קומסק ייצרה לעילדב הפסד של כ-7 מיליון שקל ברבעון השני

לא כל הסייבר נוצץ: פעילותה של חברת אבטחת המידע שנרכשה לפני כשנה תמורת 77 מיליון שקל הניבה לעילדב הפסד תפעולי של 5 מיליון שקל ברבעון ו-8 מיליון שקל במחצית

הסייבר הוא אחד מתחומי הפעילות הלוהטים בתקופה האחרונה בשווקים. על רקע הבנת הצורך בפתרונות אבטחה מפני התקפות גוברות של האקרים, נהנה המגזר מפריחה חסרת תקדים, כאשר בין השחקניות הבולטות בתחום, נמנות החברות הישראליות צ'ק פוינט, סייברארק ואימפרבה.

גם חברת ההשקעות עילדב של רוני שטרבנך זיהתה את התחום הצומח. לפני כשנה החליטה עילדב , שישבה על קופת מזומנים גדולה לאחר אקזיט מוצלח בחברת הציוד הרפואי מדטכניקה, לרכוש את חברת קומסק של ניסים בר-אל, המתמקדת בשני תחומי פעילות - מתן פתרונות בתחום אבטחת המידע והסייבר, ומכירת מוצרי תוכנה וחומרה של אבטחת מידע.

כשנה לאחר הרכישה, דוחות עילדב לרבעון השני שפורסמו בימים האחרונים, מראים כי למרות ההייפ סביב תחום הסייבר, לא כל החברות הפועלות בו מצליחות להרוויח. בסיכום ברבעון השני, עילדב, שטרם רכישת קומסק הייתה ללא פעילות מהותית, מציגה הפסד שמתקרב ל-7 מיליון שקל, לאחר רווח של כמה מאות אלפי שקלים ברבעון הראשון. ההפסד התפעולי ברבעון השני עמד על 5 מיליון שקל ובמחצית השנה הצטבר ל-8 מיליון שקל.

סך הכנסות המחצית של קומסק דווקא צמחו ב-28% ל-47 מיליון שקל. מפילוח הפעילויות של החברה, עולה כי הכנסותיה בתחום המכירות עלו בצורה מרשימה של כ-70%, ביחס למחצית המקבילה ב-2014, והתקרבו ל-32 מיליון שקל. הרווח התפעולי מפעילות זו קפץ פי 2.5 ל-2.3 מיליון שקל. אולם הכנסות מגזר השירותים ירדו ב-16% ל-15 מיליון שקל, והוא עבר להפסד תפעולי של 2.2 מיליון שקל, וגרר אותה לשורה התחתונה השלילית.

דגש על חו"ל

בפילוח תוצאות הרבעון השני המגמה דומה, עם עלייה של 15% בסך הכנסותיה, שהגיעו ל-21 מיליון שקל, אחרי קפיצה של 43% בהכנסות מפעילות המכירות, שהגיעו ל-10 מיליון שקל, לצד ירידה של 19% בהכנסות מגזר השירותים, שהגיעו לפחות מ-7 מיליון שקל והסבו הפסד תפעולי של קרוב ל-2 מיליון שקל. למרות זאת, בעל השליטה, רוני שטרנבך, לא מתרגש וממשיך להאמין בפוטנציאל. מניית עילדב עלתה ב-18% מתחילת השנה ומשקפת לחברה שווי של כ-90 מיליון שקל.

שטרנבך אמר היום כי "הפוטנציאל בקומסק הוא גדול מאוד. עשינו בה שינויים והשקענו הרבה כסף, בין היתר עם דגש על פעילות בחו"ל והרחבת המו"פ. פיתחנו מערך מכירות, פיתחנו מוצרים, ובמקביל רשמנו גם הפחתות חשבונאיות והוצאות חד פעמיות בעקבות כל השינויים שנעשו בחברה לאחר רכישתה. לכן התמונה המוצגת בדוחות הכספיים קצת מעוותת, השקענו יותר ממה שהרווחנו ואנחנו מחזקים ומרחיבים את התשתית שלה, מתוך ציפייה ותקווה שהדברים יבואו לידי ביטוי בהמשך".

שטרנבך אמר כי "אני מניח שכבר ברבעונים הבאים הדוחות ייראו אחרת, אחרי ההשקעות המאסיביות שביצענו בה, ולכן אנחנו לא מתרגשים מההפסד. התוצאות הן בהתאם לתקציב שאישרנו ולתוכנית האסטרטגית שגיבשנו, ואני מקווה שכבר בקרוב נוכל להתחיל לקצור את הפירות". עוד הוא הוסיף כי "בגדול אנחנו דומים למה שקורה בשוק, ולמה שקוראים על החברות הגדולות והמפוארות שנהנות מהפריחה בתחום. בסך הכול יש צמיחה ויש ביקושים ורואים את זה בעלייה במכירות. אנחנו לא חברת מוצר אלא חברת שירותים, והרעיון הוא ליהנות מהפריחה בתחום. לקחנו חברה וותיקה עם 30 שנות פעילות ועם רשימת לקוחות גדולה ומכובדת. אנחנו צריכים להשקיע במקומות חדשים ומניח שבהמשך התמונה תיראה אחרת".

בספטמבר 2014 השלימה עילדב את העסקה לרכישת קומסק מידי הבעלים הקודם, ניסים בר-אל, תמורת 77 מיליון שקל. במסגרת ההסכם נקבע כי בר-אל יהיה זכאי לסכום של עד 8 מיליון שקל, בכפוף לתוצאות שתציג החברה בשלוש השנים מיום הרכישה, ול-4 מיליון שקל נוספים בתמורה להתחייבותו לאי-תחרות, כך שהיקף התמורה הכולל לבר-אל עשוי להגיע כאמור לכ-90 מיליון שקל.