רמי יהושע לאילן שילוח: "אתה חלש. היסטרי. פחדן"

לאחר שהשרה רגב העבירה תקציב פרסום ליהושע TBWA ללא מכרז, יו"ר מקאן אילן שילוח צייץ: "תבדקו איך יהושע קיבל את תקציבי הטוטו" - ויהושע הגיב במתקפה משלו ■ ברקע עומדת היסטוריה רצופת מאבקים סביב תקציבי הטוטו

אילן שילוח ורמי יהושע / צילומים: איל יצהר ויוסי כהן
אילן שילוח ורמי יהושע / צילומים: איל יצהר ויוסי כהן

פרשת "מירי רגב והפרסומאי" מצליחה להוציא כמות לא מבוטלת של אמוציות הן מהמעורבים בה והן מאנשי ענף הפרסום עצמו - שהשילוב של פרסום, כסף ופוליטיקה מצליח לדרוך להם על היבלות ולהצית אש. השילוב של שרה שאינה בקונצנזוס, פרסומאי לא שגרתי וקשרים שמובילים לגוף כמו הטוטו, שההתנהלות שלו זכתה לא אחת להרמת גבה, מצליחים לייצר גם מיני דרמות בתוך הדרמה שכבר החלה להתגלגל עם חשיפת הסיפור בערוץ 10.

ההתכתשות הנוכחית בענף הפרסום היא בין הפרסומאי ואיש העסקים אילן שילוח, שהבעת דעותיו ברשתות החברתיות היא עניין שבשגרה, ולקרב מולו מתייצב הפעם "הפרסומאי" מפרשת מירי רגב - רמי יהושע.

יהושע הוריד את הכפפות ונכנס בשילוח באופן אישי ובוטה. מדובר בהתנהלות מאוד יוצאת דופן של יהושע, שמקפיד לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך במיוחד, מסרב לראיונות באופן קבוע, וקשה להוציא ממנו אמירות שחורגות מהפוליטיקלי קורקט.

האש הוצתה אתמול (ב'), כששילוח צייץ לעיתונאים הצעה לבחון גם את אופן התנהלות של תקציב הפרסום של הטוטו עם משרד הפרסום יהושע TBWA. הציוץ הביא ללא פחות מתגובת הוריקן מצדו של יהושע, ששפך קיתונות ארסיים על שילוח והתנהלותו.

אילן שילוח. מתוך הטוויטר
 אילן שילוח. מתוך הטוויטר

לאחר שהבהיר שוב כי אין לו היכרות מוקדמת עם מירי רגב, וכי "אנשים רעים צדקניים מתחרים מנסים להכפיש אותי ואת המשרד היקר שלנו", יהושע הוריד את הכפפות מול שילוח עצמו וכתב: "ועכשיו למלעיזים ולמצייצים, ובהם הצייצן הראשי אילן שילוח: מה כואב לך כל-כך? שאתה מפסיד מולנו כל פעם? עדיין לא התגברת על ההפסד הצורב במכרז הטוטו? שלחת את מבקר המדינה, את המשטרה, את כל מי שיכולת לבדוק את תקינות המכרז - כלום. הכול כשר וחוקי. מתסכל, אה?".

בכך מתייחס יהושע להיסטוריה העקובה מדם שיש לו עם שילוח סביב תקציבי הטוטו. בענף דיברו שנים על קשר הדוק שיש ליהושע עם גורמים בטוטו. בין היתר דובר על קשר עם שרת התרבות והספורט לשעבר, לימור לבנת; עם יו"ר הטוטו, צחי פישביין; ועם מי שכיהן כמנהל התקשורת השיווקית של הארגון, ברוך דגון, שכבר פרש.

בדור החדש הוא מוזכר כמקורב למנכ"ל המשרד איציק לארי. התפיסה הזאת בענף על הקשר הזה הביאו לכך שכאשר נערך בטוטו מכרז על תקציב הדיגיטל של הטוטו, ויהושע זכה, מקאן ביקשו לבחון את מסמכי ועדת המכרזים לפי חוק חופש המידע, והמסמכים אכן ניתנו להם.

מהמסמכים התברר כי בין חברי הוועדה שדירגו היו כמה שנתנו למקאן את הציון אפס, בעוד שיהושע זכה לציון מחמיא. הניקוד לא התיישב הגיונית למקאן, שסברו כי מאחר שהם משרד הפרסום הגדול בישראל, עם יכולות לא מבוטלות במדיה ובדיגיטל - הסבירות לציון אפס איננה גבוה מצד המדרג הממוצע. התוצאה הייתה פנייה של מספר משרדים למבקר המדינה וחשבון שנשאר כנראה פתוח עד היום.

