דוח: הסמארטפונים והטאבלטים יורשים את הטלוויזיה

דוח של אריקסון מצביע על כך שהצעירים מעדיפים לצרוך את התוכן שלהם בעזרת מכשירים ניידים ■ השימוש ב-VOD ממשיך לצמוח

הצופים נוהרים לכיוון של צפייה בתוכן לפי הזמנה - כך עולה מדוח מיוחד של חברת אריקסון העולמית, אשר מנתח את המגמות בעולם הטלוויזיה. מהסקר עולה כי הצפייה ב-VOD מהווה כיום 35% מזמן הצפייה הכולל. האם הנתון הזה מסביר את השקת הטלוויזיה של סלקום? התשובה כנראה חיובית.

בעולם יש ביקוש הולך וגובר לתוכן לפי הזמנה - במודל של סלקום או במודלים דומים - אך הסקר מצביע גם על הבעיות במודל של סלקום. צופי ספורט אינם יכולים להשתמש באכסניה שלה פשוט מפני שהיא לא משדרת ספורט כמו בחברות הטלוויזיה הרגילות שמשדרות משחקים בשידורים חיים אשר מניבים אחוזי צפייה מרשימים, בעיקר בקרב גברים.

באופן מאוד לא מפתיע, הדוח מצביע על גידול חד של 71% בצפייה בווידיאו דרך הסלולר בין השנים 2012 עד 2015. בקרב בני-נוער, זמן הצפייה בתוכן דרך הסלולר עומד על שני שלישים מזמן הצפייה הכולל. לפחות אחד מתוך עשרה מהנסקרים צופה לפחות 3 שעות ביום ביו-טיוב. המשמעות היא שהטלוויזיות החכמות והתוכן הטלוויזיוני שמשודרים על-ידי חברות טלוויזיה, על גבי האינטרנט, זוכים לעדנה רבתי.

הדוח של אריקסון, שנערך בקרב מדינות רבות ואמור לייצג קהל של 680 מיליון איש, מציג תמונה ברורה שלפיה התוכן לפי הזמנה הוא הדבר הכי חם בהרגלי הצפייה שלנו. הצופים רואים כל שבוע 6 שעות בממוצע של תוכן לפי הזמנה מכל הסוגים - מספר שהכפיל את עצמו לעומת 2011.

אנדרס ארלנדסון, יועץ בכיר של אריקסון במחקר אמר שהמשך הגידול בתוכן לפי הזמנה ובתוכן גולשים משקף את החשיבות של שלושה פקטורים לצפייה היום: תוכן איכותי, גמישות בצפייה (היכן ומתי ניתן לצפות) ואיכות החוויה. חברות טלוויזיה ששמות דגש על שלושת הפרמטרים הללו מגדילות את האטרקטיביות של החבילה שלהן. זו כנראה הסיבה ש-yes וסלקום דוחפות חזק מאוד את הצפייה דרך אפליקציות. למה הוט לא חושבת כך? זה כבר דיון אחר.

צופים בסדרות ברצף

מגמה מעניינת שנסקרה על-ידי אריקסון היא מגמת הצפייה ברצף בסדרות ותוכניות, מגמה שתפסה תאוצה בעזרת חברות תוכן כמו נטפליקס. יותר ויותר צופים מעדיפים לראות את הסדרה החדשה שלהם ברצף, כך שהם מסיימים לראות סדרה ארוכה בתוך כמה ימים בלבד. 87% מהלקוחות של נטפליקס, אמזון ו-HBO, דיווחו שהם צופים בסדרה שלמה תוך שבוע. סדרה כמו "בית הקלפים", שהיא כנראה אחת הסדרות הפופולריות ביותר בעולם, נצפית בתוך ימים ספורים כאשר הצופים מתנפלים על הסדרה ורואים אותה ברצף. חברות הטלוויזיה המסורתיות - אצלנו מדובר על yes והוט - מעדיפות לאזן את הביקושים ומעלות את הסדרות בצורה עקבית (בכל יום או בכל שבוע), על מנת לשמור את הצופים על אש קטנה ובציפייה דרוכה.

