צעצוע של סיפור: הכירו את סטיב ג'ובס של תעשיית הצעצועים

לפני 11 שנה, כשלגו הייתה על סף קריסה פיננסית, התמנה יורגן ויג קנודסטורפ למנכ"ל יצרנית הצעצועים הדנית ■ בשבוע שעבר הפך אותה ליצרנית הצעצועים הגדולה ביותר במונחי מכירות

יורגן ויג / צילום: רויטרס
יורגן ויג / צילום: רויטרס

בילדותו רצה יורגן ויג קנודסטורפ דבר אחד בלבד: שתהיה לו מכונית מרוץ או רכבת. אך בשנות השבעים במחוז יוטלנד בדנמרק, סירבו הוריו לבקשתו. במקום זאת - ואולי בגלל הרקע המקצועי שלהם כמורה ומהנדס - הם קנו לו משחק לגו. ייתכן שכשהם עשו זאת שרתה עליהם רוח הנבואה.

כיום קנודסטורפ הוא גבר בן 46 בעל משקפיים עגולים ותסרוקת קוצים, שהופעתו מזכירה את הארי פוטר בבגרותו, ויש לו סיבה להודות להוריו על בחירתם. זה 11 שנים שהוא מכהן כמנכ"ל החברה הדנית לגו, שאותה הציל כשהייתה על סף קריסה פיננסית, ואף הפך אותה בשבוע שעבר ליצרנית הצעצועים הגדולה בעולם במונחי מכירות.

בעוד שתעשיית הצעצועים העולמית בת 84 מיליארד הדולר מתקשה להתמודד עם האיום הדיגיטלי מצדם של הסמארטפונים והאייפדים, מגבירה לגו את צמיחתה הודות לרווחים שהיא רושמת ממכירותיה לבני מעמד הביניים בסין, הודו ודרום אפריקה, וכן במעוזיה המסורתיים: אירופה וארה"ב. באמצעות וריאציות על מוצר אחד בלבד - אבני בניין צנועות מפלסטיק ודמויות מיניאטוריות צהובות - הפכה יצרנית הצעצועים הדנית לחברה גדולה יותר מיצרניות הצעצועים האמריקאיות מאטל והסברו, על כל מותגיהן הרבים: מבובת ברבי וה"פוני הקטן שלי" וכלה ברובוטריקים ובבובות שמבוססות על סדרת "תיכון המכושפות".

יש הטוענים כי במהלך הבראת לגו הפך קנודסטורפ לאחד המנהיגים העסקיים המובילים בדורו, למרות שהוא פחות ידוע ממנהיגים עסקיים רבים מכיוון שהוא עומד בראשה של חברה פרטית בשליטה משפחתית. "במובנים מסוימים אני חושב שהוא מודל טוב יותר לחדשנות מאשר סטיב ג'ובס", אומר דיוויד רוברטסון, פרופסור בבית הספר וורטון ומחבר "לבנה אחר לבנה", שעוסק בלגו.

כשהגיע קנודסטורפ ללגו ב-2001 והוא בן 32, היה המצב הרבה פחות מבטיח. לפני הצטרפותו ללגו השלים קנודסטורפ תואר במינהל עסקים, ועבד שלוש שנים בחברת הייעוץ מקינזי בפריז. יצרנית הצעצועים הפסידה כסף בשנה הקודמת, וכשהתמנה קנודסטורפ ב-2004 למנכ"ל, היא הייתה שרויה עמוק מאוד במשבר.

כמה מהדברים שעשה קנודסטורפ באותה העת נלקחו היישר מספרי ההדרכה של יועצים מקצועיים: הוא קיצץ משרות ומכר נכסים, כולל את פארק השעשועים של לגו ואת יחידת משחקי המחשב. ב-83 שנותיה של לגו, קנודסטורפ הוא המנכ"ל הראשון שאינו בן למשפחה שמחזיקה בבעלות על החברה. המנטרה שלו הייתה יוצאת דופן בעסק השמרני: להרוויח כסף זה דבר טוב. לא עבר זמן רב וההפסדים נבלמו.

