סין: משקיעים זועמים לכדו מנהל בורסה ומסרו אותו למשטרה

המשקיעים הזועמים פשטו על בורסה סינית שבה נסחרות מתכות מינוריות, תפסו את המנהל וניסו לאלץ את הרשויות לחקור מדוע הוקפא כספם

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

מנהל בורסה סינית שבה נסחרות מתכות מינוריות נלכד בידי משקיעים זועמים בפשיטה שנערכה עם שחר ונמסר למשטרת שנחאי. המשקיעים ניסו לאלץ את הרשויות לחקור מדוע הוקפא כספם.

מחאת המשקיעים החלה לפני כמה שבועות, לאחר שבחודש יולי חדלה בורסת המתכות פניה (Fanya Metals Exchange) להוציא לפועל תשלומים בגין מוצרי השקעה פיננסיים. הבורסה, הפועלת בעיר קונמינג שבדרום-מערב סין, קנתה וצברה מלאי של מתכות מינוריות כגון אינדיום ו-ביסמות, ובד בבד הציעה ריבית גבוהה ומוצרי השקעה בעלי מקדם נזילות גבוה ממשרדיה בשנחאי ומזרוע המימון שלה בקונמינג.

בעיותיה של בורסת המתכות המינוריות נמנות עם הגורמים הרבים התורמים לטלטלות בשוקי ההון של סין, מכיוון שההאטה בכלכלה חושפת את חולשותיה של הצמיחה, שהונעה באמצעות הלוואות. כמה מהמשקיעים טסו לקונמינג מערים רחוקות והצטרפו למאות משקיעים אחרים שכיתרו מלון יוקרה בשנחאי לפני עלות השחר שלשום (שבת). כאשר מייסד בורסת פניה, שאן ג'יוליאנג, ניסה לצאת מהמלון, הכניסו אותו המשקיעים בכוח למכונית ומסרו אותו לתחנת המשטרה הקרובה.

משטרת שנחאי הותירה את שאן במעצר, והבטיחה לשתף פעולה עם הרשויות המקומיות במחוז יונאן כדי לחקור מה עלה בגורלם של כספי המשקיעים. לאחר מכן שחררה המשטרה את שאן מבלי שהוגש נגדו כתב אישום כלשהו.

עד כה לא הייתה התייחסות ציבורית כלשהי מצד הרגולטורים להפגנות בשנחאי ובקונמינג, ולמצב יוצא הדופן שבו צברה הבורסה מלאי של כמה מתכות שמשתווה להיצע של כמה שנים. בדוח של אחד הרגולטורים המקומיים מוזכרת הבורסה כאחד מסיכוני ההשקעה הגדולים ביונאן, אך בסוף השנה שעברה נערך הדוח מחדש והוסר ממנו האזכור של בורסת פניה.

 

באביב השנה נקלעה הבורסה לבעיות נזילות. ההערכה היא שפניה מחזיקה מלאי של מתכות מינוריות ששווה להיצע של כמה שנים, וכי מדובר במתכות שמשמשות ליישומים שונים בתחום ההייטק והצבא. הבורסה רכשה מתכות אלה במחירים גבוהים ממחירי השוק. בעיותיה של הבורסה יוצרות לחץ על מחיריהן של מתכות אלה, מכיוון שסוחרים מעריכים כי היא תיאלץ למכור את המלאי שצברה.

הבורסה, שהודתה כי היא שרויה בבעיות, נתמכת בידי כמה מסוחרי המתכות המינוריות בסין. הבורסה הודיעה כי מצאה קונה, אך סירבה לנקוב בשם החברה. "מר שאן רימה אותנו. הוא הודה בפנינו כי אין שום קבוצת ביי-אאוט", טען משקיע ממורמר בשם גו, שהשתתף בפשיטה על בית המלון.

שאן היה בדרכו לגואנגז'ו, במסגרת מסע עסקים, בעת שנלכד בידי המשקיעים. שאן גם עומד בראש אולפן האנימציה אימג'י אינטרנשיונל הולדינגס שמנייתו נסחרת בהונג קונג. בעבר עמד בראש בורסת בוהאי קומודיטי אקסצ'יינג' שסחרה במוצרים שונים, ובהם ברזל.

בורסת פניה גינתה את הפשיטה. "מעשים אלימים נגד הנשיא שאן ונגד עובדינו, או הפרעה למהלך עבודתנו הם הרסניים למאמצינו לפתור את המשבר. זה רק יאפשר לכוחות מאחורי הקלעים להרוויח ויפגע קשות באינטרסים של כל החברים", נאמר בהודעתה.

למרות בעיותיה הנוכחיות של הבורסה, עדיין משודרות פרסומות לקידום מוצריה* ברכבת המהירה מעיר הנמל טיאנג'ין לבייג'ין.