כך תשפיע פרשת התרמית בפולקסווגן על שוק הרכב העולמי

האמון הציבורי ביצרניות הרכב נמוך גם כך - וכעת יידרדר עוד יותר

מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס
מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס

שערוריית פולקסווגן החלה כזימון לתיקון של רכב מתוצרתה של חברה אחת בלבד, אך בעקבות המעשים שנחשפו ניצבות יצרניות הרכב בעולם כולו מול שאלות רבות שמצפות לתשובה. אף יצרנית רכב לא הואשמה באחרונה במעשים דומים למעשיה של פולקסווגן, שהודתה שלשום כי ב-11 מיליון כלי רכב בעלי מנועי דיזל הותקנו מכשירי מדידה שמאפשרים לרמות במבדקי פליטות גזים. אתמול (ד') התפטר מנכ"ל פולקסווגן, מרטין וינטרקורן, והשערורייה עלולה לגרור קנסות בהיקף של מיליארדי דולרים על פולקסווגן בארה"ב, ואף תביעות פליליות.

מבחינתה של תעשיית הרכב כולה, מעלה פרשת פולקסווגן שוב את סוגיית האמון במגזר שכבר סובל מרמה נמוכה של אמון ציבורי בעקבות פרשות מתוקשרות מאוד של זימוני רכב לתיקון, כולל מתג ההתנעה הקטלני של ג'נרל מוטורס, ליקוי "ההאצה שלא-בכוונה" של טויוטה, ושערוריית כריות האוויר של טקטה.

יצרניות רכב - כולל ב.מ.וו. דיימלר, פורד, רנו-ניסאן ויגואר לנד רובר - נמנעו משימוש במכשירי מדידה מבוססי-תוכנה דומים לאלה שהותקנו במכוניות מונעות-הדיזל של פולקסווגן. לדברי התאגדות יצרניות הרכב האירופיות, ACEA: "אין שום הוכחה לכך כי מדובר בבעיה שקיימת בכל תעשיית הרכב".

ואולם התעניינותן של רשויות הפיקוח כבר התעוררה. סוכנות ההגנה על הסביבה בארה"ב (EPA), שחשפה את מעשה המרמה של פולקסווגן ביום ו' שעבר, מתכננת לבדוק גם מכוניות מתוצרתן של חברות אחרות. באירופה פתחו כמה ממשלות בחקירות לבדיקת מעשי מרמה אפשריים במבדקי פליטות גזים מכלי רכב.

תעשיית הרכב ניצבת בפני תקופה של בדיקות ופיקוח אינטנסיביים. "אין כאן שום אקדח מעשן, אבל יש ראיות אנקדוטליות", אומר סטיוארט פירסון, אנליסט ב-Exane BNP Paribas. "איננו יכולים לשלול בוודאות את האפשרות כי יצרנית רכב אחרת עלולה להיות מעורבת בכך".

השערורייה מספקת אישוש פוטנציאלי לטענותיהם של ארגונים להגנת הסביבה, שמתריעים זה שנים רבות כי במשך הנסיעה בכבישים פולטות מכוניות חדשות כמויות גדולות יותר של דו-תחמוצת הפחמן ומזהמים אחרים מאשר הכמויות המשתקפות בממצאי בדיקות המעבדה. שורה של דוחות ממכוני מחקר - כולל המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה שהשתתפה בחשיפת מעשה המרמה של פולקסווגן - מעלה תהיות רחבות מאוד. דוחות אלה מתמקדים בפערים הקיימים לא רק ברישומי פליטת תחמוצות החנקן - nitrogen oxides, NOX - של מכוניות בעלות מנועי דיזל, אלא גם בנתוני פליטות דו-תחמוצת הפחמן בכל כלי הרכב, כולל מכוניות בעלות מנועי בנזין.

ארגוני איכות הסביבה טוענים כי בכמה מכוניות הפער בין נתוני המבדקים במעבדה לנתוני המבדקים בכביש כה גדול שלא ניתן לייחסו אך ורק לתכסיסנות משפטית, וכי ככל הנראה האשמה טמונה בתוכנות מתוחכמות. בנובמבר הצביע ארגון איכות הסביבה בשם תחבורה וסביבה (T&E) על פער ממוצע של קרוב ל-40% באירופה בין נתוני פליטות דו-תחמוצת הפחמן של דיימלר במבדקי מעבדה לבין תוצאות המבדקים בכביש. מבדקים אלה בוצעו בכלי רכב בעלי מנועי בנזין. דיימלר אמרה כי ממצאי המבדקים בכביש יכולים להיות תואמים למבדקים הרשמיים "רק אם תנאי הסביבה זהים לתנאי המעבדה".

