יצחק מנור מחפש קונה למניותיו בצמח המרמן

מנור, בעלי יבואנית הרכב לובינסקי, מחזיק 26% ממניות צמח המרמן בשווי של כ-47 מיליון שקל ■ לשותפיו בחברה, משפחות פייגלין ובן אברהם, זכות סירוב ראשונה

יצחק מנור / צילום: יוסי כהן
יצחק מנור / צילום: יוסי כהן

איש העסקים יצחק מנור, בעלי יבואנית הרכב לובינסקי, מבצע רה-ארגון בהחזקותיו הפרטיות, ובמסגרת זו הוא מחפש ככל הידוע קונה למניותיו בחברת הנדל"ן צמח המרמן (26.2%), כך נודע ל"גלובס". מדובר בהחזקה לא מהותית מבחינתו של מנור בן ה-74, שהנכס המרכזי שבבעלות משפחתו הוא יבואנית רכבי פיג'ו וסיטרואן בישראל.

נוסף על כך מחזיקה משפחת מנור חלק מגרעין השליטה בבנק אגוד - 16% מהמניות בשווי שוק של כ-178 מיליון שקל. בעבר נמנה מנור עם שותפיו של נוחי דנקנר לשליטה בקונצרן אי.די.בי. דובר קבוצת לובינסקי מסר בתגובה, כי "משפחת מנור, כגורם עסקי פרטי, איננה נוהגת לדווח על החלטותיה העסקיות בתקשורת". מצמח המרמן לא נמסרה תגובה לידיעה.

את מניותיו בצמח המרמן רכש מנור לפני כחמש שנים מידי משפחות פייגלין ובן אברהם תמורת כ-30 מיליון שקל, עסקה ששיקפה שווי חברה של 107 מיליון שקל. נכון להיום נסחרת צמח המרמן לפי שווי של 180 מיליון שקל, המשקף להחזקותיו של מנור שווי של 47 מיליון שקל. זאת לאחר עלייה של 23% במניה בשנה האחרונה, לאחר שבשלוש השנים האחרונות היא זינקה ב-75%.

צמח המרמן עוסקת בייזום נדל"ן למגורים ולמסחר, ובביצוע עבודות קבלנות. מהקמתה בשנת 1997 עד היום הייתה החברה מעורבת בבניית למעלה מ-70 פרויקטים, הכוללים כ-5,000 דירות ויותר מ-300 אלף מ"ר שטחי מסחר, ציבור ותעשייה. החברה סיימה את שנת 2014 עם הכנסות של 166 מיליון שקל, ועם רווח נקי של 21 מיליון שקל. ההון העצמי שלה עמד בסוף יוני השנה על 130 מיליון שקל.

כאמור, גרעין השליטה בצמח המרמן כולל, מלבד משפחת מנור, גם את משפחות פייגלין ובן אברהם (חיים פייגלין משמש כמנכ"ל החברה ואבי בן אברהם כיו"ר). אשתקד התקשרו שלושת בעלי המניות הגדולים בחברה בהסכם הצבעה שבמסגרתו הצטרף מנור לשליטה המשותפת בחברה.

ההסכם קובע, בין היתר, כי הצבעותיהם של השותפים באסיפות בעלי המניות יתואמו מראש, וכי הצדדים ישתמשו בזכויותיהם כבעלי מניות במשותף, כך שימונו מספר זהה של מועמדי הצדדים כדירקטורים בחברה. כמו כן קבעו הצדדים הוראות בקשר לאופן העברת החזקותיהם בחברה, באופן המקנה ככל הנראה זכות סירוב ראשונה על מכירת מניותיו של מי מהם.

שותף לשעבר בשליטה באי.די.בי

קבוצת לובינסקי נוסדה בשנת 1936 על-ידי דוד לובינסקי, והיא כיום בבעלות משפחת מנור (יצחק ואשתו רות, בתו של מייסד הקבוצה). מעבר ליבוא של פיג'ו וסיטרואן, ושל המותג הסיני MG, כוללת הקבוצה כמה חברות בנות: לובינסקי טרייד (מכירת מכוניות יד שנייה), לוביט (סוכנות לביטוח), עודית (אשראי לרכישת רכב) ופריים ליס (חברת ליסינג).

נוסף על כך מייבאת הקבוצה, באמצעות חברת מוטוספורט, את רכבי השטח של Polaris, אופנועי ואופני KTM, אופנועי BETA, VICTORY ו-INDIAN, קטנועי פיג'ו ו-TGB ורכבים חשמליים של GOUPIL ו-AIXAM.

עוד בבעלות לובינסקי חברת טלרון, יבואנית מצברי VARTA ואחרים, ונציגה בלעדית להפצת שמני TOTAL. נוסף על כך מעורבת הקבוצה בעסקים נוספים כגון בנייה, תעשייה, בנקאות, היי טק, מלונאות וחברות שיווק רכב גדולות בחו"ל. דורי מנור, בנו של יצחק, מכהן כיו"ר הקבוצה.

פרק שמנור היה מעדיף כנראה למחוק מההסטוריה העסקית שלו הוא השותפות בגרעין השליטה בחברת אי.די.בי אחזקות, לצדם של נוחי דנקנר ומשפחת לבנת, החל משנת 2003 ועד ינואר 2014. בעקבות הסדר החוב שנחתם בקונצרן, חיסלה משפחת מנור את החזקותיה בקונצרן אשתקד תמורת סכום זעום של כ-10 מיליון שקל בלבד.

שנה קודם לכן אושר בביהמ"ש הסדר הפשרה שעליו חתמו משפחות מנור ולבנת, ושלפיו הזרימו השתיים ת כ-74 מיליון שקל לקופת אי.די.בי אחזקות. בתביעה נגד שתי המשפחות, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט, דרשו התובעים כי בעלי השליטה בחברה ישיבו את הכספים שאותם משכו מהחברה כדיבידנדים בשנים 2008-2010. מדובר בדיבידנדים בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, שחלקן של משפחות לבנת ומנור בהם עמד על 489 מיליון שקל. טענת התובעים הייתה כי מדובר בחלוקה אסורה שנעשתה חרף אי-עמידת החברה במבחן יכולת הפירעון.