אך קנודסטורפ לא התכוון להבריא את החברה בכוחות עצמו בלבד. הוא גייס את כישוריהם של רבים מאנשי לגו שחשו מוזנחים מכיוון שהחברה איבדה את אמונה באבני הבניין המסורתיות והפנתה את גבה לצעצועים קלאסיים כגון תחנות משטרה. במקום זאת בחרה החברה לייצר צעצועים מגניבים אך קשים יותר לבנייה כגון דמות בשם ג'ק סטון, שעורר תיעוב עמוק בקרב חובבי לגו וכן בקרב מעצבים. קנודסטורפ גם התמודד עם מה שפרופסור רוברטסון מתאר כ"עסק משפחתי בעל תפקוד לקוי מאוד", תוך שמירה על מעורבותם של צאצאי המייסד, אולה קירק קריסטיאנסן.

מנהיג של ילדים

בבואו להבריא את החברה שאב קנודסטורפ השראה ממקור יוצא דופן. לאחר שהשלים את לימודיו התיכוניים, הוא שקל ללכת בעקבות אמו ולהיכנס לתחום החינוך, ועבד במשך 18 חודשים כגנן-מתמחה בגן ילדים. "אבא שלי אומר שזה המקום שבו למדתי כל מה שהייתי צריך לדעת על מנהיגות. אם אתה יכול להיות מנהיג של ילדים בגן, אתה יכול להיות מנהיג בכל מקום שהוא", אמר פעם קנודסטורפ.

פרופסור רוברטסון אומר כי כישורו העיקרי של קנודסטורפ הוא להוציא את המיטב מהצוות שלו באמצעות הענקת תמיכה ומשאבים נאותים לאנשי הצוות. לדוגמה, ב-2004 העניק קנודסטורפ את תמיכתו למנהל מכירות שרצה לשוב לעיצוב הישן והטוב של מכונית כיבוי חדשה, ואף לחדש את קו דופלו, שהופסק בידי הבוס הקודם. "אני חושב שהוא מנהיג הרבה יותר עוצמתי, מישהו שיכול ליצור המון סטיב ג'ובסים, במקום להיות בעצמו סטיב ג'ובס אחד בלבד", אומר פרופסור רוברטסון.

מסלול של צמיחה

לאחר שהציל את לגו, העלה אותה קנודסטורפ על מסלול צמיחה. מוצרים שמבוססים על "מלחמות הכוכבים" ו"הארי פוטר" היו טובים, אבל לגו נאלצה לשלם עבור הרישיון להשתמש בדמויות. במקום זאת שאפה לגו לפתח מוצרים מצליחים מתוצרת בית, החל בקו נינג'גו בהשראה יפנית וכלה בקו חברים, שמיועד במיוחד לילדות.

התוצאות היו מדהימות. בשנים 2007-2014 זינקו הכנסות החברה ביותר מפי שלושה, והרווח הנקי נסק פי שבעה. קנודסטורפ, שמתגורר בעיר הולדתו ביוטלנד עם אשתו, רופאה במקצועה, ועם ארבעת ילדיהם, הזהיר כי קצב צמיחה זה אינו יכול להימשך, אך במחצית הראשונה של השנה הנוכחית קפצו המכירות והרווחים ב-25%.

האתגרים עדיין קיימים. כניסתה של לגו לעולם המשחקים הדיגיטליים לא בוצעה במתכונת עקבית. ב-2010 היא השיקה בעלות גבוהה את המשחק המקוון "עולם הלגו", שנחל כישלון, אך משחק דומה בשם מיינקראפט, שאותו פיתח שבדי אחד שעבר במשרה חלקית, נחל הצלחה אדירה.

קנודסטורפ, ששומר על פרופיל נמוך ומספר כי תחביביו הם קריאה והייקינג, מתריע מפני שאננות, מכיוון שחלק הארי של 15 אלף עובדי לגו, שרבים מהם נשכרו לאחר התאוששות החברה, מכירים רק את הזמנים הטובים.

עם זאת, קנודסטורפ אינו מראה שום סימנים שבכוונתו לעצור. הוא אמר פעם שהוא מקווה שתפקידו בלגו יהיה לכל החיים. סרט המשך ל"סרט לגו" שנחל הצלחה רבה, צפוי לצאת ב-2017, ומרכז המבקרים החדש של החברה עוצב בידי האדריכל-הכוכב ביארק אינגלס בעיר הולדתה המנומנמת של יצרנית הצעצועים, בילונד.

לקנודסטורפ גם הייתה הזדמנות להפגין את צדו הקליל בהצגת תוצאות השנה שעברה, כאשר פצח בריקוד מגושם וזימר את שיר הנושא של הסרט: "הכול סבבה, הכול מגניב כשאתה חלק מהצוות".

המספרים של לגו
 המספרים של לגו