ירידה של 30% במניית פולקסוואגן חתכה למוסדיים 66 מ' ש'

אלטשולר שחם מוביל בהפסדים "על הנייר" בעקבות הונאת זיהום האוויר של ענקית הרכב הגרמנית: 41 מיליון שקל בחיסכון לטווח ארוך

מטה חברת פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס
מטה חברת פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס

מניית יצרנית הרכב פולקסווגן נפלה בשבוע האחרון ב-30% כמעט, ומשווי השוק שלה נמחקו כ-17 מיליארד אירו. יצרנית הרכב נסחרת כעת בשווי של כ-58 מיליארד אירו בבורסה הגרמנית.

פולקסוואגן נמצאת בימים האחרונים במוקד של סערה: החברה הודתה בהונאת מבחני זיהום האוויר של רכבי הדיזל שלה בארה"ב במשך שנים. זאת, באמצעות התקנת תוכנה שאפשרה להנמיך בצורה מלאכותית את תוצאות בדיקות פליטת הגזים המזהמים במבחני פליטה רשמיים. בכך חשפה את עצמה פולקסווגן לקנסות פוטנציאליים במיליארדי דולרים; כתוצאה מהשערורייה, התפטר מנכ"ל החברה.

הנפילה במניה השפיעה גם על גופים מוסדיים מישראל, המחזיקים במניית פולקסוואגן. באתר Stocker.co.il בדקו ומצאו שהמוסדיים הישראליים החזיקו מניות פולקסוואגן בשווי כולל של 226 מיליון שקל, כך שלאחר ירידות של כ-29% במניה בימים האחרונים, נחתכו משווי החזקותיהם ביצרנית הרכב הגרמנית כ-66 מיליון שקל.

באפיק החיסכון לטווח ארוך, בית ההשקעות אלטשולר שחם החזיק במניות פולקסוואגן בשווי של כ-141 מיליון שקל לפני הירידות, כך שההפסד שלו "על הנייר" עומד נכון להיום על כ-41 מיליון שקל. אחריו ברשימה מיטב דש, עם הפסד על הנייר בגובה של כ-11 מיליון שקל. החזקות קטנות יותר (וכתוצאה מכך, הפסדים קטנים יותר על הנייר) יש לחברה לניהול קרן ההשתלמות לעובדי המדינה, שהפסידה כ-650 אלף שקל, ולתעשייה האווירית עם הפסד של כ-457 אלף שקל.

החזקות והפסדים דומים גם למגדל

גם בקרנות הנאמנות המחזיק הגדול ביותר במניית פולקסוואגן, מקרב המוסדיים הישראליים, הוא אלטשולר שחם. לפני הירידות החדות במניה שווי החזקתו עמד על כ-12.2 מיליון שקל, כך שההפסד על הנייר הגיע ל-3.5 מיליון שקל. גם בקרנות מגדל היקף ההחזקה וההפסד על הנייר דומים.

אחריהם ברשימה מופיעים פסגות, עם הפסד של כ-2.7 מיליון שקל, ואילים עם הפסד של 1.7 מיליון שקל. לאנליסט, מיטב דש, אי.בי.אי ואלומות ספרינט היו הפסדים על הנייר בהיקף שנע בין כמה עשרות אלפים לכמה מאות אלפי שקלים.

ההפסדים על הנייר של המוסדיים הישראלים
 ההפסדים על הנייר של המוסדיים הישראלים