"בחומר שהועבר לשרים על מתווה הגז יש דברים סותרים"

כך אמר השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, בוועידת המשפט של לשכת עוה"ד ■ עו"ד פיני רובין: "כל שנה שלא חותמים על הסכם הגז, מפסידים 8 מיליארד שקל. חייבים להזיז את העגלה גם אם המתווה לא מושלם"

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

"קראתי את כל החומר שהועבר לשרים בנושא מתווה הגז, ויש דברים שסותרים או מנוסחים באופן שאינו ברור. יש עמדות שונות, ואני סבור שלא היה צריך לקבל המתווה" - כך אמר היום (ג') השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, בוועידת המשפט השנתית של לשכת עורכי הדין, במסגרת פאנל "משאבים ציבוריים בידיים פרטיות" - על מתווה הגז, קרקעות חוף הים וחלוקת כספי הציבור. השר הבהיר כי לדעתו "האינטרס של המדינה הוא להבטיח ביטחון אנרגטי לתושבים".

על הדיון בנושא שהסעיר את המדינה בשבועות האחרונה אמר השר: "היה משא-ומתן בין מי שיודע הרבה על גז לבין מי ששמע על זה ממישהו שמבין. לא פעלו כאן בזדון. פשוט שמעו מידע ממי שמבין, ועל סמך זה החליטו".

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ נורית קורן, אמרה כי "היו הפרטות והעברה של משאב ציבורי לידיים פרטיות. אולם לולא זאת, לא היו מפתחים את השדות".

לדעתה, "המדינה עשתה את המיטב שיכלה לעשות, והמתווה אושר. ברגע שהגז יבוא, זה יעשיר את קופת המדינה, וזה עדיף מאשר שאנחנו נייבא ונפסיד. חבל שאנו עוסקים בפופוליזם".

לעומתה, ח"כ מירב מיכאלי תקפה את אופן הטיפול בנושא. "לא ייתכן שהממשלה לא תלמד את הנושא באופן יסודי על מנת שתוכל לייצג את האינטרס הציבורי. ברגע שגוף פרטי מחזיק במשאב כל-כך חשוב, ובאפשרותו להחליט האם לפתח או לא - אנחנו בבעיה".

ראש היחידה הימית בעמותת "אדם, טבע ודין", עו"ד תמי גנות, מתחה אף היא ביקורת נוקבת על הסתרת המידע מהציבור. "אי-בהירות היא אחת הסכנות כלכלה ולסביבה ולכל הגורמים בשטח. ודאות משיגים לא באמצעות תכסיסים ותחבולות, לא באמצעות הסתרת המתווה מהציבור".

לטענתה, "המתווה מתבסס על הנחות יסוד. יש שינוי נסיבות בעקבות הגילוי במצרים. אף אחד לא עצר לדיון".

לדברי עו"ד גנות, "היום בעידן המודרני קשה להסתיר מידע, אבל הסיפור של מתווה הגז הוא שיעור לאיך אנחנו לא מנהלים את משאבי הטבע של מדינת ישראל".

לדבריו של עו"ד פיני רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', למדינה אין מספיק ידע בנושא הגז, ולכן חוסר הידע גורם להתנהלות ירודה של המדינה. "מודל המכרז איננו מודל מעשי. כדי לחפש ולהפיק גז צריכים משאבים אדירים. אין במדינת ישראל האפשרות להרים את זה", אמר.

לדבריו, "האם יש היום מתחרים שעומדים בתור ורוצים להיכנס למשק הגז? התשובה היא - לא! למדינה אין את הידע הנדרש לטפל בנושא. זה חיסרון לנהל משא-ומתן עם מי שאינו מבין במשק הזה".

רובין סיכם את דבריו ואמר: "ההסכם שווה 8 מיליארד שקל לשנה. כל שנה שלא חותמים על ההסכם, מפסידים סכום כזה. חייבים להזיז את העגלה גם אם המתווה לא מושלם".