פרשת רונאל פישר: 8 שנות מאסר לרפ"ק ערן מלכה

עם זאת, מלכה, שסחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד, קיבל מעמד של עד מדינה, וזכויותיו הפנסיוניות לא ייפגעו ■ ביהמ"ש: "ניתן להרוס את אמון הציבור במחי יד. מלכה עשה זאת בשתי ידיים, פעם אחר פעם"

רב פקד ערן מלכה/ צילום: ליאור מזרחי
רב פקד ערן מלכה/ צילום: ליאור מזרחי

קצין המשטרה לשעבר, רב-פקד ערן מלכה, בדרך ל-8 שנות מאסר. עד לא מזמן היה ערן מלכה קצין חקירות מנוסה, עורך דין בהשכלתו והאיש שלעיניו נחשפו סודות כמוסים של יחידות החקירה הרגישות ביותר ביחידת להב 433. ואז נחשפה "פרשת רונאל פישר", שטלטלה את מערכת אכיפת החוק בראשית השנה. מלכה הודה והורשע בכך שסחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה, והיום גזר עליו בית המשפט המחוזי בירושלים את העונש החמור של 8 שנות מאסר בפועל ושנתיים מאסר על-תנאי.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט יעקב צבן, ציין בגזר הדין כי "ערך חשוב ובסיסי הינו טוהר ההליך החקירתי והשיפוטי. בלא שמירה על ניקיון מוחלט במסגרת החקירתית המשפטית אובד אמון הציבור, ההליכים משתבשים ומוטים, והשחיתות פושה. הפגיעה שפגע הנאשם בערכים אלה הינה פגיעה קשה.

"אמנם הנאשם לא היה איש מודיעין מובהק, אבל הוא קיבל לידיו במסגרת עבודתו חומר מודיעיני רגיש וחסוי, שנועד לחשוף שחיתויות ולבערן. זו עבודה מורכבת הדורשת סדר, סודיות, זהירות רבה. נגיעות אלה בעולם של שחיתות עבריינית מחייבות כי רק ידיים נקיות יטפלו בו... ערן מלכה חתר תחת ערכים אלה, כרסם בהם ועשה כן בהיותו קצין בכיר במקומות הרגישים והחשובים ביותר שיועדו לביעור שחיתות".

"פגיעה חמורה באמון הציבור"

עוד ציין השופט כי "הפגיעה חמורה הן בחקירות ספציפיות והן בפגיעה שפגע הנאשם באמון הציבור במשטרה, בטוהר החקירות. אמון כזה נקנה לאורך ימים בעבודה מתמשכת וסיזיפית, וניתן להרסו במחי יד. הנאשם עשה זאת בשתי ידיים, פעם אחר פעם".

ריצוי עונש המאסר של מלכה ייספר החל מיום מעצרו ב-29 באפריל השנה, אולם בהסכמת הצדדים נקבע כי מלכה ישוחרר הבוקר למעצר-בית מלא באיזוק אלקטרוני, עד 8 באוקטובר בשעה 11:00, שאז עליו להתייצב בבית המעצר ניצן. נקבע כי מעצר-הבית יהיה בדירתו של מלכה בגני-תקווה, בפיקוח רעייתו קרן מלכי ואחרים, ויהיה מלא, כך ש"אין להתיר למלכה אף שעת התאווררות בגינה ציבורית", על-פי ההחלטה.

לפני כ-3 חודשים נפתח משפטם של עו"ד רונאל פישר; עו"ד רות דוד-בלום, פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר; רב-פקד לשעבר ערן מלכה; והנאשמים הנוספים בפרשת רונאל פישר. כתב האישום המתוקן שהוגש נגד פישר; דוד-בלום; מלכה; יאיר ביטון, בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלי חברת בנייה - מגולל בפירוט כיצד פישר ומלכה יצרו מערכת של מסחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

בפתח הדיון הודה מלכה - שחתם על הסדר עד מדינה עם המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) - בכל האישומים המיוחסים לו בכתב האישום המתוקן שהוגש, והורשע על-פי הודאתו בביצוע 6 עבירות של גילוי בהפרת חובה (גילוי פרטים מחקירה); 9 עבירות של מירמה והפרת אמונים; 4 עבירות של הוצאת מסמך ממשמורת; 10 עבירות של שיבוש מהלכי משפט; 4 עבירות של לקיחת שוחד; 4 עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות; ועבירת ניסיון לקבלת שוחד.

במסגרת ההסדר הוסר בכתב אישום המתוקן נגד מלכה האישום שעסק בפגישה לילית שנערכה בין המעורבים לפני מעצרם, שבה בוצעו, לפי הנטען, פעולות של שיבוש החקירה. כמו כן תיקנה הפרקליטות אישום שנגע להשמדת הטלפון הסלולרי של מלכה, עם היוודע מעצרו של פישר ביולי אשתקד. באישום המתוקן מיוחסת למלכה בגין פעולה זו עבירה של שיבוש הליכי משפט, במקום השמדת ראיה.

