מיני מבחן דרכים: מאזדה CX-5 המחודשת - סיפור של שיפור

המכונית היא עדיין, וכעת יותר מתמיד, אחת האופציות היותר אטרקטיביות בפלח רכבי הפנאי ותחליף ראוי למשפחתית "מנהלים" תקנית

מחזור הפיתוח של רכב חדש אורך בממוצע 36 חודשים, אולם הפיתוח ההנדסי של הרכב עצמו מסתיים כבר אחרי 12 עד 20 חודשים. פרק הזמן הנותר משמש להכנת פס הייצור ולהכנות שיווקיות, ובמהלכו כמעט לא ניתן להכניס שינויים הנדסיים משמעותיים. המשמעות היא, שכל רכב חדש שיוצא לשוק, משקף את טכנולוגיות הרכב כפי שהיו לפני שנתיים, פלוס מינוס.

מה קורה אם בינתיים הופיעו טכנולוגיות עדכניות יותר או שהתגלו בדיעבד "באגים" ברכב? לשם כך מיועדות "מתיחות הפנים" התקופתיות של כלי הרכב, שכוללות לרוב שינויים קוסמטיים קלים, אך בפועל מסתירות לא מעט תיקונים ועדכונים לבעיות וכשלים שהיצרן לא שש להודות בהם.

מאזדה CX-5 המחודשת היא דוגמה טובה. חיצונית, אפילו בעלים ותיקים של המודל היוצא יתקשו להבחין בשינויים במודל 2015. הגריל הודגש עם פסים רוחביים, הפגושים והפנסים עודכנו קלות וכו'. בשורה התחתונה, זה עדיין אותו עיצוב דינמי ונאה עם ממדים מכובדים, שהפך את הרכב למוביל המכירות בפלח שלו.

בתא הנוסעים השינויים ניכרים יותר, אך לא דרמטיים. הקונסול המרכזי עוצב מחדש עם שילוב אינטגרלי של מערכת המולטימדיה, ממשק הפעלה נאה וידידותי יותר, בקרת אקלים אסטטית ושימוש בחומרי דיפון יותר יוקרתיים למגע ולמראה. בלם היד המגושם של הדגם היוצא פינה את מקומו למתג ששולט כעת בבלם חניה אלקטרוני, וחדי עין יבחינו גם בבקרה חדשה של תיבת ההילוכים, שכוללת מצב "ספורט". מאותגרים-אורטופדית, כמונו, יברכו על העיצוב המחודש של המושבים.

שיפור חשוב בוצע באגף בידוד הרעשים. אם המכונית הקודמת החדירה לתא לא מעט רעשי צמיגים ורוח בעת שיוט, הנוכחית שומרת על שקט מרשים גם במהירויות גבוהות. פרט לכך זהו עדיין אחד התאים המרווחים והיעילים ביותר בפלח רכבי הפנאי בגודל בינוני, עם שפע של מרחב לראש, כתפיים ולברכיים מאחור ותא מטען רציני.

במתיחות הפנים בוצע שדרוג הנדסי יסודי של המתלים ומערכת ההנעה. מאזדה החליפה את בולמי הזעזועים ושינתה יסודית את המבנה של חיבורי המתלים מלפנים ומאחור. התוצאה היא שיפור מוחשי בנוחות הנסיעה לעומת הדגם היוצא, שהתאפיין בעודף קופצניות על שיבושי האספלט הישראליים. ההרגשה בפניות חדות היא כעת מעט פחות חדה וספורטיבית מבעבר, אבל רוב הלקוחות חיים בשלום עם נוחות במקום ספורטיביות.

גם מנוע ה-2 ליטר שודרג לתקן יורו 6 והשדרוג לווה בתוספת של 5 כוחות סוס, מעט יותר מומנט, שיפור של כמה עשירות השניה בתאוצה ושיפור קל בצריכת דלק (המוצהרת). השינוי על הכביש לא דרמטי אבל המנוע המשודרג מרגיש "חי" ונמרץ יותר, במיוחד בסיוע מצב ה"ספורט" החדש של תיבת ההילוכים.

מאזדה CX-5 בדגם 2 ליטר, עם הנעה קדמית, עולה 167 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיעה עד 180 אלף לדגם מאובזר. במחירים הללו היא נמצאת מחוץ לחגיגת המכירות הפרועה שחוגגים כיום ג'יפי הבסיס המוזלים בקצה הנמוך של השוק אך היא עדיין, וכעת יותר מתמיד, אחת האופציות היותר אטרקטיביות בפלח רכבי הפנאי ותחליף ראוי למשפחתית "מנהלים" תקנית.