"חלש, היסטרי ופחדן"

בהמשך הפוסט ממשיך יהושע להשתלח בשילוח: "הדרך הקלה שלך היא לשלוח את מלחכי הפנכה שלך בתקשורת להשתלח. תכיר בזה, אתה חלש. אתה היסטרי. פחדן. כך עשית בפרשת גלנט.

"לכן כנראה אתה נותן במכרזים האחרונים אפס עמלה. לכן אתה גונב את פרסמן בחזירות כשאתה מבין שאתה הולך להפסיד את לאומי (נדב פרסמן, סמנכ"ל הקריאייטיב של משרד באומן-בר-ריבנאי, שעבר לתפקיד המשנה למנכ"ל מקאן, וסביב הדרישה לצינון שלו מתנהל כיום הליך משפטי - עב"ל). לא יעזור לך.

"כולם רואים לאן הולכת מגה, שהגיעה לסף פשיטת-רגל. לא אזכיר את האחרים מפאת כבודם. אולי כדאי שתעבור לחזיונות הדיגיטליים שלך. תמשיך למכור סיפורי פוגי ותשמיד חצי מהערך למשקיעים התמימים שלך במטומי. אולי הכי טוב בעצם שתפרוש. תמשיך לצייץ מהבית, בזה אתה הכי טוב".

עובד עם הטוטו מאז 2004

יהושע TBWA, משרד הפרסום שבבעלות רמי יהושע, הוא חלק ממערך הפרסום של הטוטו משנת 2004. בשלב הראשון הוא נכנס כמשרד שני מול שלמור-אבנון-עמיחי, לאחר שגבר בהתמודדות על פוגל-אוגילבי. ב-2009 נערך מכרז על מלוא תקציב המועצה להימורים בספורט, מתוך כוונה לבחור שני משרדים. במותג ווינר זכה יהושע TBWA, ובמותג טוטו זכה משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב.

עם השנים הלך חלקו של גליקמן והצטמצם, ואילו כוחו של יהושע הלך וגדל, וכיום הוא למעשה המשרד המוביל של המועצה. זמן ההתקשרות של המכרז אמור היה להסתיים כבר, אך הוא הוארך בעוד 5 שנים - פרק זמן כמעט חסר תקדים במכרזים מסוג זה - למרות שמדובר בהליך חוקי.

מאז התפוצצה הפרשה הדגש בקו התקשורתי של יהושע ורגב מתמקד באי-היכרות מוקדמת ביניהם קודם לכניסתה לתפקיד - טיעון שעל-פי מקורבים הוא נכון. אולם כאמור, עם בכירים אחרים במועצה להסדר הימורים בספורט, ובעבר גם במשרד הממונה עליהם, יש למשרד קשרים אמיצים - אישיים או מקצועיים - תלוי את מי שואלים.

המבקר פתח בבדיקה

"לא לדאוגוסט", הקמפיין אותו מימן הטוטו ב-2.5 מיליון שקל, נועד כזכור למצוא פתרונות להורים המותשים בחודש אוגוסט. מדובר ביוזמה שהשרה רגב חתומה עליה, ושהקמפיין לקידומה כיכב באמצעי המדיה השונים. את הטוטו כאמור מפרסם יהושע, שיש לו היסטוריה ארוכה עם מנהליו, ושלקח חלק משמעותי במהלך.

איך שלא יתגלגלו הדברים בהמשך, סביר להניח שלא לרעש התקשורתי הנוכחי כיוונה רגב כשהעלתה את הקמפיין. דבר אחד ברור: מכרז כפי שמקובל לקיים מכרז בענף הפרסום לא היה סביב התקציב של הקמפיין.

אמש הודיע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, כי יבדוק את הטענות סביב הנושא, והורה למנכ"ל המשרד התרבות והספורט להגיב לדברים תוך 7 ימים.

רמי יהושע - זאב בודד בענף הפרסום

רמי יהושע נחשב לאיש חריג מאוד בנוף הפרסום הישראלי: זאב בודד שבמו-ידיו וללא שותפים הקים משרד פרסום שהפך להיות בין חמשת משרדי הפרסום הגדולים בישראל, ולמעשה הוא היחיד שמחזיק במשרד בסדר גודל זה ללא שותפים מקומיים נוספים. למרות שהוא מחזיק מנהלת מקצועית, עינת יוזנט-רביד - הוא נחשב כאיש המחובר מאוד ללקוחותיו ברמה האישית.

מבחינה פוליטית יהושע מוזכר כמחובר לעסקני הליכוד, ואולי זה מה שמסביר את שפע המחמאות שהרעיף על השרה מירי רגב בפוסט שפרסם: "אני שמח שעימי במערכה הזו אשת-חייל, מירי רגב - אמיצה, חכמה, ישרה וללא חת".