השבוע פרסם הארגון נתונים נוספים שנאספו לדבריו בידי "רשויות בדיקה מכובדות ברחבי אירופה", וזאת מבלי לחשוף את זהות מקורותיו. ממצאי המחקר הראו כי פליטות ה-NOX של אאודי 8A בעלת מנוע דיזל - רכב מתוצרת פולקסווגן שאינו נכלל ב-11 מיליון כלי הרכב המעורבים בשערוריית פולקסווגן - גבוהות פי 22 מכמות הפליטה המרבית בכביש על פי התקנות האירופיות. אאודי אמרה כי מכוניותיה "מפותחות באופן שעונה על כל דרישות הפליטה התקפות בעת הייצור, וזה נכון לגבי כל המודלים הנוכחיים".

הפליטות של מודלי רכב אחרים בעלי מנועי דיזל, כמו BMW X3 ו-אופל זפירה טורר, היו גבוהות פי 10 מהרמה המרבית המותרת בכבישי אירופה. הפליטות של מודל סיטרואן C4 Picasso היו גבוהות פי 5 מהרמה המותרת. "כל כלי הרכב הללו עברו את מבדקי המעבדה", אומר גרג ארצ' מ-T&E.

ב.מ.וו אמרה שהיא "מעוניינת" לדעת את התוצאות, אך עד כה סירב T&E לספק לחברה מידע מספיק. אופל סירבה להגיב והסתפקה בהודעה שהיא "מחויבת לציות מחמיר לתקנות הפליטה בכל כלי הרכב שלה". פז'ו-סיטרואן אמרה שהיא מצייתת לכל כללי עריכת המבדקים.

לעתים קרובות נהוג לייחס פערים אלה להליכי המבדקים המיושנים מאוד באירופה. יצרניות רכב רכשו מיומנות רבה בניצול פרצות במשטר הבדיקות הנוכחי - אופטימיזציה חוקית לחלוטין שאינה חורגת מהתקנות. בכל מותגי הרכב תפח הפער הממוצע בין ממצאי המעבדה לבין הממצאים בכביש של פליטות דו-תחמוצת הפחמן במכוניות נוסעים חדשות, מרמה של 10% ב-2002 לרמה של 35% ב-2014, לדברי ארגון איכות הסביבה הבריטי, הוועדה לשינוי אקלימי.

נציבות האיחוד האירופי הציעה להשיק ב-2017 "מבדק בתנאי העולם האמיתי" של פליטות NOX.כמו כן יושק משטר בדיקות מעבדה חדש החל ב-2017 לצורך עדכון משטר הבדיקה הנוכחי וסגירת חלק מהפרצות. ואולם תעשיית הרכב רוצה לדחות את יישומו של משטר בדיקה זה, ופעילי איכות הסביבה מטילים ספק ביכולתו של משטר הבדיקה החדש לצמצם את הפער בין ממצאי הפליטות במעבדה לשטח.

למרות זאת משתמשים החוקרים בשיטות הכלולות במשטר בדיקות המעבדה החדש, שממחישות את ההתקדמות שצריכות יצרניות הרכב לעשות כדי לעמוד בקריטריונים המחמירים יותר. החודש פורסם מחקר שהראה כי פליטות NOX של מכונית וולבו שהמודל המדויק שלה לא נחשף גבוהות ביותר מפי 14 מהתקן האירופי על פי ממצאי משטר הבדיקה החדש. וולבו עצמה טוענת כי ממצא זה נובע מהעובדה שהמכונית המסוימת שנבדקה הייתה לקויה, אך מפרסמת המחקר טוענת כי אותה המכונית עברה בהצלחה את בדיקת המעבדה על פי משטר הבדיקה הקיים. עוד נאמר כי אין שום ראיה לכך שיצרניות רכב אחרות ביצעו מניפולציה של הבדיקות בדומה לפולקסווגן.

"עם זאת, מדובר בשאלה טובה שעמה צריך להתמודד", אמרה הוועדה לשינוי אקלימי. "ממשלות ורשויות אכיפה בכל מדינה בעולם צריכות לבדוק כלי רכב בעלי מנועי דיזל שנמכרים בשטחן כדי לוודא שלא נעשה שימוש באסטרטגיה דומה לעקיפת התקנות באמצעות מכשירי מדידה".