המחירים ממשיכים לזנק: חלק מהירקות התייקרו ב-100% בשבועיים

עליות מחירי הירקות נמשכות גם אחרי ראש השנה ■ משווק מנוסה: "ההצהרות של שר החקלאות אריאל חסרות כיסוי ומעידות על חוסר מקצועיות מוחלט. כדי לייבא ירקות מטורקיה או מהולנד צריך שבועיים"

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

מחירי הירקות ממשיכים לזנק גם הבוקר (ד'), לאחר שעלו חדות כבר לפני ראש השנה. המלפפון השלים הבוקר זינוק של 100% במחיר מתחילת החודש, ומחירו בשוק הסיטונאי עמד היום על 8 שקלים לק"ג - מה שהבטיח מחיר של 10-12 שקלים לק"ג בשווקים הפתוחים. העגבנייה השלימה הבוקר זינוק של 87% מתחילת החודש, ומחירה הסיטונאי הבוקר 8-8.4 שקלים לק"ג. ירקות נוספים, שרשמו זינוק חד במחיר, הם הפלפל האדום והקישוא, שמחיריהם הסיטונאיים נסקו ל-10-10.5 שקלים לק"ג.

בתוך כך, גוברת הביקורת החריפה נגד שר החקלאות, אורי אריאל, על שלא נקט מבעוד מועד צעדים להבטחת מחירים נמוכים יותר של הירקות. ביקורת נמתחת גם על הודעת השר יממה לאחר הפרסום ב"גלובס" אודות מחירי הירקות הגבוהים, ולפיה משרדו פותח את יבוא הירקות מאירופה במטרה להוריד את המחירים לפני החג. הודעה זו פורסמה כשנותרו 4 ימי עבודה בלבד עד ערב בחג, ולדברי בכירים בשוק, לא היה כל סיכוי לייבא ירקות בפרק זמן כה קצר.

לדברי דודו חמואל, מנכ"ל ומבעלי חברת ש.פ.י.ט לשיווק ירקות ופירות טריים, "ההצהרות של אריאל הן חסרות כיסוי. להתעורר בעתות מצוקה, בדקה ה-90, זה לא רלוונטי. ההצהרה שלו גם מעידה על חוסר מקצועיות מוחלט. כדי לייבא ירקות מטורקיה או מהולנד צריך שבועיים. ירדן אמנם נגישה יותר, אבל גם היא סובלת מאותה המצוקה שלנו".

חמואל אומר גם כי השר אריאל היה צריך לצפות את הבעיה מראש - הן בשל גל החום הכבד והן בשל העובדה שתמיד לפני החג יש עלייה דרסטית במחירי הירקות. "היה ניתן להיערך שבועיים מראש ולהודיע שיתירו קבלת תוצרת מאירופה. אז היה כדאי לקחת הימור ולייבא משלוחים גם ממקומות רחוקים. הצהרת השר גם הייתה צריכה להיות מגובה בתיאום עם אנשי הגנת הצומח במשרד החקלאות, על מנת למנוע הכנסת מזיקים או מחלות לארץ; לכן, ההצהרה שלו הייתה נטולת שיניים".

"המחירים לא עומדים לרדת"

קמעונאים, שציפו למיתון במחירים השבוע, התבדו. מרבית הרשתות מוכרות את הירקות במחירי הפסד גם הבוקר. ברשת רמי לוי נמכרו עגבניות ב-4.9 שקלים לק"ג, פלפל אדום ב-5.8 שקלים לק"ג, ומלפפונים ב-3.9 שקלים לק"ג; אבל בסניף הרשת בשילת אין סחורה. בשופרסל דיל נמכרים עגבניות ומלפפונים ב-5.9 שקלים לק"ג.

רשת טיב טעם החליטה כבר לפני החג לא לסבסד את מחירי הירקות - בסניף בראשון-לציון היא מכרה עגבניות ומלפפונים ב-8.9 שקלים לק"ג, קישואים ב-14.9 שקלים לק"ג וגזרים ב-7.9 שקלים לק"ג.

באילו אתרי אפליקציות פליקציות אתה קונה בדרך כלל
 באילו אתרי אפליקציות פליקציות אתה קונה בדרך כלל

נציין כי מחירי הירקות הבוקר ברשתות גבוהים משמעותית מהמחירים ערב החג - אז נאלצו הרשתות להוריד את המחירים בשל תחרות מקומית.

