ההסכם עם איראן שרד; השגריר דרמר: מעריכים פועלו של אובמה

בתרגיל פרלמנטרי, הכשיל מיעוט דמוקרטי את מאמצי הרפובליקנים למוטט את העסקה בקונגרס ■ בתגובה ישראלית רשמית ראשונה אומר השגריר: למרות חילוקי הדעות הנוקבים עם אובמה, אנו מעריכים את פועלו למען ביטחון ישראל ■ רומז על חידוש השת"פ בין ירושלים לוושינגטון

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בתרגיל פרלמנטרי הכשיל אמש (ה') מיעוט דמוקרטי בסנאט של ארה"ב את יזמת המפלגה הרפובליקנית למוטט את ההסכם הגרעיני עם איראן. מאמצים מדיניים ודיפלומטיים אינטנסיביים של ישראל, ובמיוחד של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכן של הרפובליקנים בקונגרס ושל אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שהשקיעו הון פוליטי ועשרות מיליוני דולר בתקווה לקעקע את ההסכם - ירדו לטמיון.

מחוקקים רפובליקנים רבים מגדירים הישרדות העסקה כבכיה לדורות והכריזו שעמיתיהם הדמוקרטים שהצביעו בעד ההסכם ישלמו על כך ביוקר מפני שיהודים רבים ינטשו עתה את המפלגה הדמקורטית.

בתגובה ישראלית רשמית ראשונה אמר אמש שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, כי במאמציה להתריע על הסכנות שטמונות בעסקה עם איראן, שימשה ישראל "שופר לאומות". הוא הדגיש, כי למרות חילוקי הדעות הנוקבים עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מעריכה ישראל את כל פעלו למען ביטחונה. ברמז לחידוש השת"פ בין ירושלים לוושינגטון אמר השגריר כי שתי המדינות יהדקו את קשריהן כדי להתמודד עם האתגרים המשותפים שניצבים לפניהם. אבל הוא הדגיש: "ישראל מוסיפה להתגד להסכם עם איראן".

בנאום קצר בקבלת פנים של השגרירות לרגל ראש השנה, יצא השגריר דרמר נגד אלה שמתחו ביקורת על מאמצי ישראל לסכל את העסקה עם איראן. "זכותה של ישראל לשאת קולה נגד המשטר באיראן שקורא להשמדתה", אמר השגריר. ".. איש לא חלק על כך ששגרירי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, וכן גרמניה (המדינות שעימן חתמה איראן על ההסכם - ר.ד.) באו לקונגרס כדי להצביע על היתרונות שבעסקה, אבל יש כאלה שהטילו דופי בזכותה של ישראל להעלות טיעונים מנוגדים".

דרמר הזכיר, כי במו"מ עם קוריאה הצפונית להגבלת יכולותיה הגרעיניות, ב-1985, השתתפו גם יפן וקוריאה הדרומית, שתי המדינות הכי פגיעות למתקפה גרעינית פוטנציאלית של פיוניאנג, והן תמכו בהסכם. ישראל, לעומת זאת, לא שותפה במו"מ עם איראן, עובדה שמאששת את זכותה להשמיע קול מחאה. השגריר אמר, כי ההסכם עם איראן דומה מאוד להסכם עם קוריאה הצפונית. גם אז, כשנחתם ההסכם, הרעיף עליו העולם שבחים. עתה, לאחר 12 ניסויים של פצצות גרעיניות, כל המשבחים מעדיפים לשכוח את שבחיהם.

השגריר אמר, כי הוא אינו מטיל דופי במניעיהם של אלה שתמכו בהסכם וקרא לנהל את המאבק בסוגיה זו באופן הוגן.

