עושים קניות לחג באינטרנט? כך תחסכו כסף

יותר ויותר צרכנים קונים מזון באינטרנט ■ השוואת סלי קניות לחג מגלה פערים גדולים בין הרשת היקרה שופרסל אונליין לבין האתר של רמי לוי ■ בתווך נמצאות יינות ביתן, ויקטורי ומגה ■ עיקר הפערים נמצאו במחירי פירות וירקות

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

הקניות באינטרנט נמצאות במגמת עלייה מתבקשת. הנוחות של רכישת מוצרים מבלי לצאת מהבית, מבלי לעמוד בתור, מבלי לחפש חניה ומבלי לסחוב מהמכונית עד לפתח הדלת, לצד העובדה שהמחירים באינטרנט מצמצמים את הפער ביחס למחירים בסניפים, הופכים את הקנייה המקוונת לאלטרנטיבה שיותר ויותר צרכנים מאמצים.

אמנם במונחים של נתחי שוק עדיין שיעור המכירות של הרשתות באינטרנט נמוך ועומד על כ-3%-4% ממחזור המכירות של הרשתות - אבל יותר ויותר קונים מבינים שזו הדרך הנוחה להם.

חשוב לדעת שעוד לא מאוחר מדי. מי שטרם פקד את החנויות לצורך הקניות לארוחת החג, יוכל לעשות זאת דרך אתרי החברות ולקבל את כל המצרכים ארוזים עד פתח הבית. התחרות לא זנחה את הזירה המקוונת ופועלת לטובת הצרכן גם מעבר למסך המחשב.

לקראת ראש השנה, "גלובס" בדק את מחירי הקנייה בסל המכיל כ-50 מוצרים, בקרב 5 הרשתות הפעילות באינטרנט ושמחיריהן מוצגים באתר מייסופרמרקט (mysupermarket.co.il), שממנו נלקחו המחירים.

בדומה למסקנות בדיקות מחירים בחנויות הפיזיות המתפרסמות מעת לעת ולפני חגים, גם באינטרנט מחירי רמי לוי הם הנמוכים ביותר, כאשר מחיר הסל שבדק "גלובס" הסתכם שם ב-765 שקל (בתוספת דמי המשלוח סך הסל הוא 790 שקל).

עם זאת, יש לציין כי רמי לוי עדיין לא מספק משלוחים בפריסה ארצית מקיפה. אזורי החלוקה שלו כוללים כעת את אזור חיפה והקריות, מודיעין, גבעתיים, רמת-גן, הרצליה, אזור השרון ואזור אשדוד.

אחרי רמי לוי מדורגים הסלים ברשתות יינות ביתן וויקטורי, שהסתכמו ב-812 שקל, כאשר בתוספת דמי המשלוח מחיר הסל ביינות ביתן יסתכם בכ-827 שקל, ובויקטורי המחיר יעמוד על 840 שקל.

מחיר הסל של מגה הסתכם ב-902 שקל (לחברי מועדון YOU המשלוח חינם ובתוספת דמי משלוח ליתר הציבור הסל יסתכם ב-930 שקל). בפער גדול הסתכם סך הסל של שופרסל אונליין, שמחירו עמד על 950 שקל (ובשקלול דמי המשלוח מדובר על 960 שקל).

טווח פערים רחב

בין המוצרים שנבדקו היו כאלה שהפער במחירים ביניהם היה זניח, ולעומת זאת היו מוצרים שפער המחירים ביניהם היה גדול ולמעשה הטה את הכף. הדבר בלט במחלקת הפירות והירקות.

כך למשל, המחיר לק"ג רימון ברמי לוי עומד על 2.90 שקלים, לעומת 4.90 שקלים לק"ג במגה ו-6.90 שקלים בשופרסל אונליין.

גם המחיר לק"ג תפוח עץ מוזהב כלל פערים גדולים: בויקטורי 6.90 שקלים לק"ג, בשופרסל 5.90 שקלים לק"ג, ואילו ברמי לוי וביינות ביתן 2.80 שקלים לק"ג.

את המחירים הגבוהים במחירי הירקות ניתן לשייך לזינוק החד שחל לאחרונה במחירי הירקות בעקבות גל החום שפקד את ישראל באוגוסט ופגע בתוצרת החקלאית. בעקבות ההתייקרות הודיע שר החקלאות אורי אריאל כי יפתח את יבוא הירקות ללא מכס.

פער נמצא גם במחירי הבשר הטרי: המחיר בויקטורי עמד על כ-60 שקל לק"ג, לעומת כ-80 שקל לק"ג ביינות ביתן. מלחמת המחירים של הבשר עלתה לכותרות לאחרונה בעקבות השקת המותג הפרטי של מוצרי הבשר של שופרסל והחזית שפתחה הרשת מול המותג אדום-אדום של תנובה.

