אוהד של טראמפ: אובמה מוסלמי, אפילו לא אמריקאי; טראמפ שתק

בעצרת בחירות של המיליארדר שאל אחד מהנוכחים: למוסלמים באמריקה יש מחנות שבהם הם מתאמנים להרוג אותנו; אך נפטרים מהם? טאראמפ: "אנחנו נבדוק הרבה דברים; הרבה אנשים אומרים זאת" ■ ואיך הגיב ג'ון מקיין, המועד הרפובליקני ב-2008, על ה"מוסלמיות" של אובמה?

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בקושי הספיק דונאלד טראמפ להתאושש מהעימות הטלוויזיוני בין המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, שלא עשה עמו חסד, וכבר הוא מוצא עצמו מוקע שוב מכל עבר ומשמש מטרה לעגבניות סרוחות וירטואליות שמשליכים לעברו דמוקרטים ורפובליקנים גם יחד. הסיבה: טראמפ בחר לא להגיב על דברי משתתף בעצרת פוליטית שהכריז, כי אובמה מוסלמי, לא אמריקאי.

בעצרת בניו-המפשיר, אמר אחד מהנוכחים: "יש לנו בעיה בארץ הזו. קוראים לה מוסלמים. אנחנו יודעים שהנשיא הנוכחי הוא אחד כזה. הוא אפילו לא אמריקאי. תביא תעודת לידה, בן אדם".

"אכן", השיב טראמפ. הוא הניד את ראשו והוסיף: "אנחנו צריכים את השאלה הזו? זו השאלה הראשונה".

"בכל אופן", הוסיף הדובר, "יש לנו מחנות אימונים (של מוסלמים)... הם רוצים להרוג אותנו. וזו השאלה שלי: איך נפטרים מהם"?

טראמפ: "אנחנו נבדוק הרבה דברים. אנשים רבים אומרים זאת; אנשים רבים אומרים /שדברים לא טובים מתרחשים בשטח. אנחנו נבדוק זאת, יחד עם הרבה דברים אחרים". כאמור, אף מילה על הקביעה שאובמה מוסלמי ולא אמריקאי, למרות שהוא הציג כבר לפני שנים תעודת לידה כדת וכדין שהוצאה בבית-חולים בהאוואי.

התנהלותו של טראמפ, שלדברי מבקריו מצביעה על אטימות במקרה הטוב, או איסלמופוביה נטולת רסן במקרה הרע, מעלה בזיכרון מקרה דומה שאירע בעצרת בחירות של ג'ון מקיין, שהיה מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ב-2008. אך מקיין, בניגוד לטראמפ, הפגין אז מנהיגות ותעוזה. "אובמה הוא ערבי, אני חוששת ממנו", אמרה אז למקיין אחת מהנוכחות. "לא גבירתי, זה לא נכון", הוא השיב לה בתקיפות. "אני רוצה להיות נשיא וברור שאיני רוצה שאובמה יזכה. יש בינינו חילוקי דעות בנושאים מהותיים. אך אני חייב לומר לך שהוא אזרח הגון, איש משפחה, ואינך צריכה לחשוש ממנו כנשיא". טראמפ בחר לא להתעלות, אולי מפני שמאז 2011 הוא דוחף ללא ליאות את האגדה האורבנית שהנשיא הנוכחי אינו יליד ארה"ב ולפיכך הוא דייר בלתי חוקי בית הלבן.

הטענה על קיום מחנות סודיים של מוסלמים בארה"ב, שנועדו להכשיר גיס חמישי לחיסול אמריקאים ביום הדין, היא אחת מהקונספירציות הנפוצות ביותר בקרב הימין הקיצוני בארה"ב והיא זכתה בפריחה מחודשת עם עליית דעאש. כפי שמציין היום (ו') "וושינגטון פוסט", גופים ימניים, כגון האתר World Net Daily והארגון Judicial Watch טענו לא פעם שאף.בי.איי. מודע לקיומם של עשרות מחנות כאלה, ורבים מהם נמצאים בדרום ארה"ב.

אך העובדה שטראמפ השיב לשאלה, "איך נפטרים מהם" (ממחנות האימונים? מהמוסלמים?) במילים "אנחנו נבדוק זאת", מעוררת כעס בקרב מוסלמים ולא מוסלמים. "רק תארו לעצמכם את הסערה שהיתה מעוררת בארה"ב לו הוא היה אומר זאת על יהודים", ציין אמש פנליסט בשידור ב-MSNBC.

בעקבות הסערה ברשתת החברתיות, פרסם אמש מטה הבחירות של טראמפ את ההודעה הבאה: "התקשורת רוצה להפוך זאת לדיון על אובמה. הנושא הגדול יותר הוא, שאובמה מנהל מלחמה נגד הנוצרים בארץ הזו. החירות הדתית מונחת על כף המאזניים".