ארדן, תן קריאת כיוון

ארדן צריך להחליט ולהבהיר: האם המפכ"ל יבוא מבחוץ בכל מקרה?

גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

המחלוקת בעניין מינוי גל הירש יכולה להימשך עד שתיפתר. מה שלא יכול להימשך הוא חוסר הוודאות בשאלת המפכ"ל החיצוני, כן או לא. חשוב שכבר עכשיו יודיע גלעד ארדן שהמפכ"ל הבא, בכל מקרה, לא יבוא משורות המשטרה. אמירה כזאת יכול להרגיע את השטח, גם המשטרתי וגם הפוליטי. משום שנדמה כי ההתנגדות להירש אינה רק אישית, אולי בכלל לא אישית, היא בעיקר נובעת מהתנגדות למה שקציני משטרה קוראים "הצנחה". ארדן חייב לברר כל טענה המושמעת נגד מועמד למפכ"לות, מופרכת ככל שתהיה או תישמע. אבל חשוב שיבהיר במקביל שהוא מחוייב לעמדתו הבסיסית בדבר מינוי אדם מחוץ למערכת.

קצינים למען קצינים

היו לנו מספיק הוכחות לצורך במפקד מבחוץ בדמות הפרשיות שהתגלו במשטרה כמעט מדי יום, מיניות ואחרות. ראינו איך לעתים היו ניסיונות של קצינים לגונן על חבריהם, וזה רק טבעי. אם כי היו מקרים בהם הרצון לגונן גבל בניסיון לשבש הליכי חקירה, וזה כבר לא טבעי. בכלל לא בטוח שכל הפרשיות הפוטנציאליות מוצו. יותר סביר שבעתיד, אולי אפילו הלא רחוק, יתגלו מקרים נוספים. לא איש משטרה צריך לטפל במקרים כאלה ובמניעתם. אדם שרוב שנותיו המקצועיות עברו עליו במשטרה לא יכול לראות את הדברים, לא כל שכן לחקור אותם, כפי שיכול מי שרואה את הדברים ללא פניות.

ידיים כבולות

לא טוב שאנחנו עדיין לא יודעים את עמדתו של ארדן בנושא זה. הדברים הנשמעים מפיו הם אמביוולנטים, לא מוחלטים, אי אפשר להבין ממנו אם ידבק בדוקטרינת האיש מבחוץ בכל מקרה. בינתיים הוא מדבר על שיתוף בכירים בפיקוד על המשטרה יחד עם המפכ"ל שייבחר. בכך הוא מנטרל במידה רבה את היתרון של מפכ"ל מבחוץ. כי אם ידיו של ה"חיצוני" יהיו כבולות בקצינים וותיקים המקיפים אותו, ספק אם יוכל לגבש ולבצע מדיניות עצמאית.

אנחנו נמצאים בנקודה בה ארדן צריך לחשוב ולהחליט איך הוא רוצה לראות את הפיקוד הבא של המשטרה. האם מפכ"ל מבחוץ הוא מנדטורי? האם יתאפשר לו להחליט על סגל הפיקוד הבכיר? האם הוא מתכוון להפסיק להציע הצעות פיקודיות כדי לרכוש את לב הקצינים?

ערפל מזמין עוינות

הערפל האופף את תוכניותיו של השר לבטחון פנים מכביד על הציבור, וגם על אנשי המשטרה, לראות את דרכם בצורה ברורה. הקושי הזה מזמין פעולות עוינות של הצדדים הנצים, בחסות הערפל. אם יידעו בכירי המשטרה בוודאות שבכל מקרה לא יהיה מפכ"ל מתוכם, האם ימשיכו להאבק במינוי הירש? שווה לבדוק, לפני שהדברים מגיעים לנקודת שפל שתקשה על כל מפכ"ל, מאיפה שלא יבוא.