ילדים זה שמחה?

סרטה של ענת גורן על מוסא, בן לפליטים מסודן, הוא סרט תיעודי מרתק

ענת גורן / צילום: מירי דוידוביץ'
ענת גורן / צילום: מירי דוידוביץ'

"בלי לומר מילה", יום א' 22:00, ערוץ 2 קשת

נפתח עם סרטה של ענת גורן, שעוד לפני שנסחפתי בתכניו, התרשמתי מהיריעה הרחבה של הפקתו: 3 שנים ליוו גורן ומצלמתה את מוסא, בן לפליטים מסודן, בעירו החדשה תל-אביב.

מוסא לומד, ילד אפריקני יחיד בבית-ספר ברמת-אביב, וכמו כל בן 10 הוא אוהב לשחק כדורגל, להוציא קצת מרץ בהפסקות, אבל לא לדבר... למעט בחדר סגור, אל מול מורה שמלווה אותו במסירות, הילד לא מוציא מילה - ולא כי הוא אילם. מה הסוד שגרם למוסא לשתוק?

סרט תיעודי מרתק, שעל רקע אירועי הימים האחרונים באירופה מקבל משנה-תוקף. יש בין המהגרים אולי "מהגרי עבודה", אבל רבים מתוכם הם מי שנמלטו על נפשם. העובדה שמדינת ישראל לא הכירה עד כה באיש מהם כפליט מלמדת שאין לה עניין אמיתי להבחין בין אלה לאלה.

נישאר עם ילדים - ועם סיפורם המדהים של 7 אחים שבמשך 15 שנים היו נעולים בדירה במנהטן, מבלי לקיים קשר עם העולם התוסס שבחוץ. כן כן, אתם קוראים נכון: לא באיזו עיירה נידחת או בפרבר שקט לכאורה, כי אם ממש כתולעת בליבו של התפוח הגדול. "מאורת הזאבים" (ערוץ yes דוקו, 22:00) חושף את המקרה ופותר את התעלומה שלא תיאמן.

עוד ילדים במצוקה - ושוב, זה לא קורה בערבות סודן, דרום סין או מרכז אמריקה, אלא בהוליווד, העיר שחרתה על דגלה את הפוליטקלי קורקט. מסתבר שלא רק נשים צעירות (אם להתייחס לאוכלוסייה שייסורי התהילה שלה כבר תועדו בהרחבה) מגיעות לעיר החלומות בתקווה להיות כוכבות ונאלצות "להסתפק" בקריירה של פורנו. גם ילדים (והוריהם) נוהרים לעיר בתקווה להיות (לא ברור למה, לאור גורלו העגום), נניח, מקולי קאלקין הבא. הסרט "סוד גלוי" (ערוץ 8 של הוט, 22:00) מספר את סיפורם של הילדים שנושאים על גבם כל-כך הרבה תקווה (בעיקר של הוריהם) עם כל-כך מעט סיכויים להצליח ועם לא מעט גורמים - מ"סתם" תאבי-בצע ועד פדופילים שאורבים להם בדרך.

מה שמותר למצויר

"סאות'פארק" - עונה חדשה, יום א' 22:00, ערוץ הוט קומדי סנטראל

לקני כבר היו יכולים להיות ילדים משלו. כן, כן, "סאות'פארק", אותה סדרה מונפשת ש"מתעדת" את חייה של קהילה לא מתפקדת דרך עיניהם של ילדיה, הגיעה כבר לעונתה ה-19, מי היה מאמין?

בניגוד ל"משפחת סימפסון" והרבה לפני "איש משפחה" ודומותיה, "סאות'פארק" מתחה את גבולות המותר והאסור בטלוויזיה והפכה לסאטירה פרועה, מז'אנר הסרטים המצוירים למבוגרים בלבד. על סף חגיגות ה-20 שלה, היא עדיין רלוונטית ומצחיקה מאוד.

* ציון: 9