ברק אובמה בירך על הצלחת הדמוקרטים לשמר את ההסכם ואמר, כי "הסנאט עשה צעד היסטורי ואיפשר לארה"ב לפעול יחד עם שותפותיה הבינלאומיות ליישום עסקה מקיפה, ארוכת טווח, שתמנע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

"ההצבעה הזו היא ניצחון לדיפלומטיה, לביטחון הלאומי של ארה"ב ולביטחונו של העולם כולו", אמר אובמה. "... עתה צריך להיפנות למלאכה הקריטית של יישום ההסכם ולאמת שאיראן אכן תיישמו".
ההישג של הממשל גדול הרבה יותר ממה שקיוו תומכי ההסכם מפני שאובמה לא יידרש אפילו להטיל וטו כדי להבטיח את הישרדות העסקה. 58 סנטורים - 54 סנטורים רפובליקנים וארבעה "עריקים" דמוקרטים - הצביעו נגד ההסכם; 42 סנטורים - כולם דמוקרטים - הצביעו בעדו.

אך לפי תקנות הסנאט, רשאי כל סנטור לתקוע טריז בכל הצבעה באמצעות פיליבאסטר, תרגיל פרלמנטרי שבמקורו איפשר למתנגד לנאום כאוות נפשו, ללא הגבלת זמן, כדי לדחות או לבטל הצבעה.
רק רוב של 60 סנטורים יכול להוריד פיליבאסטר מסדר היום.

למפח נפשם של הרפובליקנים חסרו להם שני קולות כדי להסיר את איום הפיליבאסטר הדמוקרטי. צריך להדגיש, כי גם אם הסנאט היה מצביע נגד ההסכם היה אובמה יכול להטיל עליו וטו, כי הרפובליקנים לא הצליחו לגבש רוב של שני שלישים מהסנאט, כנדרש בתקנון, כדי לחסום את הווטו.

בכל זאת, מבחינת הבית הלבן וטו היה פוגם בניצחון הדמוקרטי מפני שהוא היה גורע מהלגיטימיות של הישרדות העסקה. הרפובליקנים היו יכולים לטעון, שהנשיא סיכל את החלטת הרוב בסנאט בנשק הווטו, אבל, כאמור, הסנאט הוציא הערמונים מהאש למען אובמה. מבחינת הנשיא, הניצחון שלו מושלם, למרות שהרפובליקנים טוענים שהם זכו ב"נצחון מוסרי" מפני שרוב הסנאט הצביע נגד העסקה.

למעשה, אובמה יכול לרשום לזכותו הישג נדיר: שתי יזמות החקיקה החשובות ביותר בקרירה שלו - הרפורמות בשירותי הבריאות בתחום מדיניות הפנים וההסכם עם איראן, בתחום מדיניות החוץ - עברו את משוכות הקונגרס בלי תמיכה של אף מחוקק רפובליקני.

גם בבית-הנבחרים קרס המאמץ המאמץ הרפובליקני להכשיל את ההסכם. גוש המחוקקים הימניים הקיצוניים של המפלגה תבע לדחות את ההצבעה בעילה שהממשל לא חשף את כל פרטי ההסכם לפני הקונגרס. הנהגת הסיעה הרפובליקנית לא הצליחה להשתלט על הכאוס ולהפיק הצבעה נגד העסקה.

רוב המחוקקים היהודיים בשני הבתים הצביעו בעד ההסכם: שמונה מתוך עשרה סנטורים ו-12 מתוך 19 צירים. רוב המחוקקים היהודיים שהצביעו נגד העסקה - ובכללם הסנטורים הדמוקרטים צ'אק שומר, מניו-יורק, ובן קארדין, ממרילנד - באים מאזורי בחירה גדושים יהודים אורתודוכסים וחרדים.

בפלחים אלה, ההתנגדות להסכם חזקה הרבה יותר מאשר בפלחים אחרים של האוכלוסיה היהודית.
הרפובליקנים מאיימים להפוך את התמיכה הדמוקרטית בהסכם עם איראן לסוגיה מרכזית במערכת הבחירות ב-2016.

"אינני יודע מה עוד יכלו הדמוקרטים לעשות כדי להבריח את הקהילה הפרו-ישראלית אל עבר המפלגה הרפובליקנית", אמר מצליף הסיעה הרפובליקנית בסנאט, ג'ון קרונין. "זו בדיוק השגיאה שהם עשו עם הרפורמות בשירותי הבריאות. הם הפכו את הרפורמות האלה לסוגיה מפלגתית".