מגמות נוספות שעולות מהדוח הן שצופים שהתרגלו לראות דרך ה-VOD, מתקשים להסתגל לצפייה הישירה, כלומר לצפייה דרך ערוצים ליניאריים. הם מוצאים שהצפייה הליניארית משעממת והם מתקשים למצוא את עצמם בעולם הישן. בהמשך לכך חל גידול של 22% בקרב לקוחות שמעולם לא שילמו עבור צפייה בטלוויזיה, והחליטו בכל זאת להצטרף לטלוויזיה בתשלום, כאשר הם עושים זאת בעיקר דרך חברות שמספקות טלוויזיה ותוכן דרך האינטרנט, עיין ערך סלקום שגם אצלה רבים מהמצטרפים החדשים הם צופים שלא הייתה להם טלוויזיה בכלל והטלוויזיה הזולה שלה מהווה עבורם פתרון אופטימלי.

ובכל זאת, ולמרות המגמות הללו, הפופולריות של הטלוויזיה הליניארית נותרה גבוהה בעיקר בגלל השידורים החיים של ספורט למשל, ובגלל שערוצי הטלוויזיה המסורתיים נתפסים בקרב קהלים מסוימים כמדורת השבט.

השינויים בהרגלי הצפייה מוסברים על-ידי אריקסון ככאלה שקשורים ליכולת לצפות בתוכן וידיאו דרך טאבלטים, סמארטפונים, מחשבים או מסכי הטלוויזיה. אצל צופי ה-VOD, ניכר שהם צופים במסכים רבים יותר מאשר אלה שלא. המשמעות היא שצופה VOD, הרבה יותר מודע לאפשרויות הצפייה דרך טלוויזיות חכמות או התקנים ניידים. הטלוויזיות החכמות נפוצות אצל צופים שמעדיפים צפייה דרך ה-VOD. באופן טבעי, ילדים ובני-נוער צופים יותר בתוכן לפי דרישה לעומת מבוגרים שעדיין צופים יותר בערוצים הליניאריים. המסקנה היא שהערוצים הלינאריים חייבים להמציא את עצמם מחדש על מנת להישאר רלוונטיים עבור הצופים הצעירים - ואולי זה חלק מההסבר לתוכניות הריאליטי שמציפות אותנו גם בישראל. בלי זה, הצופים פשוט יברחו לתוכן לפי דרישה או לעולמות היו-טיוב והצפייה בתוכן גולשים.

הגידול בצפייה לפי דרישה מיוחס בין היתר לחברות טלוויזיה כמו נטפליקס. 52% מהצופים בארה"ב אמרו שהם רואים או צופים בתוכן של נטפליקס לפחות פעם בשבוע ו-27% מהצופים נחשפים לתוכן של החברה על בסיס יומי.

יו-טיוב נצפה הרבה יותר מנטפליקס, אבל בגלל שנטפליקס היא בתשלום, הרי שההישגים של החברה בהחלט מרשימים. אם נטפליקס תחליט להיכנס לישראל, המהלך עשוי להוות איום משמעותי על החברות המקומיות.

86% רואים וידיאו בסלולר

הצפייה בסלולר היא מגמה שבאופן לא מפתיע רק הולכת וגדלה. שני שליש מהנסקרים עושים שימוש במכשיר הסלולרי שלהם על מנת לצפות בתוכן וידיאו. המספר הולך וגדל כאשר מכניסים לבדיקה טאבלטים ומחשבים ניידים.

מה שמעניין הוא שלא רק הצעירים צופים בתוכן וידיאו דרך הסלולר - 86% מהמשתתפים בסקר בארה"ב עושים זאת. שני שליש מהנבדקים צפו גם בערוצים ליניאריים דרך הסמארטפון ולא רק בתוכן לפי דרישה או תוכן גולשים.

צריכת התוכן דרך המכשירים הסלולריים נמצאת בגידול מתמיד, זה כבר ידוע. כמות הדאטה בארה"ב שמועברת דרך הסלולר כבר מהווה כשליש מהתוכן שמועבר בטלוויזיה.

בהתאמה, לקוחות דור רביעי בסלולר צורכים הרבה יותר דאטה מאשר לקוחות דור שלישי, וזאת כנראה בשל החוויה היותר טובה שהם חווים בגלישה המהירה. במספרים מדובר בתצרוכת של דאטה פי 2.5 אצל לקוחות הדור הרביעי מאשר לקוחות דור שלישי. באנגליה מדובר על פי 3, ובדרום קוריאה על פי 4.

תנועת הצופים
 תנועת הצופים