שוק ההעברות בכדורגל האירופי: תעשייה של 9.3 מיליארד אירו

עם סגירת חלון ההעברות של קיץ 2015, מתברר היקף ההשקעה המפלצתי של מועדוני חמש הליגות הבכירות ביבשת בהרכבת הסגלים שלהם לאורך השנים

ארתורו וידאל מוצג בבאיירן מינכון / צלם: רויטרס
ארתורו וידאל מוצג בבאיירן מינכון / צלם: רויטרס

עם סגירת חלון ההעברות של קיץ 2015 השבוע, מתבררים המחירים המטורפים שמשלמות הקבוצות הבכירות באירופה עבור בניית הסגלים שלהן.

מבדיקה שערך מכון חקר הכדורגל השווייצרי CIES, מסתבר כי ריאל מדריד השקיעה לא פחות מ-587 מיליון אירו ברכישת כלל השחקנים המרכיבים את הסגל הנוכחי שלה, מלבד אלו שהגיעו בחלון שזה עתה הסתיים (כאשר גארת בייל וכריסטיאנו רונאלדו, שעלו 94 מיליון כ"א - אחראים לחלק ניכר מהסכום הזה). גם יריבתה הגדולה ברצלונה לא בדיוק מתקמצנת על דמי העברות - אבל עם 394 מיליון אירו, היא נמצאת בפער גדול אחרי ה"בלאנקוס" בפרמטר הזה מבין קבוצות הליגה הספרדית. ולנסיה (226 מיליון אירו), אתלטיקו מדריד (180 מיליון) וסביליה (77) משלימות את החמישייה הראשונה.

באנגליה, הכוח הכלכלי העצום של מנצ'סטר סיטי, שבא לידי ביטוי גם בקיץ האחרון עם רכש מאסיבי ומרשים של שחקנים כגון קווין דה ברוינה, ראחים סטרלינג וניקולס אוטמנדי - מומחש גם בדירוג של CIES: עלות קניית שחקני הסגל שלה עומדת על 560 מיליון אירו, אך גם יריבתה העירונית, מנצ'סטר יונייטד, מבזבזת כסף עצום (533 מיליון אירו). צ'לסי במקום השלישי עם 407 מיליון אירו, ואחריה ליברפול (344 מיליון) וארסנל (305).

בצרפת אין תחרות אפילו קלושה לפ.ס.ז' (525 מיליון אירו לעומת 152 מיליון בלבד של מונאקו שבמקום השני); כצפוי, באיירן מינכן מובילה בבונדסליגה בגרמניה עם 323 מיליון אירו, כאשר וולפסבורג שנייה עם 163 מיליון אירו ובאופן מעט מפתיע, דורטמונד רק במקום השלישי (142 מיליון); יובנטוס המלכה של איטליה (301 מיליון אירו, הרבה לפני אינטר שמסתפקת ב-212 מיליון).

שווי הרכישות של כלל השחקנים המרכיבים את סגלי חמש הליגות הבכירות באירופה, הוא 9.3 מיליארד אירו. אצל חלק מהקבוצות הקטנות, למשל ספורטינג חיחון וראיו וייאקאנו (ספרד), אינגולשטאט הגרמנית (בה משחק אלמוג כהן הישראלי), קארפי האיטלקית וקאן הצרפתית - ההוצאה על הרכבת הסגלים היא פחות מ-5 מיליון אירו, והן מסתמכות בעיקר על שחקני בית, שחקנים שמגיעים בהעברות חופשיות - או שחקנים זולים במיוחד.