הסדר עד המדינה שעליו חתם מלכה העניק לו חסינות כמעט מלאה מפגיעה כלכלית בו. כך, במסגרת ההסדר התחייבה המדינה שלא לפגוע בזכויותיו הפנסיוניות או להטיל עליו קנס כספי בגין הרשעתו. אולם ההסדר לא כלל הסכמה לעניין עונש המאסר שיוטל על מלכה, מלבד הסכמה דיונית כי הפרקליטות תעתור לעונש של בין 7 ל-10 שנות מאסר.

הפרקליטות עתרה, באמצעות עורכות הדין קרן אלטמן וליאורה נהון, לעונש המקסימלי על-פי הסכמה זו - 10 שנות מאסר - בעוד סנגורו של מלכה, עו"ד עופר ברטל, ביקש כי יוטלו עליו בין שנתיים ל-5 שנות מאסר לכל היותר.

בית המשפט המחוזי בירושלים בחר ברף המחמיר של הענישה. השופט צבן ציין כי "המעשים העברייניים נעשו בתוככי המשטרה, בתוכנית עבריינית שיטתית, פעילה, לאורך חודשים ארוכים, חוזרת ונשנית. הסיבות הללו מהוות סיוט לציבור, שכן במקום שנועד להילחם בשחיתות, היא פשתה".

עוד כתב השופט כי "הנזק שגרם הנאשם (מלכה, א' ל"ו) הינו נזק כפול: הן נזק ישיר לחקירות ספציפיות, אשר חלקן שובש והתעכב, אך בעיקר, באמון הציבור, בטוהר החקירה וההליך החקירתי. הנזק הינו נזק מיידי ונזק עתידי".

השופט צבן אף דחה את הסבריו של מלכה באשר לנסיבות שהובילו אותו לביצוע העבירות, וכתב: "הנאשם מסביר את הסיבות שהביאו אותו לביצוע העבירות בשניים: מחד לחצים נפשיים ומאידך נפילה בקסמו של פישר. קשה לקבל הסברים אלה נוכח כישרונותיו, יכולותיו, ניסיונו ומעמדו של הנאשם, אשר כאמור הבין היטב את מעשיו הפסולים, והיה ביכולתו להימנע מהם ובוודאי להפסיק מלבצעם יום-יום ולמצער לאחר כל מעשה ומעשה.

"מצוקה נפשית של הנאשם הפכה כזו רק כאשר הפרשה נחשפה. הטענה כי סבל עוד קודם לכן מלחצים בלתי נסבלים, אינה מבוססת. נסיבה אחרונה וראויה לציון הינה העובדה כי הנאשם ניצל את מעמדו, תפקידו וכוחו לביצוע העבירות, וגם אם נוצל על-ידי פישר, הוא עשה כן בנפש חפצה. אין חולק כי הנאשם קיבל סכומים נכבדים של מאות אלפי שקלים כשוחד, אך בפועל השתמש בחלק מזערי".

מלכה ישמש מעתה עד תביעה נגד ששת הנאשמים בתיק. בנוסף יעיד מלכה נגד ניצב (בדימוס) ברונו שטיין, החשוד בקבלת טובות הנאה ושוחד מפישר ובהפרת אמונים. זאת, אם שטיין יועמד לדין.

כתב האישום: כך עבדה השיטה

כתב האישום המתוקן שהוגש נגד ערן מלכה, רונאל פישר, רות דוד-בלום, יאיר ביטון, שי ברס והאחים יוסף ואביב נחמיאס - שבעובדותיו הודה מלכה - מגולל בפירוט כיצד מלכה ופישר יצרו לכאורה מערכת של מסחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

מלכה, ששימש כראש צוות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), שהיא חלק מיחידת להב-433, נחשף לסודות של חקירות רגישות ביחידת להב-433 ולמידע מודיעיני שחשיפתו עלולה לפגוע באינטרסים ציבוריים חשובים. סודות אלה חלק מלכה עם פישר ולא בחל בשיבוש חקירות סמויות ובמכירת מידע תמורת כסף, תוך פגיעה בערכי המשטרה.

לפי האישומים, עו"ד פישר ניצל את תפקידו ומעמדו כדי לסחוט כספים באמצעות המידע, לשבש חקירות רגישות וסמויות ואף לשם עריכת מניפולציות ומצגים. כאשר מעללים אלה החלו להיחשף, פעלו מלכה ופישר לשבש את חקירתם עד שבמשך מספר חודשים נקלעה החקירה למבוי סתום. זה נפרץ כאשר גורמי החקירה הצליחו לחדור למכשירי הטלפון הניידים של פישר ו-ע' (עוזרת של פישר, אשר חתמה על הסכם עדת מדינה, א' ל"ו).

לפי כתב האישום, לצורך ביצוע התוכנית העבריינית יצר מלכה כתובת דואר אלקטרוני מיוחדת שכונתה "אלפוניו-7", שדרכה שלח לפישר את החומרים האמורים, ובמקביל נשלחה הודעת וואטסאפ ל-ע', שהייתה מדפיסה את החומרים מתיבת "אלפוניו-7" ומעבירה לידיו של פישר. בנוסף העביר מלכה לפישר מידע חסוי במסגרת פגישות ובאמצעות הודעות וואטסאפ.

לפי האישום, באמצעות שיטה זו הביאו מלכה ופישר לפגיעה בחקירות ובמאמצי היחידות החוקרות לאיסוף ראיות בתיקים מורכבים ו/או לשיבוש מהלכי משפט.