את המחיר הזול ביותר לעגבניות ולמלפפונים - 90 אגורות לק"ג בלבד - מצאנו היום בסניפי רשת יינות ביתן במודיעין, בכפר-סבא, באשקלון ובקריית שמונה. ביתר הסניפים המחיר נע בין 6.9-4.9 שקל לק"ג.

כך אומר אחד הקמעונאים ל"גלובס": "אנחנו לא יכולים לתמחר עגבניה לצרכן ב-9 שקלים לק"ג. אפילו במחיר של 4.9 שקלים לק"ג, הצרכן מקבל רושם שזה יקר. כרגע יש בסך-הכול יומיים של עבודה עד שישי-שבת, החנויות ריקות מסחורה ולכן המחירים לא עומדים לרדת. איפה דובי אמיתי (נשיא התאחדות האיכרים בישראל, א' ח'), שטען שהרשתות גוזרות קופון על הירקות? איפה שר האוצר? שר החקלאות נתן אישור מאוחר לייבא ירקות מאירופה".

"הדברים כנגד השר הם השמצה פרועה"

מלשכת השר אריאל נמסר בתגובה: "ירקות ופירות הם מוצר עונתי, המושפע מאיתני הטבע ומגורמים נוספים שאינם בשליטת השר ושליטת החקלאים. השר, כמו רבים אחרים, לא יכל לצפות את מזג-האוויר החריג ביותר שנצפה פה, ולכן לא ניתן היה לצפות מראש את עליית המחירים.

"יש לציין גם כי בניגוד לטענות, לא בכל תקופות החגים הקודמות עלו המחירים בצורה דרמטית כמו בראש השנה תשע"ו. בשנת תשע"ד, למשל, רמות המחירים של הממלפפונים והעגבניות היו נמוכות, כאשר בשנת תשע"ה מחירי המלפפונים היו נמוכים, כשמחירי העגבניות עלו אך לא בשיעור חריג כמו השנה.

"יש לציין כי לא ידוע מראש איך איתני הטבע ופגעי מזג-האוויר ישפיעו על היבול, ולכן פתיחה מוקדמת עלולה לגרום להיצף השוק ולפגיעה חמורה בחקלאי ישראל, דבר שהשר מתנגד לו בתוקף.

"לגופו של עניין, מחירי פירות והירקות מתנהגים כבכלכלה חופשית, אינם מוצר בפיקוח על-ידי המדינה, והמכס המוטל על מוצרים אלה אינו מהווה חסם ליבוא, כך שכאשר ישנה עליית מחירים בשוק המקומי, יבואנים כמר חמואל (חברת שפיט) יכולים - ואף עשו זאת בעבר - להתארגן ליבוא עוד בטרם הפחתת המכסים, כך שהפחתת המכסים מהווה זרז להורדת המחירים, אך לא מהווה חסם ליבוא או להתארגנות לצורך יבוא.

"לשר אריאל היה ברור כי היבוא לראש השנה לא יוכל להתבצע, אך יש מספיק זמן לייבא ולאזן את המחירים לקראת חג הסוכות, בו יש גם צריכה גדולה, והיבואנים נקראים ומוזמנים לעשות זאת.

"למרות העובדה שמדובר בכלכלה חופשית, השר אריאל, ערב החגים, פעל ככל שביכולתו ובהתאם לכלים המצויים ברשותו כדי לספק לציבור מוצרי מזון במחירים סבירים ולמנוע מחסור, ולראיה - פתיחת שווקים חדשים ליבוא בשר בקר וכבש, פתיחת שווקים חדשים ליבוא ביצים וחשיפת שרשרת הערך בייצור דבש. כל המהלכים הללו נועדו לייצר שקיפות ולהילחם ביוקר המחיה.

"בהתייסות לטענות בדבר התיאום מול הגנת הצומח - הדברים כנגד השר הם השמצה פרועה. הצהרות השר מתואמות עם כל הגורמים במשרד, לרבות הגנת הצומח, הפועלים לפתיחת מקורות יבוא נוספים, תוך שמירה הכרחית מפני הכנסת מזיקי הסגר שאינם נמצאים בישראל".