בליץ של מתנגדי ההסכם עם איראן; צ'ייני: טירוף, חרפה

"פצצה אטומית אחת של איראן תוכל להרוג 6 מיליון יהודים ביום אחד" ■ הבית הלבן: צ'ייני שגה במלחמה עם עיראק, והוא שוגה עכשיו

דיק צ'ייני / צילום: רויטרס
דיק צ'ייני / צילום: רויטרס

למרות שאין כמעט סיכוי שהקונגרס יצליח למוטט את ההסכם עם איראן, פתחו אתמול (ג') מתנגדי ההסכם, רובם המכריע בצד הרפובליקני של המתרס הפוליטי, בבליץ על העסקה. הם גייסו את דיק צ'ייני, סגנו של הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש, לתקוף את ההסכם בנאום במכון הריטג' השמרני בוושינגטון, והיום הם עומדים לקיים עצרת גדולה נגד העסקה למרגלות הקונגרס בהשתתפות האורים והתומים של הימין האמריקאי, לרבות דונאלד טראמפ וטד קרוז, שמתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, ושרה פיילין.

גם למתנגדים ברור, שהם לא יוכלו לשנות את המציאות על גבעת הקפיטול: 38 סנטורים (כולם דמוקרטים) הודיעו בשבוע שעבר על תמיכתם בהסכם. המשמעות היא, שאם הסנט יקבל החלטה נגד ההסכם, ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, יטיל וטו על ההחלטה, כמובטח, לא יוכלו הרפובליקנים לגייס רוב חסין וטו: הם זקוקים ל-66 קולות (שני שלישים מהסנט), אך לא יוכלו לגייס יותר מ-62 קולות. הווטו של הנשיא יתפוס.

יתר על כן, קרוב לוודאי שלא יהיה כלל צורך בווטו. בימיים האחרונים הצטרפו סנטורים נוספים למחנה התומכים ועתה מגיע מספרם ל-42. בפועל, כדי להעביר החלטה בסנט, או כדי לערוך הצבעה, יש צורך ב-60 קולות. למתנגדי ההסכם, שאליהם הצטרפו ארבעה דמוקרטים, יש 58 קולות בלבד. במילים אחרות, תומכי ההסכם יצרו מיעוט חוסם והרוב הרפובליקני לא יוכל אפילו לקיים הצבעה על העסקה.

למעשה, עתה ניטש קרב על נקודות, על דעת הקהל: הרפובליקנים מקווים שיוכלו לשכנע רק שני מחוקקים דמוקרטים לערוק למחנם, וכך הם יוכלו להעביר החלטה נגד ההסכם ולאלץ את אובמה להטיל עליה וטו. מהלך כזה יאפשר להם לטעון, שרוב הקונגרס מתנגד לעסקה והממשל נאלץ להישען על צעד פרוצדורלי כדי לרמוס את רצון הרוב. כבר עכשיו טוענים המתנגדים, שיש להם רוב גדול בקונגרס. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משמיע טיעון זה, למרות שאין לו כל משמעות מעשית. הבית הלבן מנסה לחזק את הקואליציה שתומכת בהסכם. הממשל מבין, ששימוש בווטו כדי לסכל את החלטת הרוב יגרע מהלגיטימיות של העסקה.

מרשל וויטמן, דובר אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אחת מהמובילות של מחנה המתנגדים, אמר ל"פוליטיקו": "אנו ממשיכים במאמצינו לבנות את הרוב הדו-מפלגתי הגדול ביותר שידחה את ההסכם הפסול הזה".

אנליסטים מציינים, שאין להוציא מכלל אפשרות עריקה של דמוקרט או שניים למחנה המתנגדים בגלל חוסר ההתלהבות של דמוקרטים רבים מההסכם. אותם דמוקרטים טוענים, כי הם תומכים במסמך רק מפני שאין חלופה אחרת. אך, כאמור, גם במקרה כזה ההסכם ישרוד.

ביטוי להלך הרוח הפושר של חלק מהתומכים נתן הסנטור רון וויידן, דמוקרט מאורגון, שהצטרף למחנה התומכים רק אתמול. הוא אמר: "ההסכם עם המשטר האיראני הכזבני, שאינו ראוי לאמון, אינו מגיע לרמה שלה ציפיתי. אך הגעתי למסקנה, שהחלופות עוד יותר מסוכנות".

בנאומו במכון הריטג' תקף צ'ייני במילים חריפות ביותר את ההסכם עם איראן. הוא טען שמדובר ב"עסקה מבישה", שיוצרת סיכוי לשואה חדשה ואולי תוביל להתקפה הגרעינית הראשונה אחרי נגאסאקי.

סגן הנשיא לשעבר אמר, כי הממשל זנח את אמות המידה שהוא עצמו קבע להשגת הסכם משמעותי וקיבל במקומן "(כתב) כניעה סבוך... (עם) ויתור אחר ויתור", שרק יחזק עוד יותר את יזמית הטרור הראשונה במעלה בעולם כולו.

"הממשל הציג לפנינו עסקה שמחזקת את יריבינו, מאיימת על בעלות הברית שלנו ומציבה סכנה לביטחון הלאומי שלנו עצמנו", אמר צ'ייני. "הממשל הניח על שולחן הקונגרס עסקה שמספקת נשק וכסף למשטר שהתחייב להשמיד את ישראל ושקבע את הסיסמה 'מוות לאמריקה' כאחת מאושיות המדיניות שלו".

"זה לא אקט של שלום, זה טירוף", אמר צ'ייני. "...פצצה אטומית של איראן תוכל להרוג שישה מיליון יהודים ביום אחד".

הבית הלבן לא נשאר חייב. בקליפ בן שתים וחצי דקות בטוויטר לועג הממשל להתנהלותו של צ'ייני לפני ובמהלך המלחמה עם עיראק ב-2003. הכותרת היא: "סגן הנשיא לשעבר צ'ייני, הוא שגה בעיראק והוא שוגה עתה".

כפי שקורה לא פעם בהופעות של צ'ייני, ניסתה מפגינה לשבש את נאומו. אנשים בקהל זעקו: "הסתלקי מפה" ואדם אחד נשמע אומר, "ליברלים ארורים", על פי גרסת "ניו יורק טיימס".

הסנטור הרפובליקני לינדסי גראהם, אדח מהמתמודדים על מועמדות מפלגתו לנשיאות, קרא אתמול בוושינגטון לעם האיראני לשחרר את עצמו מכבלי "הנאצים הדתיים" שמחזיקים במוסרות השלטון באיראן.