: ראש הממשלה ציפראס התפטר והכריז בחירות בזק

ציפראס רוצה ללכת לבחירות בזק ולחזק את מעמדו בממשלה - לאחר שהוא נתפס כר"מ שנכנע לתכתיבים של אירופה בנוגע לחבילת החילוץ ולצעדי הצנע, וכבר לא מצליח להשיג רוב במפלגתו ■ רק היום יוון קיבלה 13 מיליארד אירו מאירופה

אלכסיס ציפראס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפראס / צילום: רויטרס

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הגיש היום (ה') את התפטרותו מתפקידו והכריז על בחירות בזק - בעוד חודש ימים, ב-20 בספטמבר. ההתפטרות היא הימור של ציפראס, שבא להעמיד את עצמו שוב לבחירת הציבור בעוד חודש, לאחר שהוא נתפס בעיני רבים כר"מ שנכנע לתכתיבים של אירופה בנוגע לחבילת החילוץ ולצעדי הצנע במדינתו. ציפראס עצמו עלה לשלטון רק בסוף ינואר השנה, לאחר שהמצע שלו היה נגד הצנע ונגד התכופפות בפני אירופה, אבל המציאות הכתיבה לו אחרת. 

ציפראס הודיע היום לנשיא יוון כי הוא אינו מסוגל לעמוד עוד בראשות הממשלה, כי אין לו כבר רוב בפרלמנט היווני, והציב את ה-20 בספטמבר כתאריך לבחירות הבאות לראשות ממשלת יוון. בנאום טלוויזיוני מול האומה היוונית ציפראס אמר היום כי יש לו "מחויבות מוסרית ופוליטית ללכת לבחירות חדשות".

מפלגת השמאל בראשות ציפראס, סיריזה, חלוקה מאוד בימים אלה על רקע הסכמת ציפראס להמשך הצנע ביוון כתנאי שהציב לו גוש האירו לקבלת חבילת החילוץ השלישית ליוון בהיקף 86 מיליארד אירו, במטרה להימנע מחדלות פירעון ופרישה מגוש האירו. עשרות חברי מפלגתו הצביעו נגד חבילת החילוץ האירופאית האחרונה לפי מספר שבועות. רק היום יוון קיבלה 13 מיליארד אירו מקרן הסיוע האירופית.

ציפראס מקווה כי הבחירות החדשות יעזרו לו לחזק את מעמדו במפלגה וכך ליישם את צעדי הצנע ללא התנגדות מסרסת מבפנים. הוא בחר את ה-20 בספטמבר לבחירות כי זה לפני עוד שלב בצעדי הצנע שהוא התחייב ליישם לדרישת מנהיגי אירופה - שכוללים קיצוץ בפנסיות של עובדי ציבור. בנוסף, זה לא ישאיר מספיק זמן למורדים ממפלגתו להיערך ולהעמיד מועמד ראוי מול ציפראס.