מה כלל הסל? ירקות ופירות טריים, דג (אמנון) בשר טרי (לגולש), כרעיים עוף, משקאות, דבש, אורז, אבקת מרק, אטריות, מוצרי ניקיון ואפייה, קפה, תה ועוד.

יש לציין כי במטרה לבצע את ההשוואה המיטבית, נכללו בסל בעיקר מותגים מוכרים ופחות מותגים פרטיים, שיכולים לשנות את מחיר המוצרים בקטגוריות מסוימות (לא תמיד בפער גדול, אם בכלל). עוד יצוין כי לא חושבו מבצעי כמות שמוצעים כעת על מוצרים שונים (דוגמת משקאות קלים).

עוד חשוב לציין כי במהלך בדיקת המחירים בלטה מסקנה אחת, שלפיה גם בהחלפת מוצרים או בהוספה והסרה של מוצרים מסוימים התמונה הכללית לא משתנה, והפערים נשמרים.

רמי לוי הציג באופן קבוע את הסל הזול ביותר, ואילו הסל של שופרסל אונליין היה היקר מבין 5 הרשתות. גם אם מחירי רמי לוי באינטרנט נמוכים במיוחד לרגל החג (ולרגל הסיקור התקשורתי) - עדיין הצרכן מרוויח מבלי לעמוד בתורים ובקופות העמוסות.

פיצול קנייה

אחת הדרכים לחסוך, ושכבר אומצה על-ידי צרכנים רבים, מתייחסת לפיצול הקנייה: לדוגמה, קונים ירקות ופירות במקום אחד - ומזון יבש או בשר טרי במקום אחר (בחנות מתמחה או ברשת שמציעה מבצע). כמובן שפיצול קנייה בסניפים עצמם דורש זמן וסבלנות, בשעה שפיצול הקנייה באינטרנט עשוי להתברר כמשתלם (תלוי גם בדמי המשלוח לשתי חנויות).

יש לזכור כי בקנייה בסכום נמוך יחסית דמי המשלוח גדלים. לדוגמה, בשופרסל בקנייה עד 750 שקל דמי המשלוח הם 30 שקל, ובקנייה מעל 750 שקל דמי המשלוח הם 10 שקלים. במגה דמי המשלוח הם 28 שקל, ולחברי מועדון YOU המשלוח חינם בקנייה מ-600 שקל).

מאידך, ההזמנה באינטרנט יכולה להוות השלמת קנייה, כך למשל באמצעות אתר סיטון (siton.co.il) שמשווק מוצרים יבשים (משלוח חינם בקנייה מעל 400 שקל).

כלכלי לא לצאת מהבית

ההזמנה המקוונת כאמור חוסכת זמן וכסף. המשימה העיקרית היא לגבש רשימה (שבפעם הראשונה יכולה לקחת זמן ולאחר מכן תעשה ביתר קלות) ולאחריה לבצע את ההשוואה הרוחבית בין הרשתות. ההזמנה באינטרנט אמנם כוללת דמי משלוח, אבל היא מבטלת כמעט לגמרי קניות ספונטיות של מוצרים שלא הכללתם מראש לרשימה.

הממד החשוב שמהווה את היתרון בקנייה המקוונת הוא היכולת להשוות בקלות בין מחירי הרשתות. אמנם מאגר המחירים שנכנס לתוקפו לפני כמה חודשים אמור היה לספק את הממד ההשוואתי גם בחנויות הפיזיות, אלא שמדובר במאגר שהיכולת לקבל ממנו מידע מעשי אפסית, וזאת בשל בליל מחירים ברשימות אינסופיות בלתי מובנות בעליל. לטובת הצרכנים קיימים אתרים להשוואת מחירים, בהם פרייסז ומייסופרמרקט, שבימים אלה מכניסה את המחירים של הסניפים הפיזיים לאתר.

לדברי משה אלפרט, מנכ"ל מייסופמרקט ישראל, יכולת ההשוואה תביא להגברת הקנייה באינטרנט: "הצרכנים יראו שהפער בין הקנייה בחנות ובין הקנייה אונליין לא גדול, וניתן יהיה לכמת את עלות הנוחות", הוא אומר.

לדבריו, לפחות עוד 3 רשתות מתעתדות להיכנס לזירה האינטרנטית, מה שיוסיף ממד נוסף לתחרות. "השוק האינטרנטי צומח בקצב דו-ספרתי, והרשתות הבינו שזו הזירה הצומחת שלהן. התוצאה: תחרות שפועלת לטובת הצרכן".

כמה יעלה סל קניות
 כמה יעלה סל קניות

דוגמאות למוצרים שפערי המחיר ביניהם גבוהים במיוחד באתרי הרשתות
 דוגמאות למוצרים שפערי המחיר ביניהם גבוהים במיוחד באתרי הרשתות