משרד החקלאות: עד 34 שקל לק"ג דבש - מחיר הוגן

המשרד מפרסם את אופן חישוב הדבש כדי לסייע לצרכנים להבין מהו מחיר מופקע

דבש דבורים  / צלם: רפי קוץ
דבש דבורים / צלם: רפי קוץ

מכירות הדבש מגיעות לשיאן השנתי, ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסם את מחיר הדבש המומלץ לצרכן בישראל. מתחשיב שנערך במשרד עולה כי מחיר "מחיר הוגן" לצרכן דבש יהיה עד 34 שקל לקילו.

המחיר לצרכן, מסבירים במשרד, חושב לאור שרשרת הערך בענף, לפיה עלות ייצור דבש לחקלאי נאמדת בכ-17 שקל לק"ג. המחיר הממוצע אותו פודה החקלאי על כל ק"ג דבש נע בין 18 ל-19 שקל, בהתאם להסכמים העסקיים עליו חתום. חלק מהדבש נמכר למשווקים החתומים על המוצר, דוגמת "יד מרדכי", "עמק חפר" וכו', וחלקו ישירות לרשתות השיווק.

לדעת כלכלני המשרד, עד מחיר של 29 שקל לק"ג דבש לפני מע"מ נחשב כמרווח קמעוני סביר - ובתוספת מע"מ, המחיר לצרכן לא צריך לחצות את ה-34 שקל לק"ג דבש.

בדיקה באתר ההשוואות מיי סופרמרקט מגלה כי לרוב נוסקים מחירי הדבש לסביבות ה-40 שקל לקילו ואף יותר מכך, ככל שקטנות האריזות. מותגים פרטיים, המיוצרים לפעמים על-ידי אותם היצרנים של מותגים מוכרים יותר, עשויים להוזיל את המחיר עד ל-30 שקל לקילו.

40% מהתצרוכת השנתית של דבש בישראל מתרכזת בתקופת חגי תשרי, ובעיקר בראש השנה. מדובר בכ-1,600 טון דבש הנצרכים בחודש אחד - כ-200 גרם דבש לצרכן ממוצע, על-פי נתוני המשרד לחקלאות ופיתוח הכפר. במהלך השנה כולה צורכים הישראלים כ-4,000 טון דבש, כחצי ק"ג דבש לנפש.

זיוף על המדף

במכון התקנים הישראלי מזהירים, במקביל, ממחירים נמוכים מדי העלולים להעיד על תוצרת מזויפת - ומזכירים לבדוק היטב את התווית על גבי המוצר ולוודא כי על גבי האריזה ישנו סימון של שם האורז, כתובתו ותאריך האריזה מסומן בגלוי (יום, חודש ושנה).

צנצנות דבש מזויפות, מעידים במכון, נמצאות מדי שנה בעיקר בשווקים ובחנויות קטנות - ומכילות סוכרים, קרמל וצבעי מאכל שביניהם ובין דבש אין דבר.

תו תקן לדבש הוענק עד כה על-ידי מכון התקנים הישראלי לשתי חברות בלבד: "מכוורת עמק חפר" ו"יד מרדכי". מוצרי הדבש של חברות אלה נמצאים בפיקוח מכון התקנים, והם עוברים כמה בדיקות מקיפות, גם במהלך השנה, כגון תכולת המים בדבש (עד 20%), בדיקת סוכרים (שאסור להוסיף ממקור חיצוני), מרקם הדבש ותנאי האחסון.

אין זה אומר שמותגים אחרים על המדף אינם תקינים, לעיתים אף מדובר בדבש מאותן המכוורות ממש תחת מותגים אחרים - אך הצרכן צריך לשמור על ערנות ולפקוח עין, בעיקר מחוץ לרשתות השיווק.