ועדת הכספים אישרה הצעת חוק שיקל בכאב הראש הפנסיוני

שירות "עקוב אחרי פנסיוני" צפוי לצמצם את מספר חשבונות הפנסיה הלא פעילים ע"י איחוד חשבונות בקרנות שונות ולחסוך 60 מיליון שקל בשנה

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

צעד נוסף לקראת ההקלה בביורוקרטיה הפנסיונית: ועדת הכספים אישרה היום (ה') את הצעת החוק לשירות "עקוב אחרי פנסיוני", שיסייע לצמצם את מספר חשבונות הפנסיה הלא פעילים ואת דמי הניהול, בהתאם להצעה של שר האוצר משה כחלון והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר.

על-פי נתוני האוצר, בקרנות הפנסיה החדשות יש כיום כ-1.8 מיליון חשבונות לא פעילים המהווים כמחצית מהחשבונות בקרנות, כאשר סך הכספים המנוהלים בחשבונות אלה עומד על כ-25 מיליארד שקל. זאת, בשל שינוי מקומות עבודה של עובדים ופתיחת קרנות פנסיה חדשות עם מעבר למקום עבודה חדש.

ניתוח הנתונים של קרנות הפנסיה מלמד כי דמי ניהול ממוצעים שנגבו מחשבון לא פעיל גבוהים כמעט כפליים מדמי ניהול שנגבים מחשבון פעיל. בשנת 2014 דמי ניהול שנגבו בפועל מעמיתים לא פעילים הסתכמו מעל ל-120 מיליון שקל, ולפי האוצר, לשירות "עקוב אחריי פנסיוני" יש פוטנציאל לייצר חיסכון של כ-60 מיליון שקל בכל שנה.

תהליך איחוד החשבונות יעמוד בדרישות המחמירות של אבטחת המידע שיותקנו בתקנות של שר האוצר. על-פי התכנית שאושרה, במהלך שנת 2016 יטופלו החשבונות הלא פעילים שקיימים היום, יבוצע איחוד של כספים בקרנות הפנסיה מחשבון לא פעילים של חוסך לחשבונו הפעיל. במסגרת התהליך כל חוסך יקבל שתי הודעות בהן תפורט זכותו לסרב לאיחוד החשבונות. החל משנת 2017 יבוצע גם איחוד חשבונות אוטומטי כחלק מתהליך ההצטרפות לקרן פנסיה.

שר האוצר, משה כחלון: "מדובר במיליארדי שקלים אבודים שהגיע הזמן להחזיר אותם לבעליהם החוקיים. נמשיך לקדם רפורמה מקיפה בפנסיה שתביא להפחתת עלויות משמעותית לציבור ולתחרות בשוק ריכוזי ביותר".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר: "שירות עקוב אחריי פנסיוני ישפר את כוח המיקוח של מבוטחים, יוזיל עלויות ויגדיל את החיסכון הפנסיוני. המהלך בכללותו נועד להגביר את התחרות בשוק הפנסיוני, בהתאם לתכנית האסטרטגית של אגף שוק ההון".